2022-05-29, 18:57
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
En kniv kan vara farligare än en pistol, tro det eller ej. Med en kniv kan du tyst ge 2-3 hugg på nolltid och fortsätta till nästa offer medan med en pistol hör andra skotten och kan fly. Det är inte så himla enkelt att skjuta någon med en pistol man måste komma nära om man inte är en erfaren skytt. Sådant här begriper du naturligtvis inte.
Fast om pistoler var olagliga så skulle skurken inte ha en pistol till att börja med.
Citera
2022-05-29, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Poliser i Norge och England bär inte vapen och även om du slår ihop dessa länders skjutningar per år så kommer dom långt efter skjutningarna i Sverige.

I Norge har polisen numera tillgång till vapen efter detta med Breivik och Utöya. Jag skriver ” tillgång” eftersom jag har sett mix poliser med pistol och jag har sett poliser som inte har pistol men, tror jag, har pistol i bilen i låst säkerhetsbox.
Citera
2022-05-29, 19:00
Moderator
Chantres avatar
Vad TS vill diskutera är inget ämne för ABoK.

Aktuella brott och kriminalfall --> Politik: USA
/Moderator
Citera
2022-05-29, 19:03
Medlem
Vapenlagarna i många delstater i USA är galna. Ja, i detta fall var det tur att kvinnan hade ett vapen och visste hur det skulle användas. Jag vill påstå att hon är en hjälte. Men frågan är om inte detta är lika unikt som att krocka med bilen utan att ha bilbälte och överleva, för att sen säga att vår bälteslag är överdriven!
Citera
2022-05-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Kriminella har alltid tillgång till vapen oavsett vapenlagar.

Exakt!
Av någon märklig anledning verkar kriminella inte bry sig så mycket om att följa lagarna....

.....eller kan det vara det som är själva definitionen på kriminalitet?

Jag vill påstå att om någon ond människa vill någon annan illa så kan han göra det oavsett tillgång på vapen!
Citera
2022-05-29, 19:10
Medlem
Brutus01s avatar

Rubrik ändrad från "Svart man öppnade eld på fest, sköts ihjäl av kvinna - USA" till "Bör USA's vapenlagar ses över eller är de bra som de är?"

//Moderator
Citera
2022-05-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Vapenlagarna i många delstater i USA är galna. Ja, i detta fall var det tur att kvinnan hade ett vapen och visste hur det skulle användas. Jag vill påstå att hon är en hjälte. Men frågan är om inte detta är lika unikt som att krocka med bilen utan att ha bilbälte och överleva, för att sen säga att vår bälteslag är överdriven!

Menar du att situationer där någon agerar i självförsvar när denne blir utsatt för ett brott är väldigt sällsynt och nästan aldrig inträffar??
Citera
2022-05-29, 19:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Fast om pistoler var olagliga så skulle skurken inte ha en pistol till att börja med.

Que, tror du inte skurken får fatt på vapen om de vill ha? I Sverige? Däremot tror skurken ofta att det bara är att rikta och trycka av så träffar man målet. Så är det inte, i alla fall inte på lite längre håll. Vapen används nog mycket i kriminella kretsar som penisförlängare. Det är ju bara att titta på idioterna när de står i sina fåniga poser med täckta ansikten och Bauhausvantar och tror de är något. Jävla amatörer. Den dagen en riktig kraft tar tag i problemet i Sverige så kommer de ryka all världens väg. Det samma gäller också USA. Du har i många stater väldigt många lagliga vapenägare som regelbundet tränar och som är säkra för sig själva och sin omgivning med vapnen. Förr eller senare kommer USA lösa sina problem och de civila vapenägarna kommer sannolikt spela en viktig roll där, precis som man kommer göra i Sverige. Det finns ju en anledning till att skytteförbunden sorterar under försvarsmakten.
Citera
2022-05-29, 19:20
Medlem
dodcoviddods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Problemet var att den här grovt kriminelle negern hade inte skaffat sig vapnet på laglig väg och hade heller inte licens för det. Oavsett hur stränga lagar du har så kommer det finnas kriminella som per definition skiter i lagarna och begår brott ändå - trots att det är förbjudet.

Helt fel. Vi i Sverige har stränga vapenlagar och det pågår noll dödsskjutningar i Sverige. Henrik Jönsson hittar på lögn efter lögn. Sverige är faktiskt världsbäst på stränga vapenlagar och noll dödsskjutningar!

Ett poliskrav som länge hindrat jämställdheten är poliser som kan skilja på män och kvinnor utan att först höra personens pronomen. Det är därför det tog sån tid för 150 poliser på plats att ingripa mot mexikanen. Hur kan de ingripa när de inte känner till förövarens (som här är offret för rasism) pronomen? Det är ju helt befängt! Det är brist på genusperspektiv som är problemet och lösningen är mer genus på våra skolor.

Än sen om barn dör? Det dör ju massor av blivande barn i form av aborter. Just det, världens mest utbildade folk klarar inte av att få preventivmedel att göra funka, men är helt övertygade om att de är experter på användning av kirurgiska masker. Det är patriarkatets fel!

Det kanske blev lite för mycket, upprepa följande tills du känner dig lugn igen: "Kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp!"
Citera
2022-05-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mecika
Exakt!
Av någon märklig anledning verkar kriminella inte bry sig så mycket om att följa lagarna....

.....eller kan det vara det som är själva definitionen på kriminalitet?

Jag vill påstå att om någon ond människa vill någon annan illa så kan han göra det oavsett tillgång på vapen!
Så man borde kunna köpa en uzi på Ica?
Citera
2022-05-29, 19:36
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Hade de varit strängare så hade mannen inte fått tag på sitt vapen och då hade ingen blivit skjuten.

Detta är en mycket tragisk historia som är resultatet av USA fullständigt sinnessjuka vapenlagar.

Det roliga är att du missar hur enkelt det är att skaffa vapen i Sverige, visserligen inte lika lätt som i staterna, men om du umgås med folk i vapenkretsar så skulle du nog bli förskräckt av vad de innehar lagligt i Sverige
Citera
2022-05-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det har de verkligen inte. I Sverige är det väldigt krångligt, dyrt och riskfyllt att få tag på vapen på illegal väg. Därför bemödar sig de allra flesta kriminella inte med att göra det.

Det gör det inte alls. Däremot kanske det registreras fler skjutningar i delstater med strängare vapenlagar.

Och hur vet du det din dumma jävel? Har du installerat satellit kameror som bevakar oregistrerade skjutningar i texas? Pajas

Lagarna är bra som de är och ska egentligen bli mer liberala enligt mig. Kriminella avkommor skaffar vapen vare sig lagen tillåter det eller ej.

Synd att vi i sverige har så pass kassa lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in