2022-05-30, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att de förlorar majoriteten av sina soldater när de försöker ta terräng.

De kan nog ta hela Donbass, men jag misstänker att Kramatorsk/Sloviansk tar tid, en snabb ukrainsk kollaps är osannolik.

Sen blir det spännande att se hur de har tänkt att avsluta kriget. Vad finns det för alternativ?
- Ukraina är tröttare och går med på fred?
- Hota med något - att angripa Kiev igen exempelvis, eller kanske mer troligt Kharkov/Odessa
- annektera området. Om Ukraina angriper, så kan Putin mobilisera.
- Få extern part att pressa Ukraina till fred
- Åka hem (det skulle vara slutet för Putin)

Inget av dessa alternativ känns "spot on". Alternativ 2 eller 3 känns som de minst osannolika?

Du har sammanfattat alternativen. Min åsikt är att jag ser inget slut på kriget. Mest troligt är nog att det sker en palatskupp i Kremlin och sedan blir det lättare att lösa knutarna. Jag tror också att Ukraina tar tillbaka en del förlorad mark, troligen i augusti.
Citera
2022-05-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Ukrainsk ledningscentral pulveriserad av ryska robotar, Iskanders troligen. Ca 40 döda hittills.

https://twitter.com/snekotron/status/1531186834008682502?s=21&t=vmYs007CwWhkoCw6O7x3Mg

Ryssland försöker slå mot ledningscentraler. Om man lyckas är däremot lite oklart. Ukrainska ledningscentraler är nog ganska utspridda och kanske använder man skogspartier för att dölja.

Ja Ryssland har satt upp nya robotbatterier för Iskander i Belgorod oblast. Så kriget förs även från ryskt område.
Citera
2022-05-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ryssland försöker slå mot ledningscentraler. Om man lyckas är däremot lite oklart. Ukrainska ledningscentraler är nog ganska utspridda och kanske använder man skogspartier för att dölja.

Ja Ryssland har satt upp nya robotbatterier för Iskander i Belgorod oblast. Så kriget förs även från ryskt område.

Ja de har slagit ut en hel del ledningscentraler. Ryssarnas artilleri är inget att leka med.
Citera
2022-05-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Mycket stämmer ju också. Kan ju dock vara svårt att urskilja faktisk information och ryktesmaskineriet i sociala medier.

Så är det absolut! Viktigt att ställa sig kritisk mot all information i dessa tider.
Citera
2022-05-30, 10:54
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Du har sammanfattat alternativen. Min åsikt är att jag ser inget slut på kriget. Mest troligt är nog att det sker en palatskupp i Kremlin och sedan blir det lättare att lösa knutarna. Jag tror också att Ukraina tar tillbaka en del förlorad mark, troligen i augusti.

Jag glömde ett alternativ. En slags fryst konflikt, där man genom tyst överenskommelse gradvis minskar intensiteten, men inte helt slutar kriga, med frysta frontlinjer. Det som avgör om det kan vara status quo är då nivån av partisan-aktivitet på den ockuperade sidan.

Jag tror också ryssarna kan släppa mark. En del av det som de tagit är inte målet för deras operation.
Citera
2022-05-30, 10:58
Medlem
Citat:

Ryska Mod rapporterar att 37 höga officerare och flera generaler har dödats i attacken, så lyckats har man nog gjort om informationen stämmer.
Citera
2022-05-30, 10:59
Medlem
Citat:

Ju mer ryssarna använder sitt artilleri och andra stridsmedel från sitt eget territorium riktat mot Ukraina, desto större risk att Ukraina blir tvungna att eskalera kriget och även gå in i Ryssland och bekämpa dessa militära enheter.
Citera
2022-05-30, 11:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror att de förlorar majoriteten av sina soldater när de försöker ta terräng. De kan nog ta hela Donbass, men jag misstänker att Kramatorsk/Sloviansk tar tid, en snabb ukrainsk kollaps är osannolik.

Sen blir det spännande att se hur de har tänkt att avsluta kriget. Vad finns det för alternativ?
- Ukraina är tröttare och går med på fred?
- Hota med något - att angripa Kiev igen exempelvis, eller kanske mer troligt Kharkov/Odessa
- annektera området. Om Ukraina angriper, så kan Putin mobilisera.
- Få extern part att pressa Ukraina till fred
- Åka hem (det skulle vara slutet för Putin)

Inget av dessa alternativ känns "spot on". Alternativ 2 eller 3 känns som de minst osannolika?

Jag tror det bara flyter på, ryssarna sätter upp tillfälliga mål att t.ex. erövra hela Donbas. Hur man skall avsluta kriget skjuter man framför sig. När Rysslands ursprungliga plan spårade ut efter bara ett par veckor in i kriget så skaffade man aldrig någon ny plan utan nöter bara på. När/om Ryssland inte har tillräckligt med trupper för att driva någon offensiv någonstans så kommer nog ditt steg att de måste bestämma sig för något annat.
Citera
2022-05-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Utländska frivilliga lämnar Ukraina. Här några som berättar om sina upplevelser. Läget är katastrofalt:

https://stormer-daily.rw/wapo-interviews-deserters-admits-reddit-morons-in-the-ukraine-getting-felted/

Vem klickar på den där länken tror du? Stormer daily punkt RW? Okej. Suspekt sida. Har den koppling till Daily Stormer som är en nazistsida eller? Hade inte du lämnat nazismen bakom dig, baggebög?

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är nästan bara folk utanför Ukraina som fortfarande kör hardcore superhjälte-propaganda för Ukraina nu. I Ukraina vet man att folk skickas ut till slakt.

Är det så? Hur många ukrainare i Ukraina har du kontakt med? Visst är det exakt noll personer? Dina lögner stämmer inte. Bilden i Ukraina är att deras soldater tappert försvarar landet.
Citera
2022-05-30, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Ryska Mod rapporterar att 37 höga officerare och flera generaler har dödats i attacken, så lyckats har man nog gjort om informationen stämmer.

Inte troligt att Ukraina klumpar ihop så många högre officerare eller flera generaler på en enda plats. Om uppgifterna stämmer kan inte Ukraina hålla det hemligt.

I slutenheten finns ju ändå en viss öppenhet.
Citera
2022-05-30, 11:06
Medlem
raskenss avatar
200 stupade Ryssfascister det har ökat något.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1531174195589173248?t=rCqraLwM5B7XbS19pewyTQ&s=19
Citera
2022-05-30, 11:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det bara flyter på, ryssarna sätter upp tillfälliga mål att t.ex. erövra hela Donbas.

Dagarna före invasionen erkände Putin Donbas. I sitt invasionstal pratade han om att beskydda Donbass. Det är inte ett tillfälligt mål. Han har också sagt att han inte ska ockupera Ukraina (vad han då tycker är Ukraina. Så det är inte omöjligt att de backar hem till Donbass och Krim ifall de får för stora förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in