2022-05-24, 15:39
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag är en man av ordning, och vill helt enkelt veta vad ditt genmäle till trådstarten är. Vilken utbildning och religionstillhörighet vakterna i Auschwitz hade är ganska ointressant för mig.
Var i din text står det någonting om vaktstyrkan i Krema II och III under hösten 1944?

Kunde de inte 'hjälpa till' på olika ställen i Auschwitz?
Om de hade tusentals SS-män runt om i Auschwitz unden den aktuella tiden, var det helt omöjligt att man förstärkte delar av lägret med personal från annan del? Om det nu ansågs nödvändigt?

"Various estimates indicate that the Auschwitz Concentration Camp SS garrison numbered 700 in 1941, about 2 thousand in June 1942, about 3 thousand in April 1944, and about 3,300 SS men and female overseers in August 1944."

Det här är ju helt andra siffror än de du visade upp.
Förvisso är de kanske för hela Auschwitz medans du vill undersöka en liten del.
Men vad förhindrar att man använder personalstyrkan lite där den gör som mest nytta?

/VV
Citera
2022-05-24, 23:13
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
var det helt omöjligt att man förstärkte delar av lägret med personal från annan del? Om det nu ansågs nödvändigt?

Det gjorde man bevisligen inte för krematorierna.

Citat:
Det här är ju helt andra siffror än de du visade upp.

Jag har aldrig citerat "the Auschwitz Concentration Camp SS garrison number" (?). Jag har citerat siffror relaterade till vaktstyrkan för krematorierna, vilket är trådämnet.
Citera
2022-05-25, 08:35
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Ok. Kan du verifiera det påståendet?

/VV
Citera
2022-05-25, 11:44
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ok. Kan du verifiera det påståendet?

Ja, i trådstarten så förklarar jag att vaktstyrkan inte förändrades i enlighet med föreställningen att tyskarna nyss "utrotat" 200 av sina arbetsjudar. Så här skrev jag:
Enligt personallistan från 28:e juli 1944 så övervakades hela 903 krematoriejudar av enbart 22 SS-vakter. Under hela augusti månad så förblev antalet vakter i relation till personal nästan samma, med en kulmen på 24 vakter den 6:e och 9:e augusti som övervakade 903 respektive 897 judar. I genomsnitt övervakade alltså en enda vakt ca. 40 judar. Den 7:e september, när lägerledningen redan planerade att utrota 200 judar, så sänkte man antalet vakter till enbart 12 för de 874 arbetsjudarna. Den 3:e oktober, efter den påstådda utrotningen av de 200 Sonderkommando-judarna (vilket borde ha gjort SS-ledningen nervös inför ett potentiellt uppror) så fanns det fortfarande bara 12 vakter för de 662 arbetarna.

Den 7:e oktober äger upproret mycket riktigt rum. Detta uppror omnämns inte i något dokument, och det är inte helt känt exakt vad som hände. Det enda dokument som omnämns i detta hänseende är en garnisonsorder från 12:e oktober som uppger att tre lågrankade SS-män avlidit. Efter detta så föll personalstyrkan kraftigt, från 661 den 8:e oktober till 212 den 9:e och 198 den 10:e. Krema V hade ingen personal alls, vilket indikerar att detta kan ha varit det datum då krematoriet förstördes. Flygfotografier från december visar att krematoriet är till synes helt demolerat. Den 26:e november så påstår Danuta Czech att hälften av de kvarvarande 200 arbetarna vid krematorierna "sköts ihjäl och dumpades i bränngroparna", men hon glömmer bort att hon några sidor tidigare påstått att bränngroparna redan fyllts igen. Vi vet för ett faktum att krematorierna fortsatte att användas i viss utsträckning. Så sent som 16:e januari 1945 bestod personalstyrkan för Krema IV av 30 personer, utan vakter! Även ett "rivningskommando" var aktivt med 70 arbetare, även det helt utan vakter.
Citera
2022-05-25, 16:44
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ja, i trådstarten så förklarar jag att vaktstyrkan inte förändrades i enlighet med föreställningen att tyskarna nyss "utrotat" 200 av sina arbetsjudar. Så här skrev jag:
Enligt personallistan från 28:e juli 1944 så övervakades hela 903 krematoriejudar av enbart 22 SS-vakter. Under hela augusti månad så förblev antalet vakter i relation till personal nästan samma, med en kulmen på 24 vakter den 6:e och 9:e augusti som övervakade 903 respektive 897 judar. I genomsnitt övervakade alltså en enda vakt ca. 40 judar. Den 7:e september, när lägerledningen redan planerade att utrota 200 judar, så sänkte man antalet vakter till enbart 12 för de 874 arbetsjudarna. Den 3:e oktober, efter den påstådda utrotningen av de 200 Sonderkommando-judarna (vilket borde ha gjort SS-ledningen nervös inför ett potentiellt uppror) så fanns det fortfarande bara 12 vakter för de 662 arbetarna.

