2022-05-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja. Jag skulle säga att den är arbriträr. Den fyller förvisso ett existensberättigande, hundratusentals människor har den identiteten i så hög grad att de är villiga att dö för den. Likt transor som är beredda att gå över lik för att försvara sin transsexuella identitet.

Men exakt var gränsen går känns som något som man pragmatiskt bör lösa. Den enda invändningarna mot en pragamtisk lösning som jag tycker har någon tyngd, är:
1) Om Ryssland får för stor del, blir de på lång sikt starkare och ett hot mot andra länder. Eftersom EU är så mycket ekonomiskt starkare och har strategiskt djup, är det inte så mycket att bekymra sig för, men EU-länderna behöver rusta. That's it.
2) Om man drar om gränserna, kan andra länder "få goda idéer". Den tycker jag är reell. Det finns risk för andra gränsdragningskrig. Men Ryssland hade trots allt 8 års tålamod från statskuppen 2014 tills nu. Så trögheten är ganska stor i systemet. Man borde fokusera på att lösa den slags konflikter fredligt, och hindra andra konflikter som är "snabbare" än 8 år. Trots allt finns det inte många oroshärdar som Ukraina.

Vilken "statskupp" avses? Om någon haft "tålamod" så är det väl Ukraina (efter putains invasion, och annektering, av Krim 2014).

2013 - 14 protesterade det Ukrainska folket mot den putain trogna korrupta hunden yanukovych som sedermera "flydde" till "moder ryssland".

"November 2013 saw the beginning of a series of events that led to his ousting as president. Yanukovych rejected a pending EU association agreement, choosing instead to pursue a Russian loan bailout and closer ties with Russia. This led to protests and the occupation of Kyiv's Independence Square, a series of events dubbed the "Euromaidan" by proponents of aligning Ukraine toward the European Union. In January 2014, this developed into deadly clashes in Independence Square and in other areas across Ukraine, as Ukrainian citizens confronted the Berkut and other special police units. In February 2014, Ukraine appeared to be on the brink of civil war, as violent clashes between protesters and special police forces led to many deaths and injuries. On 21 February 2014, Yanukovych claimed that, after lengthy discussions, he had reached an agreement with the opposition. Later that day, however, he left the capital for Kharkiv, saying his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in southern Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014.

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Är det något mer du har "missförstått"?
Citera
2022-05-29, 17:19
Medlem
StigEngstroms avatar
https://www.expressen.se/nyheter/putin-kan-ha-fatt-nog-av-kadyrovs-tiktok-soldater/

Stödet till trots kan Vladimir Putin nu ha fått nog av Kadyrov. Källor i Kreml säger till ryska oberoende medieprojektet Kit att presidenten till en början var nöjd med Kadyrov när kriget såg ut att gå bra.

Kadyrov är noga med sin lojalitet mot Putin, men har under krigets gång flera gånger gått emot andra i den ryska eliten.
Citera
2022-05-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vilka länder hotar Sverige?

Anser du att USAs demokrati fungerar?

Varför börjar du yra om Sverige helt plötsligt? Jag pekar på det faktum att Ryssland ofta hotar andra länder.

Jag recenserade inte heller USAs demokati. Jag pekade bara på att ditt påstående att USA är en diktatur, är felaktigt.
Citera
2022-05-29, 17:22
Medlem
baggebo1s avatar
Om den kostsamma ukrainska "offensiven" runt Davidov Brod i Kherson-regionen jag nämnde kort igår (även bilder):
Citat:
All Ukrainian publics write about the successful operation of the Armed Forces of Ukraine near Davydov Brod, but there is one "BUT".
As a result of the "successful" operation, the nationalists lost 20 tanks, infantry fighting vehicles and armored personnel carriers, one MI-8 helicopter, 210 people will not return to their families. In addition, about 70 abandoned bodies of the military of the Armed Forces of Ukraine are at the place of death and no one even tries to pick them up, well, the properly laid down payments to the families of the victims have already been distributed among high-ranking officials!
https://t.me/vysokygovorit/8159

Hur många ska behöva dö innan Zelensky tar sitt förnuft till fånga?
Citera
2022-05-29, 17:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
De diskuterar vem de tycker ska tillsättas. Varför det tror du? VAD säger det dig. En slump att de säger sånt medan de går omkring och småchattar?

