2022-05-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Kan vara en missuppfattning alternativt fanns inte arbetskläder i rätt storlek. Många äldreomsorgare är tjocka och i det fallet kan man med lite fantasi lösa problemet genom att själv sy upp tex en tunika som räcker runt. Sen finns även kroppsaktivisterna som prompt ska visa sig med så lite kläder som det bara är möjligt, ofta med tatueringar över hela armarna. Värt att ha i åtanke är de gamla är inte vana vid att kvinnor har tatueringar vilket påminner om gamla tiders skumma hamnkvarter där sjöbusar höll till.

Mitt råd är att TS pratar med sin chef och endera får plagg i passande storlek eller fixar nåt själv, lycka till oavsett

Jag har storlek small och jobbar inte i äldreomsorgen. Har inga tatueringar, och patienterna är unga människor med långt framskriden neurologisk sjukdom, de uppfattar knappt att jag är där i många fall.
Citera
2022-05-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Långärmad tröja med öppna axlar...har svårt att se framför mig hur det skulle vara ett passande plagg inom vården...låter med som något en 11 åring skulle klä på sig till skoldiscot...

Försök använd hjärnan nästa gång du tänkt välja ut arbetskläder ur din privata garderob...

Men jag hade den tröjan när jag gjorde annat än tog hand om patienterna, jag har rätt mycket administrativt arbete också. Med patienter har jag alltid kortärmat. Jag satt alltså på ett kontor.
Citera
2022-05-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Ska du anpassa dig efter sexförbrytare och peddon? Klart du inte ska om man inte kan hantera att kvinnor visar lite hud får man gå i terapi.

Det kan jag däremot förstå, även om jag håller med om principen. Har arbetat på en del ställen med våldtäktsmän, då klär man sig mer heltäckande kanske, mest för att slippa äckliga blickar i så hög utsträckning som möjligt.
Citera
2022-05-29, 20:00
Medlem
Dollmens avatar
Om det är kommunalt jobb så är det väldigt svårt att sparka någon. Stå på dig.
Citera
2022-05-29, 22:18
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medanvi
Ja, alla har någon slags vita, tunna tröjor under kortärmat, även med patienterna.

Så muslimerna får bryta klädkoden när det handlar om hygien, men du får inte det. Helt sjukt. Kommer du i burka så tycker nog chefen det är bra.
Citera
2022-05-29, 22:21
Medlem
Citat:
Min chef (inom vården, kommunalt arbete) vill att vi ska ha vissa kläder. Arbetskläder är jag helt med på om han tillhandahåller det. Vilket han inte gör. Kortärmat måste vi ha av hygieniska skäl i arbete med patienter, men han vill alltså att vi inte visar axlarna och att vi täcker benen. Jag ser ingen vettig anledning till det mer än att han är muslim. Jag har en långärmad tröja med öppna axlar, den var inte okej. Jag har den alltså bara när jag inte arbetar med patientnära, då tar jag av den och har linne, men det var inte heller okej.

Jag förstår att chefer kan ha regler om klädsel, men ser inget skäl till att vi ska ha heltäckande i arbetet. På sommaren blir det oerhört varmt på arbetsplatsen pga stora fönster utan persienner och ingen AC.

Låter som om du blir diskrimminerad utav din muslimska chef.
Anmäl till DO!

Sharia lagar gäller ej i Sverige.
Citera
2022-05-30, 08:21
Bannlyst
Citat:
Jag har storlek small och jobbar inte i äldreomsorgen. Har inga tatueringar, och patienterna är unga människor med långt framskriden neurologisk sjukdom, de uppfattar knappt att jag är där i många fall.

Nu finns ju yrken där den klädsel du vill ha välkomnas, tex sunkbarer på södermalm. Är du öppen för att byta jobb så du kan leva ut dina behov av att flasha axlarna och ev andra kroppsdelar?
Citera
2022-05-30, 11:28
Medlem
Citat:
Nu finns ju yrken där den klädsel du vill ha välkomnas, tex sunkbarer på södermalm. Är du öppen för att byta jobb så du kan leva ut dina behov av att flasha axlarna och ev andra kroppsdelar?

Nu har jag ju arbetat inom vården ett antal år och det har aldrig varit ett problem tidigare på någon arbetsplats. Om du tycker en överarm eller nedre delen av en vad är att flasha sig så måste svensk sommar vara helt sjukt för dig. På min förra arbetsplats gick sydeuropeiska tjejer omkring med bar mage och shorts på jobbet, det hade jag själv inte haft på mig, men vi har inga enhetliga regler för hur vi ska vara klädda. Och ska man inte ha fysisk närkontakt med någon så tycker jag det spelar mindre roll egentligen.
Citera
2022-05-30, 16:33
Bannlyst
Citat:
Nu har jag ju arbetat inom vården ett antal år och det har aldrig varit ett problem tidigare på någon arbetsplats. Om du tycker en överarm eller nedre delen av en vad är att flasha sig så måste svensk sommar vara helt sjukt för dig. På min förra arbetsplats gick sydeuropeiska tjejer omkring med bar mage och shorts på jobbet, det hade jag själv inte haft på mig, men vi har inga enhetliga regler för hur vi ska vara klädda. Och ska man inte ha fysisk närkontakt med någon så tycker jag det spelar mindre roll egentligen.

Min poäng är att det verkar vara så viktigt för dig att få flasha tom på jobbet. Ankläppar much?
Citera
2022-05-30, 17:52
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Arbetsgivaren avgör vilka kläder som gäller och tillhandahåller rätt utstyrsel. Bara för att du nu verkar vara lite exhibitionist så gäller regler även dig. Du får flasha på din fritid

Det stämmer inte alls. Arbetskläder KAN arbetsgivaren stå för, då är det det som gäller. Men det är givetvis inom rimlighetens ramar.

Skyddskläder SKALL arbetsgivaren stå för.

I TS fall tillhandahåller arbetsgivaren inga kläder och det är således generella riktlinjer inom vård och omsorg som gäller för privata kläder.

Religiösa och dogmatiska synpunkter på hur mycket hud kvinnor får visa hör inte dit.
Citera
2022-05-30, 18:05
Medlem
neuron-drones avatar
Väldigt många muslimer i den här tråden som tycker att hon ska lyda en muslimsk man och ha täckt armar och ben på sommaren. Trist.
Citera
2022-05-30, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det stämmer inte alls. Arbetskläder KAN arbetsgivaren stå för, då är det det som gäller. Men det är givetvis inom rimlighetens ramar.

Skyddskläder SKALL arbetsgivaren stå för.

I TS fall tillhandahåller arbetsgivaren inga kläder och det är således generella riktlinjer inom vård och omsorg som gäller för privata kläder.

Religiösa och dogmatiska synpunkter på hur mycket hud kvinnor får visa hör inte dit.

Religion har inget att göra med att kvinnor ska klä sig propert på jobbet och inte som stureplansfnask, det fattar vem som helst så lägg ner rasistkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in