Citat:
Ursprungligen postat av
Muppety
Det är en tung medicin som kräver att man kollar upp blodkropparna då dessa kan försämras av Leponex. Inget förstahandsval.
Jag har inte haft den utskrivet själv, men däremot äter jag andra neuroleptika (då Haldol). Men visst byter man ibland mediciner med andra som också käkar psykofarmaka o jag bytte till mig några Leponex en gång.
Men när jag testade den så hade den totalt motsatt effekt på mig. Jag blev "rädd" o paranoid, precis det jag medicinerar mot, med Haldol. Men någon trötthet märkte jag inte av. Däremot blev jag snurrig också.
Men som jag brukar säga, all psykofarmaka är så individuella, så den verkar säkert bra för många.
Det var ju en udda reaktion! Dom flesta verkar ju bli helt sänkta av medicinen vad jag förstår.
Tre intressanta detaljer med Klozapin är att det är en modifierad bensodiazepin, en dibensodiazepin närmare bestämt, och verkar vara en GABA agonist, plus att den också verkar som en Dopamin D1 agonist, vilket skulle kunna förklara dina paradoxala reaktioner på medicinen.
/Dex