2022-05-30, 23:46
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man tänker fortsätta att "trycka på" ifrån rysk sida :

Russiske styrker forbereder seg på et omfattende angrep ved Slavjansk, hovedbasen til de ukrainske styrkene i Donbas, ifølge Ukrainas generalstab.

Russiske soldater er i ferd med å flytte nye enheter for å forberede angrep på Slavjansk både fra russisk-kontrollerte Izium og Lyman i Øst-Ukraina, ifølge generalstabens daglige situasjonsrapport mandag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/30/195849180/ukraina-russland-forbereder-stort-angrep-pa-slavjansk

Mm-m...lite förvånad dock att man inte försöker förstärka vid Kherson, där man har problem.

Jag skulle bli extremt förvånad över om Slovjansk verkligen är Rysslands nästa delmål.

Det är den svåraste nöten att knäcka i hela det östra området tack vare geografiska förutsättningar och en helt annan utmaning än de andra byarna och städerna i området. Vägen från Lyman är hopplös för en anfallare.

Att gå från Izium är möjligt men då stretchar man ut linjen lite för långt skulle jag säga.

Om inte väst helt plötsligt slutar att ge stöd till Ukraina så är min bedömning att Slovjansk inte ens tillfälligt kommer att vara i rysk kontroll.
Citera
2022-05-30, 23:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ryssarna fortsätter trycka på i öster. Tar stad efter stad.
Västländerna börjar tröttna - de inser vart det barkar.
De är inte intresserade av att hälla ner 100-tals miljarder i Ukraina år efter år.

Västländerna är ännu mindre intresserade av att se Ryssen ta ett självständigt Europeiskt land.
De ska bara lära sig att det inte går för sig.
Citera
2022-05-30, 23:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ganska vinklade siffror men OK, om Ryssland tvingas till att importera mobiler och datorer från Kina så tror jag dom överlever utan iPhone och Mac.
Nu var inte min kommentar främst om det utan att Ryssland skulle vara beroende av väst för "precis allt" de tillverkar vilket är en stor lögn.
Om USA lägger sanktioner så kommer också mobiltelefoner från Kina att bli stoppade om de innehåller chipset från t.ex. Qualcomm. Oklart vilka modeller som ev. bara innehåller enbart kinesiska komponenter, om några.

Sanktioner på mobilkomponenter är redan ett stort problem för t.ex. Huawei så ryssarna kan knappast räkna med att Kina tar några risker med att bryta mot dessa genom export till Ryssland.
https://www.cnbc.com/amp/2020/08/12/huawei-options-as-us-sanctions-cut-its-supply-of-smartphone-chips.html

Jag tror inte flesta förstår vilken dominans som USA, Taiwan, Japan och Sydkorea har på komponenter. I en framtid kan Kina bli självförsörjande, men än så länge kan USA strypa kranen för alla.
Citera
2022-05-30, 23:51
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Såvitt jag kan se är det bara åker söder från Mykolaivka till Dnepr. Om Ukraina verkligen trycker på kan det bli knepigt för ryssarna i Kherson. Men det beror väl iofs på om Ukraina spränger broarna söderut. Kan fånga in ryssar, men å andra sida göra det mycket svårt att ta sig söderut. Dnepr är för bred och strid för pontonbro om jag fattat rätt.

Den terrängen är svår att försvara och svår att behålla.
Men tyvärr gäller det även Ukraina om de tar den.

Att ta sig till Dnepr är en sak, men att sedan pusha norr och söder och ta tillbaka hela området och få en resolut seger i slaget om södern är utmaningen. Annars så blir det bara mark som vinns och förloras om och om igen.
Citera
2022-05-30, 23:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Den terrängen är svår att försvara och svår att behålla.
Men tyvärr gäller det även Ukraina om de tar den.

Att ta sig till Dnepr är en sak, men att sedan pusha norr och söder och ta tillbaka hela området och få en resolut seger i slaget om södern är utmaningen. Annars så blir det bara mark som vinns och förloras om och om igen.
Nja, om Ukraina tar sig söderut till Kherson och Dneprs norra strand så är det slut med ryska tfn-nummer och pass på den sidan. Inte en chans att Ryssland mäktar med en amfibielandstigning över Dnepr för att ta området en andra gång.