Du förstår inte det där med sammanhang? Ok.

Du har möjligtvis hunnit gå igenom artikeln och kollat in alla källor. Den innehåller många länkar.

Jag skulle nog kunna ge dig hur mycket som helst som du kan avfärda. Finns längre artiklar och böcker. Men du visar hela tiden hur oseriös du i själva verket är.

Börja med att gå igenom artikeln ordentligt, kolla länkarna och källorna. Vad kommer du själv fram till? Har du hjärna nog att göra dig en egen uppfattning?

Men för i helvete Masturbate, det är inte min uppgift att hitta dina argument. Har du läst böcker och fattat vad som står i dem, borde du kunna föra egna resonemang. Om inte annat får du väl be din mamma om hjälp, som du så ofta skriver.

Det är självklart att USA hade ett önskat utfall i ukrainasituationen. Men steget därifrån till att de skapar en skuggregering är mycket långt.

Du erkände ju (nästan) själv att det inte var USA som låg bakom avsättandet av Janukovytj.
Citera
2022-05-29, 17:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
På fullt allvar? Hur tycker du Ryssland behandlat folk i de områden de ockuperat?

Men du sitter här och föreslår att Ukraina ska ge upp.

Ukraina ska naturligtvis inte lägga sig platt.

Jag tror att Rysslands agerande i Bucha m m var cyniskt ("så här ser det ut när kriget kommer, dags att sluta fred?") och även misslyckad förmåga att hålla styr på sina trupper. Jag tror också de agerar olika runt Kiev och i östra/södra Ukraina.

Om man ser att denna tendens fortsätter och även i öst/syd, exempelvis att scener som i Bucha utspelar sig i ett ockuperat Mariupol våren 2023, så har jag fel. Då ändrar min kalkyl sig, och jag håller med dig. Så min "lösning" är ett bet på att det fungerar bättre där. Det är inte riskfritt. Den största risken kan vara de i DPR/LPR, Pushilin t ex. Kommer han och hans kollegor att behandla de civila ordentligt?

De civila som kommer lida under den oro som följer kommer man få väga mot vad som annars skulle hända vid ett ukrainskt återtagande av förlorat territorium. Hur många civila dog t ex i Mariupol? 20K? Lika många ungefär, eller fler, kan dö i Kherson vid en ukrainsk belägring. Det är trots allt osannolikt att ryssarna kommer slå ihjäl 20,000 civila om det blir vapenstillestånd i de f d ukrainska områdena.
Citera
2022-05-29, 17:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför bryr du dig plötsligt om att Ryssland erkände Ukraina? Nu har han erkänt Luhansk och Donetsk. Så då är de också suveräna stater? Är det så du menar?

Det var ett svar på ditt tramsande om att Ukraina är ’en artificiell konstruktion som inte hänger ihop’.

Det är en suverän nation med erkända gränser.
Citera
2022-05-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Om den kostsamma ukrainska "offensiven" runt Davidov Brod i Kherson-regionen jag nämnde kort igår (även bilder):

https://t.me/vysokygovorit/8159

Hur många ska behöva dö innan Zelensky tar sitt förnuft till fånga?

Det är den psykotiske dvärgen i kreml som behöver ta "sitt förnuft till fånga" och lämna andra länders territorium och sluta söka slakta andra länders befolkning i sin strävan att "återupprätta" det ondskans imperium hen är en produkt av. Det är dock föga troligt att så kommer att ske, ty det är inte möjligt att "ta något till fånga" som inte existerar.

En fråga ang. din signatur; "No Gods. No Masters." Hur får du ihop detta med din blinda tillbedjan av en synnerligen totalitär diktator?
Citera
2022-05-29, 17:28
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ukraina ska naturligtvis inte lägga sig platt.

Jag tror att Rysslands agerande i Bucha m m var cyniskt ("så här ser det ut när kriget kommer, dags att sluta fred?") och även misslyckad förmåga att hålla styr på sina trupper. Jag tror också de agerar olika runt Kiev och i östra/södra Ukraina.

