2022-05-31, 20:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Börjar du inse nu att förbundet inte skött detta bra?

Nope, jag tycker åkarna är för egoistiska.
Citera
2022-05-31, 20:39
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Längdskidåkning är ju i första hand en individuell idrott, likt friidrotten, även om man även tävlar i stafetter. Därmed tycker jag att åkarna själva ska få styra så mycket som möjligt över sin egen träning.

Om de aktiva anser att landslagsledningen inte kan erbjuda det de behöver, gör de följaktligen rätt i att träna på egen hand om det innebär bättre förutsättningar. Jag ser inget själviskt i det.
Citera
2022-05-31, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Om jag får spekulera tror jag det är Maja som är ute på tunnast is. Hon är äldre och hon lämnar ett lag som har den världsledande sprintåkaren(Sundling) som uppenbart gör det mesta rätt just nu. Henns utveckling har kommit steg för steg inom landslaget. Fallhöjden att hon ska göra en egen grej som är bättre än det hon lyckades med inte minst ifjol men även sett över tre-fyra år, är nog ganska hög.
Är man 28 år och hade sin bästa säsong förra året och med en Jonna på stigande så är det inte särskilt vågat att tro att Maja inte kommer att få samma resultatmässiga utdelning i framtiden, oavsett om hon tränar själv eller med laget..........
Citera
2022-05-31, 21:05
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En kross värd att minnas!

Vilket får mig att fundera på att det är ovanligt magert på dam-U23 i vinter efter ååår av dominans. Visst, LL 4a i fjol som kan förbättras. Moa hmm, Vilka andra får chansen hmmm? Fosse lär segla hem U23-cupen i guldkajuta.
Varför skulle Fosse det med nya poängsystemet?
Hon kan mycket väl komma nära pallen i alla distanslopp i fristil, men i klassiskt så får hon kämpa för att vara topp tio i distansloppen och i sprint har hon väl inte presterat särskilt mycket. Borde finnas en del åkare som presterar liknande poäng om de bara får starta tillräckligt ofta.
Citera
2022-05-31, 21:14
Medlem
Det känns som att många parter kan förlora på detta, när stjärnåkare inte vill vara med i laget... Landslaget tappar i "marknadsvärde", men jag tror att även de två åkarna också riskerar att tappa en del av "marknadsvärdet". Nu är de så pass framgångsrika att de nog klarar sig bra ändå, men deras popularitet och marknadsvärde kan nog få sig en törn...
Citera
2022-05-31, 21:18
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Varför skulle Fosse det med nya poängsystemet?
Hon kan mycket väl komma nära pallen i alla distanslopp i fristil, men i klassiskt så får hon kämpa för att vara topp tio i distansloppen och i sprint har hon väl inte presterat särskilt mycket. Borde finnas en del åkare som presterar liknande poäng om de bara får starta tillräckligt ofta.

Asch. Nu påminde du mig igen att det är nytt system.

Fast faktum kvarstår. Med ryskor borta så är Fosse "hyfsat" med i klassiskt, berörda svenskor får inte köra "allt". Och kvalitén i övrigt är LL2, schweiziskor och polskor, inget som man får skrämselhicka av. Skulle vara Eiduka månne?

Edit. och Laukli (långskott)
Senast redigerad av rainbowia 2022-05-31 kl. 21:22.
Citera
2022-05-31, 21:43
Medlem
LL är en kandidat till u23 cupen men det stora hindret för det lär vara att hon inte får köra tillräckligt ofta. Hon blev fyra den gånga säsongen men nu är Frida och Skistad som båda var före henne inte är u23 längre och Fossesholm som är den tredje som var före henne den gånga säsongen är ju som redan nämnt inte alls bra på sprint och lär tappa poäng på det, så det finns en möjlighet.
Citera
2022-05-31, 21:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En kross värd att minnas!

Vilket får mig att fundera på att det är ovanligt magert på dam-U23 i vinter efter ååår av dominans. Visst, LL 4a i fjol som kan förbättras. Moa hmm, Vilka andra får chansen hmmm? Fosse lär segla hem U23-cupen i guldkajuta.

Säsongen 2019-20 var det minsann klang och jubel för di svenske:

Citat:
U23
Rank after all 33 events Points

1 Sweden Ebba Andersson 891
2 Sweden Linn Svahn 559
3 Sweden Frida Karlsson 376
4 Sweden Emma Ribom 373
5 Sweden Moa Lundgren 266
Citera
2022-05-31, 21:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Längdskidåkning är ju i första hand en individuell idrott, likt friidrotten, även om man även tävlar i stafetter. Därmed tycker jag att åkarna själva ska få styra så mycket som möjligt över sin egen träning.

Om de aktiva anser att landslagsledningen inte kan erbjuda det de behöver, gör de följaktligen rätt i att träna på egen hand om det innebär bättre förutsättningar. Jag ser inget själviskt i det.

Ja, tävlingsmomentet är individuellt men det betyder inte att den bästa förberedelsen inför tävlandet också skall ske individuellt. Jag tror att man får mest ut av träningen om man använder resurserna för stödet för träning och tävling på ett så effektivt sätt. Och det görs inte om varje åkare skall ha ett eget team och åka på egna läger.

Låt mig också citera Matthias Fredriksson:
Citat:
Enligt Fredriksson var det inte fördelaktigt att då stå utanför den blågula organisationen.
– Det var roddigt. Då startade jag ett eget team och tog med mig några av åkarna från landslaget. Det var inte bra för mig. Det blev mer en prestigegrej, sportsligt var det inte bra. Man ville bara genomföra det.
Citera
2022-05-31, 22:03
Medlem
rainbowias avatar
Herr U23 skulle kunna vara vikt för Wille om det nu inte var för den nya poängräkningen.
Fast räddningen blir att samtliga inblandade är väldigt enahanda, antingen sprint (Grond m fl) eller distans (Wille m fl). Tiebreakern lär bli bästa TdS.
-----

Flaggar lite för Moa på damsidan, tror där är mer uppsida på henne jämfört med LL.
Citera
2022-05-31, 22:20
Medlem
Torgny Mogren hävdar att de presterade som bäst när stämning i laget var bra.

Citat:
På lång sikt är inte det här det bästa alternativet. Landslaget är en stomme som man ska svetsa samman och man blir en stark enhet som grupp och det vinner man på tycker jag. Då gjorde vi bäst resultat på min tid och det tror jag är ett måste”, säger Mogren som även tror att de mer oerfarna skidåkarna i landslaget kommer sakna stjärnorna.

”De andra känner att det saknas nånting i truppen. Faller några bort blir det ett ihåligt landslag, det blir inte lika kul och attraktivt att åka på de här lägrena, säger Mogren.

Anna Haag som också gjorde en egen satsning precis som Fredriksson är inne på samma spår:

Citat:
Jag vet inte om jag tycker att det var så bra. Det hade kanske varit bättre för mig att stanna kvar i laget för att bygga gemenskapen, utifrån mina egna personliga erfarenheter, säger Haag.
Citera
2022-05-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så att åkare vill lämna de svenska landslaget beror på att de svenska åkarna är mer egoistiska än åkarna i de andra länderna?

Var väl en historia med en åkare för några år sedan som kastades ut ur laget för att hon pratade FaceTime med sina barn istället för att leka lekar med de andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in