Den 7:e oktober äger upproret mycket riktigt rum. Detta uppror omnämns inte i något dokument, och det är inte helt känt exakt vad som hände. Det enda dokument som omnämns i detta hänseende är en garnisonsorder från 12:e oktober som uppger att tre lågrankade SS-män avlidit. Efter detta så föll personalstyrkan kraftigt, från 661 den 8:e oktober till 212 den 9:e och 198 den 10:e. Krema V hade ingen personal alls, vilket indikerar att detta kan ha varit det datum då krematoriet förstördes. Flygfotografier från december visar att krematoriet är till synes helt demolerat. Den 26:e november så påstår Danuta Czech att hälften av de kvarvarande 200 arbetarna vid krematorierna "sköts ihjäl och dumpades i bränngroparna", men hon glömmer bort att hon några sidor tidigare påstått att bränngroparna redan fyllts igen. Vi vet för ett faktum att krematorierna fortsatte att användas i viss utsträckning. Så sent som 16:e januari 1945 bestod personalstyrkan för Krema IV av 30 personer, utan vakter! Även ett "rivningskommando" var aktivt med 70 arbetare, även det helt utan vakter.

Skogsvatte skrev:

Vänlige Viktor skrev:
Kan du verifiera det påståendet?

Skogsvatte skrev:
Enligt personallistan från 28:e juli 1944
16:e januari 1945 bestod personalstyrkan för Krema IV av 30 personer,
från 661 den 8:e oktober till 212 den 9:e och 198 den 10:e. Krema V hade ingen personal alls,
24 vakter den 6:e och 9:e augusti som övervakade 903 respektive 897 judar

osv osv

Så detta är alltså dina bevis?
Är det inte möjligt att en personallista listar orginalbesättningen?
Så tillför man folk från delar av lägret där överskott av resurser finns.
Är detta omöjligt?

Det låter nämligen som att vaktstyrkan var ganska låg jmf med fångantalet.
Där håller jag med.
Men att få det till att det måste ha varit så i verkliga livet?
Har du något mer än personallistor?

/VV
Citera
2022-05-26, 07:05
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Jag är en man av ordning, och vill helt enkelt veta vad ditt genmäle till trådstarten är. Vilken utbildning och religionstillhörighet vakterna i Auschwitz hade är ganska ointressant för mig.

Var i din text står det någonting om vaktstyrkan i Krema II och III under hösten 1944?

Står i den sammanfattning av text jag lade in.
Menar du det fanns ingen vaktstyrka i Krem II o III? Birkenau tillhör Auschwitz vad jag vet..
Vad jag vet, så tro jag knappast de tar knappast någon hänsyn till om var vakterna befann sig, om de behövde manskap i öst, eftersom de dog som flugor där.
Citera
2022-05-28, 23:08
Medlem
Citat:
Så detta är alltså dina bevis?
Är det inte möjligt att en personallista listar orginalbesättningen?
Så tillför man folk från delar av lägret där överskott av resurser finns.
Är detta omöjligt?
Nej, det det mesta är nog möjligt, men vi måste ju utgå från den dokumentation som finns och inte från spekulationer. När då vaktantalet, utifrån det vi har att titta på, stämmer dåligt överens med ert påstående, då är detta såklart till er nackdel, oavsett hur ni krumbuktar er. Det skapar rimligt tvivel helt enkelt, och det är inte precis första gången. Men det börjar bli uppenbart att ni inte inser betydelsen av detta för er sak.
Citera
2022-05-28, 23:51
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas11
Nej, det det mesta är nog möjligt, men vi måste ju utgå från den dokumentation som finns och inte från spekulationer. När då vaktantalet, utifrån det vi har att titta på, stämmer dåligt överens med ert påstående, då är detta såklart till er nackdel, oavsett hur ni krumbuktar er. Det skapar rimligt tvivel helt enkelt, och det är inte precis första gången. Men det börjar bli uppenbart att ni inte inser betydelsen av detta för er sak.