Om man ser att denna tendens fortsätter och även i öst/syd, exempelvis att scener som i Bucha utspelar sig i ett ockuperat Mariupol våren 2023, så har jag fel. Då ändrar min kalkyl sig, och jag håller med dig. Så min "lösning" är ett bet på att det fungerar bättre där. Det är inte riskfritt. Den största risken kan vara de i DPR/LPR, Pushilin t ex. Kommer han och hans kollegor att behandla de civila ordentligt?

De civila som kommer lida under den oro som följer kommer man få väga mot vad som annars skulle hända vid ett ukrainskt återtagande av förlorat territorium. Hur många civila dog t ex i Mariupol? 20K? Lika många ungefär, eller fler, kan dö i Kherson vid en ukrainsk belägring. Det är trots allt osannolikt att ryssarna kommer slå ihjäl 20,000 civila om det blir vapenstillestånd i de f d ukrainska områdena.

Så det du säger är att Ukraina och dess befolkning får chansa och lägger sedan till att blir det fel så får jag ändra min kalkyl 2023? 😀

Sen tog du bort halva mitt svar där jag skrev att jag är inte beredd att chansa vad de gäller min fru och dotter?

Skulle du vara beredd att chansa på hur dina kvinnliga släktingar kommer bli behandlade av ryssen? Kan du inte svara på det?
Citera
2022-05-29, 17:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vad är det där för resonemang, kör man det kortet borde väl Hitler, Napoleon, Mussolini, Djingis Khan, alla få sin vilja igenom, man vill väl avsluta lidandet?

Problemet med Hitler var inte att han tog territorium. Det var att han aldrig nöjde sig.

Därför tror jag på en "hit men inte längre"-lösning med Putin. En bra lösning vore DPR/LPR avträds av Ukraina men får aldrig (eller en 50-års tidsgräns) förenas med Ryssland eller Ukraina och ska genomföra fria val. På så vis undviker man "Hitler-problematiken" med att Ryssland får mer territorium. Samt att göra det tydligt för Putin att han ska hålla tassarna borta från t ex Baltikum. Parallellt låta bli provokationer; se till att Finland inte kommer med i NATO, se till att de ryska minoriteterna behandlas väl i baltikum, osv.

Framför allt menar jag att man ska leta efter konstruktiva lösningar istället för "UKRAINA BORDE INTE EXISTERA" vs. "SPARKA UT RYSSLAND".
Citera
2022-05-29, 17:31
Medlem
Citat:
För att många länder vill trycka ner Ryssland. Ingen vill att det ska gå bra för Ryssland. USA ska ju få fortsätta vara världsdiktator.

Borde inte 140 miljoner människor kunna hålla sig nyktra, få ordning på ekonomin och bete sig vuxet?

Under hela min livstid har ryssarna skyllt ifrån sig, tagit otroligt konstiga CP-beslut, betett sig som miffon och slagit krokben för sig själva.

Ryssarna är alltid sina egna värsta fiender.

Den här invasionen är ovanligt CP-skadad, även med ryska mått mätt. Putin slösar bara med pengar, människoliv och materiella resurser. Han bränner alla broar.

Och tom en tolvåring kan fatta att det är kört.
Putin kör både Ukraina och Ryssland ner i skiten.
Citera
2022-05-29, 17:34
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Problemet med Hitler var inte att han tog territorium. Det var att han aldrig nöjde sig.

Därför tror jag på en "hit men inte längre"-lösning med Putin. En bra lösning vore DPR/LPR avträds av Ukraina men får aldrig (eller en 50-års tidsgräns) förenas med Ryssland eller Ukraina och ska genomföra fria val. På så vis undviker man "Hitler-problematiken" med att Ryssland får mer territorium. Samt att göra det tydligt för Putin att han ska hålla tassarna borta från t ex Baltikum. Parallellt låta bli provokationer; se till att Finland inte kommer med i NATO, se till att de ryska minoriteterna behandlas väl i baltikum, osv.

Framför allt menar jag att man ska leta efter konstruktiva lösningar istället för "UKRAINA BORDE INTE EXISTERA" vs. "SPARKA UT RYSSLAND".

Jag börjar tro att du är autist då din lösning är väldigt konkret men utan logik.

Men vad händer med de människor som vill bo i Ukraina men du bestämmer att de numera är ryssar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in