Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-30, 10:30
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Noterar att Geor*e Afr*m har ett kors runt halsen och tycks således vara kristen. Visst var väl även mannen som blev mördad i Varberga häromveckan kristen?

Finns det kopplingar mellan mannen som blev mördad häromveckan och kvällens brottsoffer?

Många syrianer i varberga.
Citera
2022-05-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Många syrianer i varberga.

Ok. Då antar jag att du menar att det skulle vara en slump att både förra veckans offer samt gårdagens offer var syrianer snarare än att det skulle finnas någon koppling?
Citera
2022-05-30, 10:43
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ok. Då antar jag att du menar att det skulle vara en slump att både förra veckans offer samt gårdagens offer var syrianer snarare än att det skulle finnas någon koppling?

Alltså svårt att säga men jag vet bara att varberga är fullt med kristna syrianer (kurder och shia bor i oxhagen och många sunnimuslimer i vivalla). Så när brott sker i varberga säger det inte så jättemycket om det är syrianer inblandade. Men jag vet inget om offren som vissa andra i tråden verkar göra.
Citera
2022-05-30, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Oj, det var mycket pengar.
Då måste dom har stora nätverk för att tjäna dessa pengar.

Finns det siffror på hur stor en standard organisationen kan vara?

Är dessa organisationer geografiskt begränsade?

De är organiserade som vilka företag som helst. De som dödar varandra är oftast lägre ner i hierarkin. Det är de större sammanslutningarna som drar in det stora cashen. En blatte i Rinkeby kan inte organisera en kokainsmuggling från Sydamerika. Just att det är dessa större kriminella organisationer som styr och inte de små skithögarna som flashar med märkeskläder och kallar sig DP HH Shottaz etc gör det svårt för polisen att sätta dit dem. Polisen sätte tex hela vårbynätverket bakom galler. Ingenting blev bättre på gatan. Polisen kan gripa 1000 gängmedlemmar på gatunivå och inget händer till det bättre på lång sikt..
Citera
2022-05-30, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo65
De är organiserade som vilka företag som helst. De som dödar varandra är oftast lägre ner i hierarkin. Det är de större sammanslutningarna som drar in det stora cashen. En blatte i Rinkeby kan inte organisera en kokainsmuggling från Sydamerika. Just att det är dessa större kriminella organisationer som styr och inte de små skithögarna som flashar med märkeskläder och kallar sig DP HH Shottaz etc gör det svårt för polisen att sätta dit dem. Polisen sätte tex hela vårbynätverket bakom galler. Ingenting blev bättre på gatan. Polisen kan gripa 1000 gängmedlemmar på gatunivå och inget händer till det bättre på lång sikt..

Exakt, det är större mäktigare diskreta individer som kan organisera smugglingen, säljer sedan vidare till luffarna.
Citera
2022-05-30, 10:52
Citat:
Jag har redan besvarat alla dessa frågor. Tyvärr modererades mina svar bort. Så vill du diskutera detta får det göras i annan tråd. Här diskuterar vi gårdagens skjutning. Inte vilka politiska åtgärdspaket som behöver implementeras eller hur media ska hantera bevakningen.

Det tycks nu vara bekräftat att det är G.C och G.A som blivit skjutna och båda är rapporterade som avlidna. Det har kommit vittnesuppgifter om att cirka 12 skott ska ha avlossats samt att flera skott träffat brottsoffren i huvudena. Skotten kom i 2 olika omgångar.

G.C har nyligen varit misstänkt för inblandning i ett annat mord i Örebro och satt häktat i ca 9 månader innan han försattes på fri fot. Gårdagens skjutning skulle kunna vara en hämndaktion för den skjutning som G.C tidigare misstänkts varit involverad i.

Förra veckan blev en 34-årig företagsledare skjuten av person/personer på mopeder när han åkte i sin bil. Skjutningen skedde i samma förort som gårdagskvällens skjutning. Även förra veckan var offret kristen (syrian?) precis som gårdagskvällens offer tycks ha varit.

Hej Bengt-Erik!
Du finns det någon bild på G.A?
Vänligen posta sidan.

