2022-05-30, 23:02
Medlem
Jofs avatar
Börjar det inte bli dags för en NY rysk revolution?
En som kan leva upp till den gamla kommunistiska devisen: Till var och en efter behov och från var och en efter förmåga.
Detta krig kanske spär på det behovet.
Citera
2022-05-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Börjar det inte bli dags för en NY rysk revolution?
En som kan leva upp till den gamla kommunistiska devisen: Till var och en efter behov och från var och en efter förmåga.
Detta krig kanske spär på det behovet.

Självklart är Ryssland i behovet av något sånt, men folket är för handlingsförlamat och korkat för att göra något förrän dom bokstavligen svälter
Citera
2022-05-30, 23:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja nu börjar det bli panik i Röda Armén vid Kherson. Men man måste också ge respekt att de har hållt positionerna så här länge. En by till intagen av UAF rapporteras från kanadicken vid fronten.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1531303769794916354
Såvitt jag kan se är det bara åker söder från Mykolaivka till Dnepr. Om Ukraina verkligen trycker på kan det bli knepigt för ryssarna i Kherson. Men det beror väl iofs på om Ukraina spränger broarna söderut. Kan fånga in ryssar, men å andra sida göra det mycket svårt att ta sig söderut. Dnepr är för bred och strid för pontonbro om jag fattat rätt.
Citera
2022-05-30, 23:17
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryska nazister deltar i Putins krig mot Ukraina:

Achtung RuZZia!!!!
Citera
2022-05-30, 23:19
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Såvitt jag kan se är det bara åker söder från Mykolaivka till Dnepr. Om Ukraina verkligen trycker på kan det bli knepigt för ryssarna i Kherson. Men det beror väl iofs på om Ukraina spränger broarna söderut. Kan fånga in ryssar, men å andra sida göra det mycket svårt att ta sig söderut. Dnepr är för bred och strid för pontonbro om jag fattat rätt.

”Bygga pontonbro” är inte orchernas bästa gren…
Citera
2022-05-30, 23:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Här bör du nog minska på krigshetsen lite grann. Finns ingen anledning för Nato att gå in i Ryssland.V

ad jag vet så är Nato en försvarspakt? Just nu är Natos länder inte under attack. Därför förstår jag ärligt talat inte varför så många nämner Nato i den här tråden.

Jag skrev ju att en "maximalt brutal NATO invasion, naturligtvis, inte kommer att ske!

Svårt att vara tydligare än så för mig!
Citera
2022-05-30, 23:23
Medlem
goseigens avatar
Läser om de ryska T-62orna. De verkar vara av modell M och är då en uppdatering från 1983 på den äldre vagnen.

Med det kan man säga att det är åtminstone 40 år gamla vagnar och de kan knappast vara värda så mycket i modern strid. Men allt är relativt och om motståndaren saknar vapen är de säkert mycket bra.

Det skvallrar om desperation att behöva damma av dem, och man kan undra över vilket skick de är i.
Citera
2022-05-30, 23:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En som påstår att Röda Armén retirerar från byn Snihurivka utanför Kherson. Får se om det stämmer?

https://twitter.com/sentdefender/status/1531313544674914312
Det finns en, möjligen två, vägbroar plus en järnvägsbro som förbinder byn med området söder/öster om floden så Snihurivka är inte en bra plats att försvara.
Citera
2022-05-30, 23:31
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Snart kommer någon och förklarar till dig och likasinnade för 50e gången hur det ligger till, sen blir ni tyst om sanktionerna i några dagar. Sanktionerna biter inte på Ryssland och Ryssland är ej beroende av väst i något.

Ukrainska armen har kolappsat och bara små spillror återstår.

Lögn. Och åter lögn. Ni ryZZar är planetens mest komplexfyllda folk. Era oligarkers alla stulna pengar går till att köpa västerländsk lyx: Chanel till döttrarna, MB-BMW-Porsche till sönerna. Alla lyxjakterna som köpts för ryska folkets plundrade tillgångar ligger i Medelhavet. Helst vill ni ändå till USA. Miami kanske.

Ni har inte lyckats skapa något eget bestående som lockar er lika mycket som livet vi har i väst. Nu ville ni läxa upp ert broderfolk i Ukraina för att de insett att välståndet kommer ifrån väst medan ni erbjuder…Mordor!
Citera
2022-05-30, 23:32
Medlem
Snapcounts avatar
Man tänker fortsätta att "trycka på" ifrån rysk sida :

Russiske styrker forbereder seg på et omfattende angrep ved Slavjansk, hovedbasen til de ukrainske styrkene i Donbas, ifølge Ukrainas generalstab.

Russiske soldater er i ferd med å flytte nye enheter for å forberede angrep på Slavjansk både fra russisk-kontrollerte Izium og Lyman i Øst-Ukraina, ifølge generalstabens daglige situasjonsrapport mandag.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/05/30/195849180/ukraina-russland-forbereder-stort-angrep-pa-slavjansk

Mm-m...lite förvånad dock att man inte försöker förstärka vid Kherson, där man har problem.
Citera
2022-05-30, 23:36
Medlem
Ryssarna fortsätter trycka på i öster. Tar stad efter stad.
Västländerna börjar tröttna - de inser vart det barkar.
De är inte intresserade av att hälla ner 100-tals miljarder i Ukraina år efter år.
Citera
2022-05-30, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Ryssarna fortsätter trycka på i öster. Tar stad efter stad.
Västländerna börjar tröttna - de inser vart det barkar.
De är inte intresserade av att hälla ner 100-tals miljarder i Ukraina år efter år.

Vad får dig att tro det ?

Personligen tror jag att väst kan tvingas till smärtsamma, kortsiktiga kompromisser angående sin energiförsörjning, dvs att det tar ett-två år längre tills man kan stänga gas/olje-kranen ifrån Ryssland. Men inget mer än det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in