2022-05-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vad menar du annars att man ska ha alkohol till? Är du en av dom som itutar dig själv att folk dricker alkohol för att det "är gott"?

Givetvis finns det folk som dricker alkohol för att det är gott. Bara för att du inte har den nivå av insikt betyder inte det att andra inte har det.

Som vin till mat, går ju långt bortom just flykten genom alkohol. Vinet i sig framhäver köttets smak. Är du en sådan som inte visste detta?
Citera
2022-05-28, 19:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Givetvis finns det folk som dricker alkohol för att det är gott. Bara för att du inte har den nivå av insikt betyder inte det att andra inte har det.

Som vin till mat, går ju långt bortom just flykten genom alkohol. Vinet i sig framhäver köttets smak. Är du en sådan som inte visste detta?
Vilket skitsnack. Snacka om att ha tagit fel piller.

Folk dricker alkohol för att berusa sig. Att man har alkohol i drycker som är angenäma att dricka är för att det då är mer angenämt att berusa sig.

Detta är elementärt, det känns som att jag föreläser för en lågstadieklass.
Citera
2022-05-28, 19:57
Medlem
Citat:

Folk dricker alkohol för att berusa sig. Att man har alkohol i drycker som är angenäma att dricka är för att det då är mer angenämt att berusa sig.

Folk dricker alkohol av olika anledningar. Vissa dricker det enbart till mat, och vissa maträtter, och knappast för att bli fulla.

Uppenbarligen har du ingen erfarenhet av vare sig gastronomi eller finare ätande. Då du verkar vara arbetarslödder som ränner på donken och dricker pilsner, så förstår jag att du har den synen.

Det kallas Dunning-Kruger effekten, och det är när du är såpass korkad så att du inte förstår att du är korkad. Du överskattar helt enkelt din egna kunskap i detta ämnet, och din intelligens i allmänhet, istället för att förstå att jag tillhör den intellektuella adeln och du är min undersåte.

De flesta dricker givetvis för att bli fulla, men därav lade jag till varför personen i fråga drack alkohol. Jag och många av mina vänner dricker uteslutande i kombination med maträtter och då för att framhäva smak.

Så sätt dig ner och var tyst din kretin.
Citera
2022-05-28, 20:08
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Folk dricker alkohol av olika anledningar. Vissa dricker det enbart till mat, och vissa maträtter, och knappast för att bli fulla.

Uppenbarligen har du ingen erfarenhet av vare sig gastronomi eller finare ätande. Då du verkar vara arbetarslödder som ränner på donken och dricker pilsner, så förstår jag att du har den synen.

Det kallas Dunning-Kruger effekten, och det är när du är såpass korkad så att du inte förstår att du är korkad. Du överskattar helt enkelt din egna kunskap i detta ämnet, och din intelligens i allmänhet, istället för att förstå att jag tillhör den intellektuella adeln och du är min undersåte.

De flesta dricker givetvis för att bli fulla, men därav lade jag till varför personen i fråga drack alkohol. Jag och många av mina vänner dricker uteslutande i kombination med maträtter och då för att framhäva smak.

Så sätt dig ner och var tyst din kretin.
Du kan knappt skriva korrekt svenska och jag betvivlar att det är alkohol som är förklaringen. Men jag tycker ditt inlägg är både avslöjande och underhållande. Du har ett stort behov av att framhäva dig själv. Du tror också att du är intelligent och dessutom en finsmakare. En kulturell person.

Jag tror att du är ensam. Ensam och elak. Jag tycker också att det finns något självdestruktivt hos dig. Det känns bra att veta att antisociala element självdör i mörkret. Som ogräs.

Om ditt inlägg var tänkt att få dig att verka intelligent så åstadkom det motsatsen. Använd inte ord du inte förstår och särskriv inte "Dunning-Kruger-effekten" när du ska kalla någon korkad.

Det var tips från coachen. Nästa gång kommer faktura, grabben.
Citera
2022-05-28, 20:24
Medlem
Citat:
Du kan knappt skriva korrekt svenska och jag betvivlar att det är alkohol som är förklaringen. Men jag tycker ditt inlägg är både avslöjande och underhållande. Du har ett stort behov av att framhäva dig själv. Du tror också att du är intelligent och dessutom en finsmakare. En kulturell person.

Jag tror att du är ensam. Ensam och elak. Jag tycker också att det finns något självdestruktivt hos dig. Det känns bra att veta att antisociala element självdör i mörkret. Som ogräs.

Om ditt inlägg var tänkt att få dig att verka intelligent så åstadkom det motsatsen. Använd inte ord du inte förstår och särskriv inte "Dunning-Kruger-effekten" när du ska kalla någon korkad.

Det var tips från coachen. Nästa gång kommer faktura, grabben.

Förstår att pöbeln, likt dig själv, tror det om andra människor. Du projicerar bara, men du är inte intelligent nog att förstå det.

