2022-05-31, 15:25
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så är det. Ett exempel: Tysk bilundstri använder en stor del av den gas som ryssland säljer. Det är en lågmarginalbransch, och nu kommer Europa att konkurrera med ännu en nackdel. Det kommer smitta mer än man tror, och ge propagerande effekter. Naturligtvis klarar vi det, och eftersom man inte ser hur det annars kunde ha varit så kommer många inte att märka det. Men varför denna helt opropotionerliga uppoffring för ett korrupt skitland? Det hade varit mycket mer rationellt att offra oss för klimatet, för något land med utvecklingspotential i Syd, eller helt enkelt på våra egna sociala problem.

Ja, Rysslands uppoffring är helt utan mening! Vore bättre de satsade sin ekonomi på klimatet än detta korrupta skitland du talar om.

Snacka om att skjuta sig själv i foten!
Citera
2022-05-31, 15:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Att du tänker annorlunda än din bekantskapskrets beror nog på att de, till skillnad från dig, i sina kalkyler väger in tillkommande kostnader för alternativet "behaga Ryssland + bevara lägre gas/oljepriser" För de lägre kostnaderna för "behaga-alternativet" kommer snabbt ätas upp av kostnaderna som ett flerårigt världskrig med ett galet, storhetsvansinnigt Ryssland skulle kosta. Kostnaderna ekonomiskt och i förlust av människoliv skulle bli oerhörda. Alltså är det ett fynd att ett tag framöver ta den ekonomiska smällen av att hantera Putin-Ryssland. Att låta dåren i Kreml lågintensivt hålla på med sina expansionsplaner i flera år, med en smäll på fingrarna då och då från omvärlden, är helt enkelt det absolut dyraste alternativ man kan tänka sig.

Jag ser två problem med ditt resonemang.

Det första är att det är en slags självuppfyllande profetia. Antag att du är USA och har en anti-appeasement-strategi. Hur skulle den kunna visa sig fel? Om Ryssland nu inte gör något efter Ukraina så kommer du säga: "ha, de lärde sig en läxa". Om de ger sig på Kazakstan om 4 år så säger du "Vi skulle ha gjort mer 2022". Det är omöjligt att utvärdera strategin.

Det andra är att bedömningen måste vara extremt shaky. Antag att du och jag är två utomjordingar som sitter och tittar på jorden. Jag säger "1 miljon marsdollar på att Putin inte gör något inom 5 år, sätter du emot 1 miljon?" Väldigt få hade satt pengar med dessa odds, är min tro.

För övrigt tycker jag risken för "storhetsvansinne-Putin" har minskat. Problemet med Hitler är lite missförstått. Anledningen att det blev så illa var inte att han blev helt sinnessjuk. Anledningen var att ingen kunde tro att han skulle ha sån flyt med först Polen och sedan Frankrike. Nu har ju Ryssland snarast överraskat på nersidan. Mycket av osäkerhetsfaktorn är borta, de har inte en oväntat fantastisk krigsmaskin. Därför är det klart "billigare" med appeasement.
Citera
2022-05-31, 15:31
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ryssland får sälja med rabatt, kanske till runt 70-80 dollar/fat till framförallt Kina och Indien.
Kostnaden för Ryssland att få upp ett fat är mellan 15-20 dollar så fortsatt bra förtjänst.
Oljeförbrukningen i världen ökar hela tiden och kommer fortsatt öka under lång tid framåt.
Så Ryssland kommer inte få svårt att sälja sin olja. Vi i europa får nu betala ca 120 dollar fatet samtidigt som Kina betalar ca 80 dollar, vilken tror du kommer få enorm konkurrensfördel?
Tyvärr kommer dessa sanktioner enbart göra Saudi, USA, Kina och Indien rikare och europa får betala skyhöga elpriser samt bränslepriser.
Sedan har vi tillgången på mat som egentligen är det stora problemet, vad ska vi i europa äta och vad kommer det kosta?
Om Ryssarna sluta pumpa upp olja ur borrhålen så riskerar de att proppas igen och då måste de borra nya hål. Det kommer att bli svårt eftersom oljetekniker har lämnat Ryssland, som inte längre är en välbeväpnat bensinstation, utan en välbeväpnad fd bensinstation. Med brist på komponenter från väst blir de i nästa steg en fd välbeväpnad fd bensinstation.
Citera
2022-05-31, 15:33
Medlem
Snapcounts avatar
Skrammel, eller framtiden ?

