2022-05-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
DRS är en bra försäkring för alla som köper och håller GME om något skulle gå söderut längre fram, jag tror nämligen inte att det är en slump att Avanza ändrar sina villkor lagom till utdelningen

Vad är det som är ändrar i villkoren?
Citera
2022-05-28, 14:18
Medlem
Mr.Sanders avatar
Vet inte om denna delats tidigare men det är iallafall en väldigt bra sida för de som undrar vad DRS handlar om och hur man gör det

https://www.drsgme.org/

Där kan man söka upp sin Broker och få specifika instruktioner, de har både Nordnet och Avanza, och många flera.

https://www.drsgme.org/drs/direct-register-shares-from-avanza

https://www.drsgme.org/drs/direct-register-shares-from-nordnet
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-05-28 kl. 14:22.
Citera
2022-05-28, 14:21
Medlem
Känslan när man skulle köpa ett par aktier men lönen kommer den 27 och den stiger med 40 % den 26...
Citera
2022-05-28, 18:01
Medlem
+40% för veckan.

har ni köpt nu i veckan, förösk vara lugna
Citera
2022-05-28, 20:47
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarboypetoj
Vad är det som är ändrar i villkoren?

Se inlägg #8992
Citera
2022-05-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Känslan när man skulle köpa ett par aktier men lönen kommer den 27 och den stiger med 40 % den 26...

I avtalsrörelsen 2022 förväntades fokus ligga på löneökningar i o med den skyhöga inflationen, verkligheten blev dock helt annorlunda. Fackliga möten fick en hög anstormning av rabiata apor med fradga runt munnen bestående av grön krita vid första anblick. Kraven som presenterades var lön den 25e istället för den 27e med sloganen "Never miss tendies again! Give us our ammo, then and then!"
Citera
2022-05-29, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Se inlägg #8992

Herregud. Anser ni att det är värt det att DRSa med tanke på skatten? Menar 30% är väl bättre i sammanhanget än att bli av med all potentiell vinst, det förstår jag, är det så ni resonerar? Kan ni skicka en utförlig guide för DRS?
Citera
2022-05-29, 02:51
Medlem
Citat:
Herregud. Anser ni att det är värt det att DRSa med tanke på skatten? Menar 30% är väl bättre i sammanhanget än att bli av med all potentiell vinst, det förstår jag, är det så ni resonerar? Kan ni skicka en utförlig guide för DRS?

Glömde fråga om det är mer än 1 bankdag som jag ligger utanför marknaden med mina aktier under flytten?
Citera
2022-05-29, 03:11
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:

Ja och ja.

Se inlägg #9206
Citera
2022-05-29, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Vet inte om denna delats tidigare men det är iallafall en väldigt bra sida för de som undrar vad DRS handlar om och hur man gör det

https://www.drsgme.org/

Där kan man söka upp sin Broker och få specifika instruktioner, de har både Nordnet och Avanza, och många flera.

https://www.drsgme.org/drs/direct-register-shares-from-avanza

https://www.drsgme.org/drs/direct-register-shares-from-nordnet

Riktigt bra, tar tag i detta direkt.

Avanza will transfer the shares in your name. Because of this, there is a small chance a second account may be created for you. This can be for a few reasons, such as a middle initial existing on one account, but not the other. If your name matches exactly, then the transfer will process within 2-3 business days. If not, then it will take another 2-4 weeks for the account to be made and the DRS Account Statement sent out to you

Betyder det att man inte ska skriva med mellannamn? Nu har jag inget så det kanske inte är något problem ändå?

Detta blev jag lite fundersam över. 2-4 veckor.

Tänker jag dumt när jag tänker att man hamnar utanför handeln med vissa handläggningsdagar? Det är egentligen bara en förflyttning så det borde ju inte vara så?

Tack för hjälpen, är inte tillräckligt skrynklig!
Senast redigerad av sugarboypetoj 2022-05-29 kl. 04:37.
Citera
2022-05-29, 09:19
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Riktigt bra, tar tag i detta direkt.

Avanza will transfer the shares in your name. Because of this, there is a small chance a second account may be created for you. This can be for a few reasons, such as a middle initial existing on one account, but not the other. If your name matches exactly, then the transfer will process within 2-3 business days. If not, then it will take another 2-4 weeks for the account to be made and the DRS Account Statement sent out to you

Betyder det att man inte ska skriva med mellannamn? Nu har jag inget så det kanske inte är något problem ändå?

Detta blev jag lite fundersam över. 2-4 veckor.

Tänker jag dumt när jag tänker att man hamnar utanför handeln med vissa handläggningsdagar? Det är egentligen bara en förflyttning så det borde ju inte vara så?

Tack för hjälpen, är inte tillräckligt skrynklig!

Skriv alla namn och var noga med stavningen. Och samma med adressen - måste stämma till punkt och pricka.
Jag har lyckats skapa tre olika konton pga. små variationer när jag DRSat från olika brokers. Men det är inget stort problem egentligen bara kan ta längre tid samt att du måste ha flere inlogg.
Men det går att ”Merge:a” konton om man vill men detta är också lite omständlig process (jag har gjort det).
Citera
2022-05-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Skriv alla namn och var noga med stavningen. Och samma med adressen - måste stämma till punkt och pricka.
Jag har lyckats skapa tre olika konton pga. små variationer när jag DRSat från olika brokers. Men det är inget stort problem egentligen bara kan ta längre tid samt att du måste ha flere inlogg.
Men det går att ”Merge:a” konton om man vill men detta är också lite omständlig process (jag har gjort det).

Jag testade genom att skicka en kopia på DRS advice när jag bad Avanza flytta, där står ju kontonumret så förhoppningsvis blir det rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in