2022-05-28, 08:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Såklart att dessa tourpoäng är viktiga. Det är väl bara Jonna som är givet före Ebba i totalen mtp att Frida aldrig gjort en hel seniorsäsong.

Kollade igenom vilka som missgynnas av det nya poängsystemet;
Frida, Maja, Johanna, Claudel, Myhrwold, Fosse, Urevc med flera.

Dessa gynnas;
Diggins, Pärma, Niskanen, Hennig, Fähndrich, Lampic (om,ifall,att), Ganz med flera.

Neutral kring distansare som Ebba och Stadlober. De tjänar mycket på att placering 2-10 höjs i värde, sedan minus kontra hybrider fast är tveksam till att det blir så många som "jagar" poäng i var och varannan tävling.

Edit. även turisterna blir väl belönade på touren en 24e plats ger 102p - alltså mer än en vc-seger!
Nu är ju hela mitt resonemang hypotetiskt, men en åkare som skulle kunna komma riktigt högt i totalen är Ribom om hon håller sig frisk hela vintern. Hon borde i så fall slå Ebba i totalen om inte Ebba lyfter sig rejält i sprint
Citera
2022-05-28, 08:45
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Nu är ju hela mitt resonemang hypotetiskt, men en åkare som skulle kunna komma riktigt högt i totalen är Ribom om hon håller sig frisk hela vintern. Hon borde i så fall slå Ebba i totalen om inte Ebba lyfter sig rejält i sprint

Min tanke gick oxå till Ribom, hade hon kopierat säsongen för två år sedan så troligen, (räknar vidare)
Citera
2022-05-28, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Om vi antar att Sveriges sex bästa damer (Ebba, Frida, Jonna, Maja, Emma samt Moa O eller Linn beroende på Linns skadeläge) skulle köra alla tävlingar så är det väl bara tack vare totalen i tour de ski som Ebba skulle bli topp tre av svenskorna i totala världscupen?
Nu lär väl ingen köra allt, men det vore kul om Jonna försökte ta hem totalen om hon visar samma form som senaste vintern.

Inte ens säkert att hon hade blivit topp 3. Om hon inte lyckas gå vidare från något sprintkval samtidigt som Frida, Jonna och Ribom kör allt så kan alla dom tre komma före henne skulle jag säga. Är Linn lika bra som innan skadan så kommer hon givetvis också före Ebba i totalen om hon kör allt.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-28 kl. 08:54.
Citera
2022-05-28, 09:04
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Min tanke gick oxå till Ribom, hade hon kopierat säsongen för två år sedan så troligen, (räknar vidare)

Efter att skumräknat så krävs det nog en liten höjning av Ribom från säsong 20-21 givet att Ebba håller fanan högt = nivån från i vintras minus Johaug.
Citera
2022-05-28, 11:33
Medlem
katws avatar
Citat:
Efter att skumräknat så krävs det nog en liten höjning av Ribom från säsong 20-21 givet att Ebba håller fanan högt = nivån från i vintras minus Johaug.

Den höjningen lär ju komma om hon håller sig frisk.
Citera
2022-05-28, 16:06
Medlem
katws avatar
Diggins gifter sig. Frågan är om hon byter namn (igen).
Citera
2022-05-28, 20:26
Medlem
Vet inte vilka krav åkarna har på sig från förbundet att ställa upp i uppstartstävlingen, men många verkar sugna på den nya rullskid-cupen som börjar nästa vecka i Falun och praktiskt taget alla landslagsåkare är anmälda till distansloppet, inklusive juniorlandslaget. Uppslutningen i sprint är betydligt sämre.
Citera
2022-05-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Den höjningen lär ju komma om hon håller sig frisk.

Ett stort om dock, utefter hur det såg ut för Ribom som junior och en bit in på seniorkarriären är det svårt att säga vad som är det normala för henne. Hon var nog en av dom som drog allra mest nytta av en massa extra smittskyddsåtgärder under pandemin. Före och efter imponerar inte historiken direkt.
Citera
2022-05-29, 15:57
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ribom i sprint var inte så mycket sämre än Ebba på distans - men Ebba var klart sämre i sprint än Emma på distans även om jag tyckte att Emma undrepresterade på distans. Utanför touren är det bara ett distanslopp mer än sprint - så om bägge startar i alla lopp så är det troligen tack vare tourtotalen som Ebba säkert slår Emma, annars tror jag det skulle bli rätt jämnt. Men som frankkk säger så har ju Emma stora problem med att hålla sig frisk.
Citera
2022-05-30, 02:02
Moderator
Hjv9s avatar
Jag har startat en eventtråd för sommarens rullskidtävlingar: (FB) Rullskidor/Rullskidskytte sommaren 2022
Citera
2022-05-30, 16:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Dyvik har tackat ja till landslagsplatsen.
Citera
2022-05-30, 19:12
Medlem
Frida och Maja har valt att stå utanför landslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in