2022-05-29, 07:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Jag tror via inom några månader kommer stå inför:

UA återtar sydvästra Ukraina (Xherson och Melitopol) fram till Marioupol. Ryssarna tar Donbass utöver Slovjansk och Kramatorsk.

Ryssarna vill frysa här.

Klart möjligt scenarie ja. Ryssland kan hålla Kherson och Melitopol som buffert men retirera tillbaka. Det som tyder på att så inte är fallet är ryssarnas iver att göra omröstningar i Kherson, införa rubel m.m.

Förhoppningsvis vinner ryssarna i Donbass snabbt, och kanske kan Ukraina få tillbaka Kherson mot att fred sluts och utan att staden blir ett nytt Mariupol.

Ukrainas chans är kanske att vi inte har sett hur bra/motiverade ryssarna är att gräva ner sig och försvara en stad. De kanske överraskar där på nersidan?
Citera
2022-05-29, 07:42
Medlem
Från ISW

"The Russian invasion of Ukraine that aimed to seize and occupy the entire country has become a desperate and bloody offensive to capture a single city in the east while defending important but limited gains in the south and east." (Se länk nedan)

"When the Battle of Severodonetsk ends, regardless of which side holds the city, the Russian offensive at the operational and strategic levels will likely have culminated, giving Ukraine the chance to restart its operational-level counteroffensives to push Russian forces back." (Se länk nedan)

Hela kriget liknar Tyskarnas anfall på Sovjet Unionen men på Speed. Varje ny Rysk offensiv blir mindre och mindre. Frågan är kommer en Ukrainsk motoffensiv? Om ja var? ISW skriver om Kherson.

"Ukrainian forces began a counteroffensive near the Kherson-Mykolaiv oblast border approximately 70 km to the northeast of Kherson City that may have crossed the Inhulets River."

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-may-28
Citera
2022-05-29, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Tvärtom. Europa har varit extremt solidariska med Ukraina på ett sätt som förbluffat och irriterat Ryssland. Återuppbyggnaden kommer bli en självklar del av den generösa hjälp Ukraina redan har fått.

Ryssland däremot. Deras rykte är långt nere i latrinen och de kommer att få inte att få någon uträckt hand från den samlade gemenskapen i Europa. Där ritar vi gärna om kartan så att Ryssland hamnar utanför Europa helt och hållet. Bl a så hjälpte polska brandmän Ryssland för i tiden med skogsbränder men inte längre. Bara en liten anekdot om hur avskydda Ryssland är att ingen vill vara solidariska med dem.

Ja, det Ukraina som förblir fritt från Ryssland kommer att få massivt stöd. Den del av Ukraina som hamnar under rysk kontroll däremot..... Om x antal år kan vi se ett "Korea" i Ukraina: en utvecklad välmående västra del och en östlig fattig del som (de "befriade") människorna flyr från.
Citera
2022-05-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jag läser inte ryssmedier, jag kan inte ryska. Jag läser internationella tidningar. USA vill fortsätta skicka vapen och vill försvaga Ryssland så mycket som möjligt, det är välkänt. Du kanske borde hänga med lite bättre? Den här artikeln är en månad gammal...

The U.S. has a big new goal in Ukraine: Weaken Russia
"Defense Secretary Lloyd Austin, fresh from a lightning trip to Kyiv, told reporters the United States wants to see Russia “weakened” and unable to quickly recover from the shocking military losses it has suffered in two months of war."
https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/26/us-has-big-new-goal-ukraine-weaken-russia/

Det där stämmer. Men observera att det är ett "mål" som amerikanerna satte upp efter Rysslands invasion. Före invasionen hade USA inte det som något mål att försvaga Ryssland. Så i praktiken är detta amerikanska mål ännu en av Putins "framgångar" med invasionen.
Citera
2022-05-29, 07:49
Medlem
Vad jag förstår så är Kherson avgörande för att skydda Krim. Vatten och annat. Ryssarna hade behövt oblasten norrut samt Kharkiv att förhandla med.