Givet att du aldrig provat att äta en wagyu steak med ett syrah eller shirazvin. Detta är någonting jag hade rekommenderat att du gör när du inte längre går på Soc, och har råd med detta.

Väldigt imponerande att du såg att det var ett "-" när du gick in på wikipedia för att läsa vad det betydde. Då majoriteten av min kommunikation sker på engelska, så föredrar jag den engelska stavningen och kommer fortsätta med den.

Förstår att du tycker det känns väldigt jobbigt när andra människor förstår sig på saker som är såpass långt bortom ditt egna förstående, att du inte ens kan greppa dess innebörd. Men vid denna tidpunkten i ditt liv bör det inte längre komma som en överraskning?

I vilket fall som helst, så sluta vara så avundsjuk. Det är ditt eget fel att du är fattig, ingen annans.
Citera
2022-05-28, 21:24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Förstår att pöbeln, likt dig själv, tror det om andra människor. Du projicerar bara, men du är inte intelligent nog att förstå det.

Givet att du aldrig provat att äta en wagyu steak med ett syrah eller shirazvin. Detta är någonting jag hade rekommenderat att du gör när du inte längre går på Soc, och har råd med detta.

Väldigt imponerande att du såg att det var ett "-" när du gick in på wikipedia för att läsa vad det betydde. Då majoriteten av min kommunikation sker på engelska, så föredrar jag den engelska stavningen och kommer fortsätta med den.

Förstår att du tycker det känns väldigt jobbigt när andra människor förstår sig på saker som är såpass långt bortom ditt egna förstående, att du inte ens kan greppa dess innebörd. Men vid denna tidpunkten i ditt liv bör det inte längre komma som en överraskning?

I vilket fall som helst, så sluta vara så avundsjuk. Det är ditt eget fel att du är fattig, ingen annans.
Det bästa med Flashback, det är när man får en ljusglimt av något i mörkret, kastar pilen och träffar mitt i prick.

Jag önskar jag kunde säga att det inte var menat att skada dig, men det vore en lögn.

Fin kväll på dig, grabben.
Citera
2022-05-29, 12:26
Medlem
Jösses, jag har inte somnat nykter mer än 20 gånger de senaste 30 åren.
Drar ett par pilsner eller ett par glas rödtjut medan jag gör käk, vin till maten. Vin till teven. En och en halv till två vinare om dagen. Som vilken gammal fransos eller spanjak som helst. Alkoholist? Absolut. Men jag är beroende av vatten, syre, mat, nikotin och mänsklig kontakt så ett beroende till hit eller dit kan vara detsamma.
Trivs du med det - och har råd - så är det nog ingen större fara.
Citera
2022-05-31, 06:10
Medlem
Koettbullens avatar
Om du har ett sug att dricka så pass mycket varje vecka, där drickandet är en rutin som är svår att rubba på, bör du försöka minsta intaget.

Du kan styra över hur mycket alkohol du köper hem. Jag tycker en till två dagar av alkoholintag i veckan räcker gott och väl, där du blir full en dag.

Om du tycker det är svårt att dra ned på drickandet är du på väg att utveckla alkoholism och bör söka stöd.
Citera
2022-05-31, 06:30
Medlem
udons avatar
Citat:

Nu dricker jag iofs ingenting för att kunna träna på kvällarna, men generellt skulle jag uppskatta att 90% av mitt totala intag senaste 10 åren har varit för att det är gott med vin och öl. Inte för att bli full.
Citera
2022-05-31, 06:41
Medlem
Germanofils avatar
Att dricka 1-2 öl 3-4 ggr per vecka är i princip den genomsnittlige alkoholkonsumtionen i Europa. Kommer knappast göra dig till missbrukare eller leda tilll att du dör i 50-årsåldern.

Men visst är det så att alkohol ökar risken för diverse sjukdomar inklusive cancer. Om målet är att bli 100 år gammal så bör du definitivt skippa alkoholen.
Citera
2022-05-31, 07:06
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Mycket bortförklaringar i svaren här.

”Vanlig konsumtion bland unga”
”Typisk medelhavskost”
”Framhäver smaken på mat”

Unga dricker väl sig fulla på helgen. Så den biten stämmer väl. Men de flesta sitter nog inte hemma och tar en öl eller 2 på vardagar.

Och visst dricker många runt medelhavet vin till maten. Men de tar nog inte en fylla till helgen. Sen har jag en känsla av att det ts gör inte är en ”öl till maten”.

Eftersom du ställer frågan så har du själv insett att du har ett problem. Du nämner också att du vill fasa ut det för att inte får för stort alkoholsug. Det finns inget normalt med att behöva fasa ut alkohol. Om man inte är alkoholist.

Så ja du har problem. Och det är troligt att det kommer ge dig problem på riktigt i framtiden om du inte åtgärdar detta nu.

Lycka till.
Citera
2022-05-31, 07:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Haha. Är tråden ett skämt? Du kommer från en socialdemokratisk arbetarfamilj antar jag?
1-2 öl några dagar i veckan, löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in