Men söder om Dnepr blir det svårare för Ukraina att ta sig, särkskilt om Ryssland spränger bron i Kherson. Deras möjlighet kan vara att ryssarna är för tunna och utspridda. Kanske kan man då våga sig på en övergång. Stort vågspel vore det.
Citera
2022-05-30, 23:59
Medlem
Jag tycker detta klipp på KA-52 helikoptrar var lite komiskt, kul att se att även piloter har humor.
https://twitter.com/PrateekRoutray/status/1531371619133685760
Citera
2022-05-31, 00:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Med det kan man säga att det är åtminstone 40 år gamla vagnar och de kan knappast vara värda så mycket i modern strid. Men allt är relativt och om motståndaren saknar vapen är de säkert mycket bra.

Det skvallrar om desperation att behöva damma av dem, och man kan undra över vilket skick de är i.

Jag tror att man ser om det är desperation eller inte på hur de används. Om man ser dem i anfallsstrid så har ryssarna seriösa problem. Om de ses i försvarsstrid och så är de mer som en smidig bunker som man kan flytta på, med ett jefligt bra maskingevär och granatkastare.
Citera
2022-05-31, 00:10
Medlem
Citat:
Putin må tape denne krigen. Det vil gi et signal til diktatorer rundt i verden om at de må stoppe sine kriger og overgrep. Ukrainernes kamp for frihet er derfor alles kamp for frihet. Om Russland vinner, vil vesten og verden møte enda flere Putin-er i framtida, sier Tawakkol Karman, som vant Nobels fredspris i 2011, til Dagbladet.

Om Vladimir Putin og Russlands vinner krigen i Ukraina, står diktatorer og autokrater klare til å følge hans eksempel.
Denne uka var aktivister, fredsprisvinnere og demokratiforkjempere i Oslo og pratet om utfordringene de møter i en stadig mer autoritær verden, i regi av*Oslo Freedom Forum. De var spesielt enige om én ting: Putin og Russland må stoppes. Ellers vil verden bli enda mindre demokratisk enn den er i dag.

Vesten har lukket øynene for overgrepene og krigene som Russland og verdens autoritære regimer har begått mot egen befolkning og naboland. I år etter år tillot vesten at Putin kriget sammen med Bashar al-Assad i Syria, i Tsjetsjenia og øst i Ukraina fra 2014, sier Karman.
https://www.dagbladet.no/nyheter/putins-farlige-venner/76193178

Putin och Putins regim skall krossas,så är det bara.
Putin får aldrig vinna sitt folkmordskrig i Ukraina.

Slava Ukraini
Citera
2022-05-31, 00:12
Medlem
EU stoppar stor del av oljeimporten från Ryssland.

Nu börjar vägen utför rejält för Ryssland. Misärens mamma inom 1-2 år.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2022-05-31 kl. 00:15.
Citera
2022-05-31, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
google är ingen källa. Det är som att säga världen är en källa.

Här får du ett exempel, hur det ska se ut.

"Since the first veto ever used – by the Soviet Union in 1946 – Moscow has deployed it 143 times, far ahead of the United States (86 times), Britain (30 times) or China and France (18 times each). (Aljazeera Se länk nedan)

https://www.aljazeera.com/news/2022/4/19/un-to-debate-security-council-permanent-member-veto-power

Jag vet inte vad man lär sig i ryska skolor. Men du kan inte ha gått i svensk skola.

Google ar ingen kalla, sager pro-Ukraina nasse fane, sa ni vet.

Ryssland ar inte Sovjetunion, kan inte bakas ihop. Fanen vill alltid ge bilden att USA bast pa allt, o Ryssland varst.

Ang skolan, dubbel fil mag i svenska skola, du da?
Citera
2022-05-31, 00:17
Medlem
raskenss avatar
En skön träff av Stugna. Gäller hålla inne skottet tills man får en fin lucka:

https://twitter.com/UAWeapons/status/1531369866061664256?t=o_vYPyeRMGUE8T_qFmuANw&s=19
Citera
2022-05-31, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Invasionsrisken för dessa länder är numera ett fantasifoster.

Liksom den är/var för ryssland, men det verkar ju inte bekomma den psykotiske dvärgen i kreml.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in