2022-05-31, 17:47
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
En hemmafru får väl inte alls betalt och varför skulle inte maken ha villkor för vad han ska få för pengarna om han betalar. Det finns absolut jobb där man planerar sin egen tid. Jag planerar min egen tid och jobbar var och när jag vill, bara med så oerhört mycket roligare saker än dammsuga och diska, som jag faktiskt inte alls tycker är kul.

Jag har inget emot att folk gör vad fan de vill om de bägge är nöjda. Men många kvinnor har inte alls blivit nöjda av hemmafrudealen och problemet är att när man väl satt sig i skiten så kommer det ofta till enorma förluster att lämna den. Det är en oerhört stor risk som kvinnan utsätter sig för, samtidigt som mannen i princip enbart kan vinna hur det än blir. Därför sticker det helt klart i ögonen när män talar sig varma för hur bra det är för kvinnor att ge upp sin egen karriär för att sponsra hans.

Du missar hela essensen igen av vad en kärnfamilj innebär. Det är ett kvitto på att du inte förstår vad det innebär och vad för ansvar som tillkommer en hemmafru, egentligen är grundidén att jag inte ska sitta och förklara vad hemmafru innebär, för det är något som kvinnan ska förstå och vilja av egen utsago där det kommer naturligt. Man köper aldrig en hemmafru och det är aldrig ett byråkratiskt avtal som du får det att låta.

Ja, du hatar att dammsuga och diska men du måste ju göra det oavsett, eller hur? Skillnaden på en hemmafru är att hon jobbar inte det med det, utan hennes jobb är att SKÖTA hushållssysslorna precis som vilken människa som helst och hur och när hon gör det är henne ansvar, och här förväntar jag mig att hon redan kan det likaså som hon kan förvänta sig att jag kämpar för förhållandet och t.ex ekonomin.

Hur vet du att de inte är nöjda? Är de inte nöjda ska de först och främst inte ens vara i relationen då det är det som är grundstenen. Om man inte kan ta uppoffringar för sin älskade och "sponsra" sin partner har man redan problem med förhållandet och borde inte ens ingå en relation överhuvudtaget.

Hemmafru fungerar bara i en relation där man älskar varandra, det är inte en utnyttjandeform där mannen vinner på det utan man delar ömsesidiga uppoffringar. Eftersom allt handlar om pengar för dig så nämner jag återigen att man kan utsätta en viss summa pengar till frun som hon kan förvalta precis hur hon vill eller hela ekonomin om man vill det, att stå delat på boendet är också givet. Om man är rädd för att bli dumpad och utnyttjad är det inte en relation som är rätt från första början, där har du missat den vitala byggstenen och det låter ärligt mer som en klassisk svensk relation där man är otrogen höger och vänster på någon AW där man aldrig kan känna tillit till sin partner.
Citera
2022-05-31, 17:50
Medlem
Ghastens avatar
Jag skulle inte kalla det jobb. Du tar hand om hushållssysslor helt enkelt och barn om det finns. Ingen inkomst inget till pension.
Citera
2022-05-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
SD och KD gillar väl hemmafrugrejen?

Det handlar väl om någon slags dröm om en kärnfamilj på 50-talet där mannen kommer hem till en städat hem, där maten står på bordet och frugan möter i hallen med ett leende och en dry martini.

Vad är skillnaden mellan att gå hemma på bidrag och att vara hemmafru?
Citera
2022-05-31, 19:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Vad är skillnaden mellan att gå hemma på bidrag och att vara hemmafru?

Skillnaden är väl att hemmafrun får bidrag av mannen medan en vanlig bidragsparasit får bidrag av staten?
Citera
2022-05-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Skillnaden är väl att hemmafrun får bidrag av mannen medan en vanlig bidragsparasit får bidrag av staten?

Båda grupperna är sysslolösa
Citera
2022-05-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Båda grupperna är sysslolösa

Jag pratar inte om invandrare nu utan om vanliga hushåll med vanliga värderingar där en jobbar och den andra sköter hemmet barnen.
Citera
2022-05-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Jag pratar inte om invandrare nu utan om vanliga hushåll med vanliga värderingar där en jobbar och den andra sköter hemmet barnen.

Jag tror man blir väldigt olycklig av att vara gå hemma hela tiden. Hade personligen hatat det och tycker att man som mamma borde vara förebild och arbeta. Fast om man mår dåligt och så måste man kanske vara hemma ett tag. Fast man blir fattig pensionär. Om vi säger ett straight förhållande det finns hög sannolikhet att förhållandet tar slut och då står kvinnan utan referenser och erfarenhet. Hon kommer troligt bli beroende av bidrag resten av livet och vara fattig. Så nej är emot hemmafruar
Citera
2022-05-31, 19:24
Medlem
snurresprettiss avatar
Skulle inte säga det.
Citera
2022-05-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Det är mer jobb än att sitta och pilla i ett excel-ark iallafall
Haha ja. Exakt så.
Citera
2022-05-31, 20:10
Medlem
peergs avatar
Jag skulle gärna ha en hemmafru! Min fru vill också ha en hemmafru. Nu finns det bara plats för två personer i det här äktenskapet, så vi kompromissar genom att dela hyfsat lika på hushållsarbete och barnskötsel samt köpa en storstädning då och då av folk som kan sånt.
Citera
2022-05-31, 20:14
Medlem
Ruger89s avatar
Här i USA där man kan hemundervisa vet jag många kvinnor som är hemma med barnen. Att hemundervisa flera barn samt ta hand om alla inköp, matlagning, tvätt, städ och aktiviteter är definitivt ett jobb i bemärkelsen att det är lika krävande, eller mer krävande, än heltidsarbete.
Citera
2022-05-31, 20:19
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Kvinnofälla att jobba ihjäl sig och slita tills man är för gammal för att orka leva ett sunt liv och värna om barnbarnen. Det är synd att så många missar livets unga dagar för att satsa hela livet på slutkapitlet, dvs pensionen.

Balans i livet måste vara bäst. Jobbar man så att man sliter ut sig i onödan jobbar man fel. (Jag tror också att folk blir utslitna mer av livet i sig än av arbete. S.k utmattningssyndrom har knappast 100% koppling till antalet arbetade timmar.)

Den som satsar på hemmafruslivet kan få svårt att ställa om vid 45 års ålder när barnen blivit stora. Kan vara ett glapp på 15 år innan barnbarnen kommer. Ska man fortsätta att skrota runt och vattna pelargonierna? Vem anställer en 45-åring med helt tomt CV? Trist om det sammanfaller med att maken byter upp sig till ny fräsch donna (även om fallhöjden kan lindras av en ärlig bodelning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in