2022-05-29, 09:18
Medlem
Tillssons avatar
EU retorik. Av Ursula Gertrud von der Leyen, ordförande i Europeiska kommissionen.

Citat:
To save Europe from Putin, we must continue to buy Russian oil. Because if we don't, Putin will sell it elsewhere and profit more from higher prices, so we better buy Russian oil and not let him profit

https://twitter.com/StarboyHK/status/1530420997135863811
Citera
2022-05-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Nej Ryssarna är betydligt längre fram än den kartan visar, och ja Ukrainas reträttväg är avskuren för drygt 15 000 ukrainska trupper.

Har du någon neutral Källa. Jag hittade en källa som sa att staden var omringad. Det var en anonym polisman

Flera källor sa att det inte var omringat ännu.
Citera
2022-05-29, 09:31
Medlem
StigEngstroms avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7oGeK/ryssland-planerar-ny-attack-mot-kiev

En tro om att ”vinna kriget” och åter inta Kiev har väckts, uppger flera källor i Kreml för den ryska oberoende tidningen Meduza.

Putin är galen, han bryr sig inte ett dugg hur många ryska soldater han måste offra för sitt ego att vinna.
Han är våran tids värsta mänskliga katastrof.
Citera
2022-05-29, 09:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag hatar inte USA, tvärtom gillar jag amerikaner, deras konstitution och Trump. Men Neocons som styrt USA rätt länge hatar jag.
Det var ju Trump som styrde USA fram till alldeles nyligen? Du gillar väl iallafall att amerikanerna förser Ukraina med vapen och ammunition?
Citera
2022-05-29, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Går ju inte att göra sådan jämförelser men Obama var president när Ryssland annekterade Krim och han sa då inte flaska ens.
Krim är en annan historia typ ryssens Sandhamn med en deporterad urbefolkning.
Citera
2022-05-29, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7oGeK/ryssland-planerar-ny-attack-mot-kiev

En tro om att ”vinna kriget” och åter inta Kiev har väckts, uppger flera källor i Kreml för den ryska oberoende tidningen Meduza.

Putin är galen, han bryr sig inte ett dugg hur många ryska soldater han måste offra för sitt ego att vinna.

Diktatorer brukar gå i baklås.

I Putins fall, samverkar flera destruktiva krafter.
Tvångsmässigt nationalism, sviktande hälsa, felbedömningar, feghet i de egna leden, jasägarkultur, korruption och järnhård diktatur, är en hopplös cocktail.

Hela Ryssland har gått i baklås. Ryssarna är så fixerade vid att vara ryska (folksjälen osv) att de skiter i vad som är bra. Skit samma om de använder utedass och är fattiga alkisar. Skit samma om armén funkar.

Det viktiga är att man är äter ryskt, super ryskt och känner sig rysk....

Nu har nationalismen urartat och lett till tredje världskriget i proxyform och ryssarna skiter i om det är bra. Huvudsaken är att man får hävda sig, förnedra, förstöra och förtrycka.

Putin beter sig fn som vilken nazist eller fascist som helst.

En inkompetent våldsdyrkare med mindervärdeskomplex.
Citera
2022-05-29, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här är det snarare som att du bor granne med Hells Angels klubblokal. Du kanske inte gillar det, men de ställer inte till problem på hemmaplan. Så kommer en kille från Bandidos och ber att få hyra din gäststuga. Hells Angels talar om för dig att då kommer det bli bråk, och du kommer hamna emellan. Kommer du då kaxa dig och säga att "det är min stuga, jag hyr ut till vem jag vill"?
snarare jag bor granne med bandidos, de bråkar o hotar att jag måste hänga med dem o göra vad de säger ,, men jag är inte så sugen på det, så jag börjar hänga med Sofia hogs, då brinner mitt hus ned,,,,
Citera
2022-05-29, 09:46
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vad jag förstår så är Kherson avgörande för att skydda Krim. Vatten och annat. Ryssarna hade behövt oblasten norrut samt Kharkiv att förhandla med.

Kan man tänka att en ny happening med att par förintade bataljoner räcker för att ta livet av Putin? Eller blir det tvärtom? Mobilisering
Ja så är det.
Det har talats förut om att Ukraina inte behöver sikta på att återta Krim, har man Kherson så har man grepp om pungkulorna på Krim vid en eventuell fred.
Citera
2022-05-29, 09:47
Medlem
Francois-Maries avatar
Nya Bayraktar är på ingång. Kommer förhoppningsvis till Ukraina. I januari innan kriget började ryktades att Ukraina var första köparen

Citat:
Is Ukraine the First Export Customer of Akinci Attack Drone?

Turkey’s Baykar has exported the first model of its latest drone, the Bayraktar Akıncı unmanned combat aerial vehicle (UCAV).
“We have also completed the first export contract of Bayraktar Akıncı UCAV. Within the scope of the contract, we will deliver Bayraktar Akıncı UCAVs and ground systems in 2023,” Baykar General Manager Haluk Bayraktar disclosed this to government-owned Anadolu Agency (AA) Sunday.

https://www.defenseworld.net/2022/01/24/is-ukraine-the-first-export-customer-of-akinci-attack-drone.html

Imponerande prestanda

Citat:
New Bayraktar Akinci UAV That can fight like a Fighter jet
The Bayraktar Akinci could be a real warrior in the sky: Two weeks ago, Turkey’s homegrown Baykar Makina “Akinci” unmanned combat aerial vehicle completed an unprecedented flight taking off from northwestern Turkey and landing in Azerbaijan. While Ankara’s aerospace industry has gained prominence in recent years for its roll-out of sophisticated and advanced drones, the debut of its Akinci Drone in 2018 elevated the playing field. The Akinci’s capability to deliver precision munitions at altitude and range makes it a global champion in recon drone technology.

Akinci is a high-altitude, long-endurance UCAV that is capable of supporting fighter jets in missions. The drone is wider and longer than its Bayraktar TB2 predecessor, with a 20-meter long wingspan that hosts a twisted-wing structure. A single vertical tailfin is positioned at the rear of the aircraft and the frontal section of its fuselage features the optics and avionics fit.
The UCAV is also equipped with a triple-redundant flight control system, and its dual artificial intelligence powered avionics suite improves the drone’s situational awareness and signal processing.
The drone is controlled by homegrown satellites that allow a pilot and command operator to control the aircraft.

Additionally, the drone is capable of carrying a maximum payload of 1,350 kilograms and can be fitted with various weapon payloads including “missiles, long-range stand-off weapons and laser-guided smart ammunitions.”

https://www.youtube.com/watch?v=_FVmQiyCgzQ
Citera
2022-05-29, 09:50
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Så i praktiken är detta amerikanska mål ännu en av Putins "framgångar" med invasionen.

Så kan man se det.
Citera
2022-05-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ja så är det.
Det har talats förut om att Ukraina inte behöver sikta på att återta Krim, har man Kherson så har man grepp om pungkulorna på Krim vid en eventuell fred.

Vägen in till Krim är lättförsvarad så undrar om man ens kommer försöka med det om man lyckas befria människorna i Kherson.
Skulle man lämna Krim därhän är det dock viktigt att man spänger Kerch-bron vilket också är svårt att genomföra.
Citera
2022-05-29, 09:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

Meduza må kalla sig oberoende men de är helt uppenbart anti den ryska regimen som övrig MSM. Jag är lika mycket anti den ryska som den ukrainska regimen och tvivlar när någon partisk skriver "källor säger".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in