Kan man tänka att en ny happening med att par förintade bataljoner räcker för att ta livet av Putin? Eller blir det tvärtom? Mobilisering
Citera
2022-05-29, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAnswerIs42
Du missade nog lite där oooooo du blinda stackare. Skottland,Norge, osv osv....Men jag skall inte ta mig tid till att redogöra för information eller olika länders naturtillgångar för en USA-hatare som dig. Ditt intellekt var kört här långt innan du hävde ur dig denna sörjan här till mig, så lycka till i din lilla stängda bubbla. Idiot

Gasen från Norge är betydligt dyrare för Tyskland att köpa vilket leder till dyrare produkter osv.

Jag hatar inte USA, tvärtom gillar jag amerikaner, deras konstitution och Trump. Men Neocons som styrt USA rätt länge hatar jag.
Citera
2022-05-29, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det där stämmer. Men observera att det är ett "mål" som amerikanerna satte upp efter Rysslands invasion. Före invasionen hade USA inte det som något mål att försvaga Ryssland. Så i praktiken är detta amerikanska mål ännu en av Putins "framgångar" med invasionen.

Jo, men det är enligt plan. Han har lurar NATO i en fälla. 4D.

Vad fällan är förstår jag inte. Sketsvårt att få tag i potatispiroger när Ryssland fallit?
Citera
2022-05-29, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ni ryssar har verkligen börjat tro på era egna lögner. Tyskland upprättade samarbeten med Ryssland runt gas och olja som ett fredsprojekt. Det gjorde man inte för att man inte hade något annat val vid den tidpunkten, utan ville involvera Ryssland i den europeiska handeln. EU som handelsfederation har fungerat bra när det gäller att upprätthålla fred i Europa. Det är fullt rimligt att Tyskland tänkte på liknande sätt med Ryssland.

Som situationen ser ut nu så har Tyskland temporärt satt sig i en beroendesituation som det kommer ta några år att bygga bort. Ryssen har återigen visat att man gärna lever fattig och i svält, så länge man kan hota hela världen och vara världens skurkstat nummer ett.

Hehe…Tror du att vinstmaximerande företag i Tyskland köper olja och gas från Ryssland pga altruistiska skäl?! Ge dig! Självklart är det priset som avgör.
Citera
2022-05-29, 07:58
Medlem
Tillssons avatar
Tittar på https://liveuamap.com/ och det ser ut som en gigantisk kniptångsmanöver håller på att ske i området väster om Luhansk.

https://liveuamap.com/en/2022/29-may-battles-continue-at-sieverodonetsk-direction-near
Citera
2022-05-29, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Osäker, men det har ju varit ett antal olika förslag och teorier tidigare om vem som ska efterträda honom. Vjatjeslav Volodin exempelvis,

Kan vara så, hittade en annan plus artikel där han nämns utan att kunna läsa hela.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqQ11r/stenrik-kopia-av-originalet-kan-bli-putins-eftertradare
Citera
2022-05-29, 08:04
Medlem
Ukrainarnas plan på slagfältet var att låta ryssarna blöda så mycket som möjligt när de gör sin offensiv och senare under sommaren själva göra en offensiv i hopp om att ryssarnas stridsförmåga då sjunkit.

Men ärligt så börjar tankarna kännas igen från första världskriget och risken finns att det blir något som mer liknar ett skyttegravskrig där oändligt många människoliv försakas.

Har redan sett flera börja prata om hur stora förluster Ryssland/Ukraina kan tänkas tåla innan de ger upp och det är siffror runt miljonen soldater + okänt antal civila.

Givet att kriget kommer att pågå något år eller mer.
Citera
2022-05-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Biden assures Zelenskiy that NATO membership in Ukraine's hands, Kyiv says
https://www.reuters.com/world/europe/ukrainian-president-zelenskiy-holding-talks-with-biden-adviser-says-2021-12-09/

https://www.youtube.com/watch?v=Yc43wHhb1Vc

Om du läser den artikel du länkar till så står det inte alls så. Det står att det är ukrainarna som själva har rätt att bestämma sin politik. Ryssland eller USA kan inte fatta beslut över Ukrainas huvud, alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in