Seperatistleder: Azovstal-soldatene risikerer dødsstraff

Hva som skal skje videre med de om lag 2300 krigsfangene er nå usikkert. Det er ingen dødsstraff i Russland, men i rettssystemet separatistene øst i Ukraina har dannet kan personer dømmes til døden.

(dannet = skapat)

Til nyhetsbyrået AFP sier justisminister i den selvproklamerte Donetsk-republikken, Juri Sirovatko at soldatene skal gjennom rettssystemet i republikken og at de risikerer lovens strengeste straff.

– For slike lovbrudd har vi den høyeste straffen i republikken; dødsstraff, sier Sirovatko og påpeker at alle krigsfangene er på territoriet til den selvproklamerte utbryterrepublikken.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/31/195849251/seperatistleder-azovstal-soldatene-risikerer-dodsstraff
Citera
2022-05-31, 15:36
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du har helt rätt om stenåldersnivån, där håller man inte reda på åldern. Men dit verkar ju våra politiker ta oss utan detta krig, med energipolitiken. Och nu med dyr olja och gas så gläds väl miljömupparna.

Det blir väl riktlinjer för inomhustemperatur för oss också till vintern, men det blir nog helt enkelt plånboken som får avgöra hur varmt man har i stugan. Blir nog plånboken för italienarna också.

Om det finns någonting positivt att hämta ur den här konflikten så är det den sedan länge nödvändiga rationaliseringen av europeisk energipolitik som den kommer att tvinga fram. Miljöpartierna har en enorm uppförsbacke nu eftersom det inte finns något reellt alternativ för planeringsbar energiproduktion utöver vattenkraft, kärnkraft eller olja/kol/gas. Vattenkraften vill man inte bygga ut och fossila bränslen bryter mot utsläppsmålen och göder terrorstaters krigskassor. Hade jag varit i SMR-branschen hade jag vädrat morgonluft nu, men tills vidare får jag nöja mig med att portföljen är exponerad mot uran och kärnkraft på olika vis.
Citera
2022-05-31, 15:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det stämmer förvisso. Men den lärdom vi kan dra av historien är att länder som invaderar andra sällan är att lita på. Det är lite som att spara in på premien på hemförsäkringen; huset har ju inte brunnit på de 30 år det stått så varför ska det brinna de kommande 30 åren? Funkar kanske, det kan bara framtiden utvisa, men är det smart att chansa?

Jo. Var man landar beror ju i sista hand på var man sätter sina sannolikhetsgränser. Och på om man har råd med en brand. Det jag försöker övertyga er är mer om "tänket". Bedöma risken, konsekvensen och väga dem mot varandra. Det känns som många tänker "Tänk om Putin är Hitler, vi måste kriga".

Jag landar själv i slutsatsen att detta som Väst nu håller på med är "en extremt dyr brandförsäkring för ett väldigt sunkigt hus", det är därför jag inte tycker vi ska vara så hårda mot ryssarna. Jag hade gjort en helt annan slutsats om ryssarna om 5 år ger sig på baltikum.
Citera
2022-05-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Vilka bensinpriser. 27-28 kroner i Norge. När ska EU sluta med sin antiryska fanatism? Restriktionerna gynnar ju bara Ryssland och förstör dom fattiga och alla som inte hör till medelklassen. Severodonetsk faller dessutom innan kort och då får vi en snöbolleffekt.

Det är bara att flytta till Ungern har jag läst på flashback...allt är bäst där.
Citera
2022-05-31, 15:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Ja, Rysslands uppoffring är helt utan mening! Vore bättre de satsade sin ekonomi på klimatet än detta korrupta skitland du talar om.

