2022-05-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Häktesförhandling torsdag morgon läste jag i tidningen nyss. Jag ska inte ha några problem att närvara på den, om det inte är någon form av platsbrist alltså.

Edit: Någon som kan hitta vilken tid det är, ser inte det på HR Sundsvalls hemsida? Kanske inte har uppdaterats heller, artikeln med info kom för 2 timmar sedan.

För den som hade hoppats på bild till/från rättssalen, om så med en jacka över huvudet, medverkar Olof på länk från Saltvik. Får inte fotas inne i rättssalen.

Framgår även att kammaråklagare Stina Sjöqvist kommer att driva målet i HR.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hon-ska-driva-malet-om-malinmordet-vid-nya-rattegangen-i-hovratten

”Och det är bråttom. Senast den 27 juni måste den nya rättegången starta, om den misstänkte mannen blir kvar i häktet.”
(från artikeln)

Är det verkligen så, går det inte att förlänga tiden i häkte genom ny förhandling?

Är det andra regler vid resningsärenden?
Citera
2022-05-31, 18:49
Bannlyst
Ursäkta att jag hoppar in sent i tråden.
Är det samma fall där GW en gång sa att fallet är "polisiärt klarat"?
I så fall hoppas jag aset åker dit, kommer ihåg när fallet togs upp i något program, killen är ju så solklart GM men som så ofta vårat fittiga rättssystem med yrkesskadade jurister letar med förstoringsglas efter möjlighet att fria självklara GM.
Citera
2022-05-31, 18:56
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
”Och det är bråttom. Senast den 27 juni måste den nya rättegången starta, om den misstänkte mannen blir kvar i häktet.”
(från artikeln)

Är det verkligen så, går det inte att förlänga tiden i häkte genom ny förhandling?

Är det andra regler vid resningsärenden?

Eftersom ärendet är helt färdigt, FUP är klar, alla parter har fått vidta fler utredningsåtgärder om de önskat, fått yttra sig och gjort sina slutgiltiga yttranden, finns inget ytterligare kvar att göra. Om han inte liksom rent fysiskt drabbas av något så att han inte klarar av en rättegång antar jag är en av få möjligheter att lyckas förhala processen. Det finns inget att just förhandla om som kan förhala rättegången på något vis. Enda förhandling som kommer ske gäller själva häktningen, om han ska sitta häktad fram till rättegången eller inte. Och han lär med absolut största sannolikhet fortsätta sitta häktad. Skulle bli extremt förvånad om ett annat beslut togs. Häktesförhandlingen blir ren formalia.

När ärendet väl är hos HR så är det rättegång inom 4 veckor som gäller, vad jag har förstått.
Citera
2022-05-31, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Ursäkta att jag hoppar in sent i tråden.
Är det samma fall där GW en gång sa att fallet är "polisiärt klarat"?
I så fall hoppas jag aset åker dit, kommer ihåg när fallet togs upp i något program, killen är ju så solklart GM men som så ofta vårat fittiga rättssystem med yrkesskadade jurister letar med förstoringsglas efter möjlighet att fria självklara GM.

Visst är det så.

Fast i det här fallet var det (som alltid förr) Sven Å. som starkt bidrog till få O.W. friad i HR...
Och iomed att det var ett rent indiciemål (vilket i det här fallet borde räckt.) så förstår jag HR också. Men nu verkar det som att det går i mål. En bunt indicier samt spermafläck på Malins jeans blir jävligt svårt för O.W. att snacka sig ur.
Citera
2022-05-31, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenVit
Stackars jävel, klarat sig så länge o så åker han dit på en så liten sak.

Hade det inte varit för Palme så hade det varit preskriberat. Fy fan för att vara i hans skor nu.

Fy fan för att ha varit i Malins skor.
Citera
2022-05-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Jo självklart, men de va ju längesen.
Citera
2022-05-31, 19:45
Medlem
Waldorfnisses avatar
Är detta det äldsta "kalla fall" som klarats upp i Sverige? Förutsatt att han blir fälld förstås (vilket vore en sjuhelsikes bedrift om han inte blev denna gång...)
Citera
2022-05-31, 19:45
Avslutad
Citat:
Stackars jävel, klarat sig så länge o så åker han dit på en så liten sak.

Hade det inte varit för Palme så hade det varit preskriberat. Fy fan för att vara i hans skor nu.
Menar du allvar?
Allt annat än en ny prövning hade varit ett misslyckande för rättvisan.
Jag hoppas han lider, (troligtvis inte.)
Han tycker nog mest synd om sig själv blandat med lite rädd för vad mamma ska säga..
Citera
2022-05-31, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Tycker det låter som han är i spektrat jag, det finns de som ligger i spektrat som kan anses "påflugna" eftersom de inte riktigt vet hur man uppför sig enligt rådande social norm, man frågar exempelvis frågor av allt för personlig karaktär, man tror att man är social om man uppför sig på ett visst vis, men man upplevs istället som påträngande och lite jobbig. Tycker också i min lekmans åsikt att någon som ligger i spektrat skulle kunna fungera väl med att jobba på ett callcentet eftersom man jobbar efter mall, det är ganska förutsägbart vad som förväntas av dig.

Stämmer gott med den introverta biten också samt ifall det här är hans enda mord, det kan härröra till hans diagnos, ett slags groteskt "experimenterande" kan man säga.

Har jobbat med människor som har Aspergers och liknande och beskrivningar av Olof tycker jag stämmer mycket väl in hur dessa personer kan uppföra sig ibland..

Nu är ju inte psykopati en psykiatriskt diagnos iofs. Dock skulle man vilja få undersökt hur han var som barn. Fanns tecken på trotssyndrom, uppförandestörningar, orosanmälningar till elevhälsan etc. Tar man inte hand om dessa barn tidigt så utvecklar de ett emotionellt instabilt personlighetsstörning och de blir då om de är nära psykopati i det som kallas kluster B. Dock borde då denna kille ha mycket mer elände i bagaget. Lutar ändå åt att han har Aspergers och en extremt sadistiskt sexuell läggning, detta i kombination kunde han inte styra som ung. Skall bli intressant att se om de vid husrannsakan finner mer hemskheter.

Är det någon i Sveg som sett om polisen haft husrannsakan i hans bostad alt arbetet eller annan plats, han brukar befinna sig på.

Varför var han hemma hos mamman och slipade motorsågen och till vem i familjen?
Senast redigerad av Skorpan-1 2022-05-31 kl. 20:13.
Citera
2022-05-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Menar du allvar?
Allt annat än en ny prövning hade varit ett misslyckande för rättvisan.
Jag hoppas han lider, (troligtvis inte.)
Han tycker nog mest synd om sig själv blandat med lite rädd för vad mamma ska säga..

Tänk dig själv att du kommit undan med något och sen få sota för det 25år senare, önskar ingen det ödet.
Citera
2022-05-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Ja håller med. Har läst många av förhören med OH men inte blivit klok på om han hade hela kitet med sig från början typ knivar, sax, tejprullar, alkohol mm eller om han kom tillbaka vid senare tillfälle och avsluta.

Jag utesluter inte att han hållit henne vid liv ett tag.
Etanolhalt kunde uppmätas just i hennes blod. Det kunde ev tillkommit efter hennes död konstaterades det. Vet inte hur man resonerade här.
Citera
2022-05-31, 20:40
Avslutad
Citat:
Tänk dig själv att du kommit undan med något och sen få sota för det 25år senare, önskar ingen det ödet.
Så en mördare ska kunna gå fri?
Hur tror du att mordoffrets familj känner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in