2022-05-31, 11:10
Medlem
Hej!

Jag har en Kawasaki VN1500 från 1998. Customhoj med en V-twin motor och förgasare. Sedan inblandningen av etanol ökade från 5% till 10% så har jag inte vågat tanka denna hojen med 95 oktan längre utan har kört på 98 oktan som fortfarande innehåller max 5% etanol. I nödfall har jag dock blivit tvungen att tanka 95 oktan när 98 oktan ej varit tillgängligt.

Vad anser ni? Bör 95 oktan, E10 bensin undvikas i min maskin?
Citera
2022-05-31, 11:23
Medlem
Kloges avatar
Vad ska kunna hända med e10?
Jag kör min bil,två gräsklippare och två veteranmopeder på e50 och två veterantraktorer på e85 utan problem trots att det inte går enligt "experterna"
Citera
2022-05-31, 12:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton941
Vad anser ni? Bör 95 oktan, E10 bensin undvikas i min maskin?
De beror på hur bra justerade förgasaren är, behövs lite mer bränsle med e10 för motorn ska gå optimalt jämfört med bf98.

Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jag kör min bil,två gräsklippare och två veteranmopeder på e50 och två veterantraktorer på e85 utan problem trots att det inte går enligt "experterna"
Citera
2022-05-31, 12:41
Medlem
Enklast är väl att fråga Kawasaki-importören i Sverige om mc:n behöver specialkost eller det går bra med vanlig husmanskost. De flesta fordon rullar ju faktiskt på den nya kosten, även om de drar något mer.

Det fanns en tysk lista med vilka mc som fungerar på E10 i tråden om E10.
Citera
2022-05-31, 12:42
Medlem
Citat:
Vad ska kunna hända med e10?

Eftersom att det i samband med införandet av E10 95 oktan utfärdades långa listor över bilar som ej kunde gå på denna bensin så undrar jag kring detta. När det kommer till bilar som ej klarar E10 bensin så är det framför allt äldre bilar med förgasare som det varnas om och jag tänker att detsamma borde gälla motorcyklar med liknande stenåldersteknik?

Det som kan hända är väl att etanolen med tiden kan fräta sönder slangar och packningar?
Citera
2022-05-31, 13:17
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton941
Eftersom att det i samband med införandet av E10 95 oktan utfärdades långa listor över bilar som ej kunde gå på denna bensin så undrar jag kring detta. När det kommer till bilar som ej klarar E10 bensin så är det framför allt äldre bilar med förgasare som det varnas om och jag tänker att detsamma borde gälla motorcyklar med liknande stenåldersteknik?

Det som kan hända är väl att etanolen med tiden kan fräta sönder slangar och packningar?

Minst sagt en överdriven rädsla. Läste i en Facebookgrupp där en person i Finland kört sin bil på e10 i tio år utan bekymmer trots att bilmodellen fanns med på listan över bilar som inte kan köras på e10.

Fräter... Många inmundigar drycker med högre etanolhalt än 10 % trots att det ska vara "frätande". 😘
Citera
2022-05-31, 13:27
Medlem
Citat:
Minst sagt en överdriven rädsla. Läste i en Facebookgrupp där en person i Finland kört sin bil på e10 i tio år utan bekymmer trots att bilmodellen fanns med på listan över bilar som inte kan köras på e10.

Fräter... Många inmundigar drycker med högre etanolhalt än 10 % trots att det ska vara "frätande". 😘

Haha ja det är sant. Jag får se hur jag gör i fortsättningen 😊
Citera
2022-05-31, 13:47
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
De beror på hur bra justerade förgasaren är, behövs lite mer bränsle med e10 för motorn ska gå optimalt jämfört med bf98.

Vi snackar någon procent.
Det är knappt något som en jävla förgasare bryr sig om.

Ja TS. Du kan köra din nya hoj på det.
Kör gamla bilar på E10 utan bekymmer alls eftersom varför skulle det vara bekymmer?

Folk snackar och grinar om slangar, packningar och skit så att tårarna rinner.
Kört E85 i en bil 1988 i 10 år nu (mappad för det såklart) med original slangar och skit, varför skulle det vara ett problem?
Ja! Biltemas slangar tål inte etanol, de tål för fan inte ens ren bensin. Såklart dom degraderas fort av etanolen - köp slang på Swedol.
Citera
2022-05-31, 14:23
Medlem
Kloges avatar
https://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20210803/ar-etanolen-i-bensinen-skadlig-for-gummidetaljer-dag-1/
Citera
2022-05-31, 14:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
etanol kan användas som lösningsmedel, att en substans kan inmundigas i mindre mängder är inte detsamma som att det är ofarligt eller oskadligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vi snackar någon procent.
Det är knappt något som en jävla förgasare bryr sig om.
och vad drömde du sen?

Citat:
Ja TS. Du kan köra din nya hoj på det.
Kör gamla bilar på E10 utan bekymmer alls eftersom varför skulle det vara bekymmer?
att du kan göra något betyder inte att alla kan det.

Citat:
Folk snackar och grinar om slangar, packningar och skit så att tårarna rinner.
Kört E85 i en bil 1988 i 10 år nu (mappad för det såklart) med original slangar och skit, varför skulle det vara ett problem?
Ja! Biltemas slangar tål inte etanol, de tål för fan inte ens ren bensin. Såklart dom degraderas fort av etanolen - köp slang på Swedol.
gör om gör rätt
Citera
2022-05-31, 14:58
Medlem
SuperSolids avatar
Kör alltid 98 oktan, som bonus innehåller det extra stor mängd rengörande tillsats !

~1,25kr extra per liter på en motorcykel är inget att ens fundera över.
Citera
2022-05-31, 15:08
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
etanol kan användas som lösningsmedel, att en substans kan inmundigas i mindre mängder är inte detsamma som att det är ofarligt eller oskadligt.

och vad drömde du sen?

att du kan göra något betyder inte att alla kan det.

gör om gör rätt

Jag rekommenderar forumet på www.etanol.nu för vidare läsning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här