Snacka om att skjuta sig själv i foten!

Putin har antagligen också räknat extremt fel här någonstans, ja. Han borde vara ganska sugen på att sluta fred med relativt hårda villkor, t ex lämna tillbaka flera av de städer han har tagit, betala återuppbyggnad, m.m.
Citera
2022-05-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag ser två problem med ditt resonemang.

Det första är att det är en slags självuppfyllande profetia. Antag att du är USA och har en anti-appeasement-strategi. Hur skulle den kunna visa sig fel? Om Ryssland nu inte gör något efter Ukraina så kommer du säga: "ha, de lärde sig en läxa". Om de ger sig på Kazakstan om 4 år så säger du "Vi skulle ha gjort mer 2022". Det är omöjligt att utvärdera strategin.

Det andra är att bedömningen måste vara extremt shaky. Antag att du och jag är två utomjordingar som sitter och tittar på jorden. Jag säger "1 miljon marsdollar på att Putin inte gör något inom 5 år, sätter du emot 1 miljon?" Väldigt få hade satt pengar med dessa odds, är min tro.

För övrigt tycker jag risken för "storhetsvansinne-Putin" har minskat. Problemet med Hitler är lite missförstått. Anledningen att det blev så illa var inte att han blev helt sinnessjuk. Anledningen var att ingen kunde tro att han skulle ha sån flyt med först Polen och sedan Frankrike. Nu har ju Ryssland snarast överraskat på nersidan. Mycket av osäkerhetsfaktorn är borta, de har inte en oväntat fantastisk krigsmaskin. Därför är det klart "billigare" med appeasement.

Du har väl hört hur Putin-regimen upprepade gånger hotat omvärlden med kärnvapen? Hur de hotar flertalet länder i sin närhet, inklusive vårt eget land, och vill bestämma vår försvarspolitik? Hur Ryssland blåljuger inför FN och omvärlden? De började med några grannländer, bl a Tjetjenien, för många år sedan, och så har det fortsatt. Dold krigsföring, förgiftning av regimkritiker osv osv. Det är en toxisk regim som nu fortsatt förstöra för omvärlden. Det är värt MYCKET uppoffringar från oss i omvärlden om vi nu kan bli av med detta onda Sauron-öga.
Citera
2022-05-31, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det är bara att flytta till Ungern har jag läst på flashback...allt är bäst där.
Jag har lite svårt att förstå den här typen av argumentation.
Ungern går ju utmärkt att flytta till, men som det ser ut idag tror jag inte ryssland skulle stoppa någon som söker politisk asyl där och inte heller till 'krim eller någon av republikerna i Donbas.
Så för de som tröttnat på politiken i västvärden kan väl enkelt flytta österut?
Citera
2022-05-31, 15:51
Medlem
LeeVans avatar
Statestik för nypåstigna.

https://pbs.twimg.com/media/FUEng5YWIAAEYXh?format=jpg&name=900x900

Lite trögt. Tyvärr ser nog dom ukrainska förlustsiffrorna lite sämre ut än så. Vi får hoppas att ukrainarna på östfronten retirerar till lite mindre dyrköpta försvarslinjer.

Och kanske en mindre offensiv i syd?
Citera
2022-05-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Du har väl hört hur Putin-regimen upprepade gånger hotat omvärlden med kärnvapen? Hur de hotar flertalet länder i sin närhet, inklusive vårt eget land, och vill bestämma vår försvarspolitik? Hur Ryssland blåljuger inför FN och omvärlden? De började med några grannländer, bl a Tjetjenien, för många år sedan, och så har det fortsatt. Dold krigsföring, förgiftning av regimkritiker osv osv. Det är en toxisk regim som nu fortsatt förstöra för omvärlden. Det är värt MYCKET uppoffringar från oss i omvärlden om vi nu kan bli av med detta onda Sauron-öga.

Å andra sidan påstår du att Tjetjenien är ett eget land.

Att stödja separatism är ett fantastiskt bra knep för att destabilisera världen.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-05-31 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in