G.C hade jag sett på facebook, ser väldigt italiensk ut!
Citera
2022-05-30, 11:00
Medlem
Citat:
Det är sällan (som det påstås) det handlar om mindre kränkningar. Ingen vill sitta livstid för att någon sagt idiot till honom. Droghandeln omfattar 15-20 miljarder kr per år i Sverige. Där finns skäl nog.
Nja det är nog en sanning med modifikation. Är väl flera av gängkrigen som har sitt ursprung ur kränkthet. Var väl några konflikter som startade på grund av att en kvinna lämnade en man i ett gäng och dejtade någon från annat gäng. Tror inte att det är så enkelt att det bara beror på droger eller att någon blivit kränkt. Det jag inte riktigt förstår i detta ärende är a3om man hänger i Örebro och blir misstänkt för ett mord i Örebro, varför återvänder man till stan efter att man blivit friad? Örebro är ju knappast så stor stad att någon kan gömma sig från någon som också bor i Örebro. Det naturliga borde väl vara att lämna stan
Citera
2022-05-30, 11:01
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZstarZscream
Cola drar in stora summor
Ja dom som säljer blir ju asrika och köper drönare, skickar barnen till privatskolor, köper MP5 med lasersikte och klarar sig bakom taggtråden, eller hyr dom en liten lägenhet i Örebro och köper stort hus och yacht hemma?
Tråkigt att se en massa arga meth missbrukare stå mitt i gatan och som eldar i tunnor i Örebro. Och arbetare som pillrar generiska opiater när dom kommer hem för att dom är så deprimerade.
Senast redigerad av qutm 2022-05-30 kl. 11:11.
Citera
2022-05-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nja det är nog en sanning med modifikation. Är väl flera av gängkrigen som har sitt ursprung ur kränkthet. Var väl några konflikter som startade på grund av att en kvinna lämnade en man i ett gäng och dejtade någon från annat gäng. Tror inte att det är så enkelt att det bara beror på droger eller att någon blivit kränkt. Det jag inte riktigt förstår i detta ärende är a3om man hänger i Örebro och blir misstänkt för ett mord i Örebro, varför återvänder man till stan efter att man blivit friad? Örebro är ju knappast så stor stad att någon kan gömma sig från någon som också bor i Örebro. Det naturliga borde väl vara att lämna stan

Sådana saker du tar upp är bieffekter av droghandel, utpressning, beskydd etc etc etc.
Citera
2022-05-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej Bengt-Erik!
Du finns det någon bild på G.A?
Vänligen posta sidan.

G.C hade jag sett på facebook, ser väldigt italiensk ut!

Nej. Det finns ingen bild på G.A. Under gårdagskvällen florerade uppgifter om att det var en annan G.A som var offer (också hemmahörande i Örebro). Det var dock felaktiga uppgifter.

Den G.A som sköts igår kväll har ingen bild på sig själv på sin profilbild på Facebook utan har en bild på någon gudalik varelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy

Det handlar nog dels om heder. Lämnar man stan med svansen mellan benen så blir man beryktad som en fegis.

Sedan handlar det nog även om att inte lämna sin familj och sina kompisar i sticket. Om personen flyr fältet är det möjligt att hämnden istället drabbar en familjemedlem eller kompis.

Men mest handlar det nog om praktiska förutsättningar. Dessa människor lever på existensminimum och har ingen annanstans att ta vägen. Dessutom har människorna ingen annan vana och kunskap än att leva i förorterna och är inte självständiga nog för att lämna stan och bygga upp ett liv på annan ort. Det saknas förmåga helt enkelt.
Senast redigerad av Bengt-Erik 2022-05-30 kl. 11:20.
Citera
2022-05-30, 11:15
Medlem
qutms avatar
Citat:
Sådana saker du tar upp är bieffekter av droghandel, utpressning, beskydd etc etc etc.
Är Örebro nogo-zoon numera med
allt, sprängningar, sprejningar?
Mindre pengar än Östermalm i Stockholm, borde vara färre bieffekter som rån, utpressningar, gatu- och lägenhets prostitution, massagesalonger? Eller?
Senast redigerad av qutm 2022-05-30 kl. 11:22.
Citera
2022-05-30, 11:19
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZstarZscream
Exakt, det är större mäktigare diskreta individer som kan organisera smugglingen, säljer sedan vidare till luffarna.

De högst upp är i 50-60 års åldern Oftast Iranier eller Syrianer. Araber har sällan den IQ och långsiktighet som krävs. De kommer du sällan eller aldrig få se inför domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in