Vem har påstått vad?

/VV
Citera
2022-05-29, 00:05
Medlem
Citat:
Vem har påstått vad?

/VV
Du och andra GasTroende har påstått att det ihjälgasades i lägren, och då Du argumenterar mot Skogsvatte som i detta fall ifrågasätter ihjälgasandet av de ungerska judarna, antar jag att Du står bakom även att dessa har ihjälgasats.

Men OK, Du har förvisso inte påstått det specifikt.

Min poäng är att att Ditt avfärdande av det Skogsvatte skrev inte håller.
Citera
2022-05-29, 00:25
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Du och andra GasTroende har påstått att det ihjälgasades i lägren, och då Du argumenterar mot Skogsvatte som i detta fall ifrågasätter ihjälgasandet av de ungerska judarna, antar jag att Du står bakom även att dessa har ihjälgasats.

Men OK, Du har förvisso inte påstått det specifikt.

Min poäng är att att Ditt avfärdande av det Skogsvatte skrev inte håller.

Va bra att du plötsligt ser att den som kommer med påståenden är Skogsvatte.
Välkommen in i ljuset.

Varför har de som var där på plats och berättar om mördandet fel, och han som sitter hemma vid sin dator vet så mycket mer?

Tex så måste han svara på vart alla tog vägen.
Han försökte nyss med att de hamnade i Sibirien.
Som bevis fann han bla TVÅ kvinnor, som inte suttit i något Reinhartläger, men ändå.
Sedan hade han 400.000 som kanske hamnat i Sibirien under Stalins regim, men man visste inget om dessa eftersom dokumenten var så bristfälliga.

Vad anser du som trovärdigast?
Skogsvatte eller de som var där?

/VV
Citera
2022-05-29, 01:02
Medlem
Citat:
Varför har de som var där på plats och berättar om mördandet fel, och han som sitter hemma vid sin dator vet så mycket mer?
Det centrala är ju att ni anser er veta att det har ihjälgasats och enligt min mening bidrar det Skogsvatte skriver till att skapa rimligt tvivel kring den saken.

Citat:
Tex så måste han svara på vart alla tog vägen.
Att han inte kan göra det utesluter inte att de förflyttades. Sedan har han väl visat referenser till att åtminstone några förflyttades? Har ni bevis för massmord som är starkare än så? Kan man inte dö av annat än massmord? Jag tycker nog att det är långtifrån solklart att dessa människor massmördades.

Citat:
Vad anser du som trovärdigast?
Skogsvatte eller de som var där?
Det beror på vad de har sagt rent konkret, och vad som stöder det. Många är andrahandsvittnen och vi har sett från bl.a. Auschwitz vad en del förstahandsvittnen kommit med. Det finns exempelvis ett vittne från Auschwitz som hävdar att det gjordes korv och skinka av döda judar där. Om någon hemma vid sin dator skulle hävda att så inte var fallet hade jag nog betraktat den personen som mer trovärdig än det vittnet.
Citera
2022-05-29, 07:01
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Det centrala är ju att ni anser er veta att det har ihjälgasats och enligt min mening bidrar det Skogsvatte skriver till att skapa rimligt tvivel kring den saken.

Fast var tog de vägen, om de inte gasades? Det kan inte revionssiterna svara på! Så trolige är sannolika de gasades större än de stack till "öst"

Citat:
Att han inte kan göra det utesluter inte att de förflyttades. Sedan har han väl visat referenser till att åtminstone några förflyttades? Har ni bevis för massmord som är starkare än så? Kan man inte dö av annat än massmord? Jag tycker nog att det är långtifrån solklart att dessa människor massmördades.
Hur vet vi det stämmer med referenserna? De kan vara påhittade (ditt resonemang sätt)

Citat:
Det beror på vad de har sagt rent konkret, och vad som stöder det. Många är andrahandsvittnen och vi har sett från bl.a. Auschwitz vad en del förstahandsvittnen kommit med. Det finns exempelvis ett vittne från Auschwitz som hävdar att det gjordes korv och skinka av döda judar där. Om någon hemma vid sin dator skulle hävda att så inte var fallet hade jag nog betraktat den personen som mer trovärdig än det vittnet.
Fast du bruka ibland lita på andrahandsvittnen, själv, är det bara det passar dig själv? Fast om vittnen både tyska o fångar säger samma saker och kan backas upp med dokumenter. Så troligen stämmer det bättre än en person som sitter bakom datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in