2022-05-28, 16:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad jag har läst (någon annan får gärna förklara detaljerna) så får man skilja på etniska ryssar och på de som "bara" pratar ryska. Jag tror att det blir rensning ja. Om den är etnisk eller politisk är jag osäker på. Det är svårt att tänka sig att det är OK att vara pro-rysk på ukrainskt territorium idag tycker jag (vilket också är förståeligt).

Rensning av kollaboratörer kan jag också tänka mig. Inte etnisk resning. Helt olika saker. Jag konstaterar att ingen av oss verkar veta vad det innebär att vara etnisk ryss i Ukraina.
Citera
2022-05-28, 16:55
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Rensning av kollaboratörer kan jag också tänka mig. Inte etnisk resning. Helt olika saker. Jag konstaterar att ingen av oss verkar veta vad det innebär att vara etnisk ryss i Ukraina.

OK, om vi säger så här då:

Jag är en konservativ ukrainier som pratar ryska. Jag älskar att fira 9 maj, jag är en gammeldags kommunist och jag vill att mina barn ska lära sig ryska i skola och gå på Moscow state university. Men jag har ingen speciell hållning till ryssarnas invasion och jag hjälpte inte dem.

Tror du Ryssland har något att erbjuda denna persona? Jag tror det.
Citera
2022-05-28, 17:06
Medlem
Om man förstår att Ukraina är ett politiskt, språkligt och kulturellt delat land blir det betydligt lättare att förstå.
Statskuppen 2014 tilltalade inte alla, och majoriteten av folket i de sydöstra delarna ville inte vara med på det tåget.
Nu har planen varit att de ska foga in sig i den västorienterade Kievgemenskapen med våld. Azovbataljonen skulle göra grovjobbet.

Därför måste Krim återtas, och Donbass-separatisterna måste slås tillbaka.
Det är bara möjligt med hjälp från väst, och det är huvudanledningen till USA och Natos råddande i Ukraina sedan dess.
De var i så fall sannolikt Kiev som planerade en offensiv.
Annekteringen av Krim kommer man aldrig att komma över.
Det är ju där Nato vill placera sina krigsfartyg då Ukraina någon gång efter att ryssarna dragit sig bort från Sevastopol.
Vad ryssarna har att erbjuda öst-ukrainarna som inte väst har, får man nog fråga dom om.
Säga vad man vill om Biden, men någon fredsduva är han inte.
Citera
2022-05-28, 17:07
Bannlyst
Citat:
FRB är en irrelevant begränsning idag eftersom de amerikanska bankerna inte har brist på reserver, och då ska vi inte tala om hur irrelevant det är för frågan jag ställer i tråden. Sämsta svaret hittills.

fractonal reserve banking betyder att banker bara behöver ha 3 kr i bankvalvet för att låna ut 100 kr till dig.
är det vad väst har att erbjuda Ukraina?

Ukraina är en stor exportör av mat, Ryssland är en stor exportör av energi.

vad har väst? jo vi ska lära oss äta insekter och inte dammsuga så ofta för att spara på elen.
men facebook ska vi kunna logga in på helst hela tiden, och vifta med regnbågsflaggan.

dom materiella tillgångarna kanaliseras till politiker som köper torp eller hus av gamlingar, exempelvis centerpartister eller kristdemokrater.

en Ukrainare eller Ryss som bor på landsbygden är materiellt rikare än en Svensson som bor i en förort.

jag brukar roa mig med att göra en gärningsmannaprofil på er sort.
överflödiga ätare utan hederligt arbete.

bunta ihop dom och slå ihjäl dom bara.
Citera
2022-05-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ett argument man ofta hör från såna som har den intressanta smaken att sympatisera med Ryssland i denna konflikten är att USA och väst ligger bakom Ukrainas närmande till väst och vad Ukrainare själva tycker om saken är irrelevant eftersom det är resultatet av propaganda. Men vad är det i så fall Ryssland har att erbjuda Ukraina? Objektivt sett är ju väst materiellt rikare och mindre korrumperat så materiellt sett borde det vara logiskt för Ukrainare att föredra väst framför Ryssland. Men det kanske finns nån annan anledning till att Ryssland är bättre för Ukraina än väst som jag missat? Eller håller ni rent av med om att väst är bättre för Ukraina än Ryssland?

Exakt vad är det dagens USA har att erbjuda?

Klimatalarmism, wokeism, skräpmat, hen-toaletter och mRNA-injektioner?
Citera
2022-05-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Precis allt som västvärlden har är bättre än det mongolorcherna kan erbjuda.
Jag förstår att det är tufft för dig att sitta i en etta i Moskvas förorter med väggar utan tapeter.
Citera
2022-05-28, 18:04
Medlem
Ryssland kan erbjuda det de i alla tider alltid har erbjudit, både sin egen och andras befolkning: jämmer och elände. Och bara det.
Citera
2022-05-28, 18:55
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om man förstår att Ukraina är ett politiskt, språkligt och kulturellt delat land blir det betydligt lättare att förstå.
Statskuppen 2014 tilltalade inte alla, och majoriteten av folket i de sydöstra delarna ville inte vara med på det tåget.
Nu har planen varit att de ska foga in sig i den västorienterade Kievgemenskapen med våld. Azovbataljonen skulle göra grovjobbet.

Därför måste Krim återtas, och Donbass-separatisterna måste slås tillbaka.
Det är bara möjligt med hjälp från väst, och det är huvudanledningen till USA och Natos råddande i Ukraina sedan dess.
De var i så fall sannolikt Kiev som planerade en offensiv.
Annekteringen av Krim kommer man aldrig att komma över.
Det är ju där Nato vill placera sina krigsfartyg då Ukraina någon gång efter att ryssarna dragit sig bort från Sevastopol.
Vad ryssarna har att erbjuda öst-ukrainarna som inte väst har, får man nog fråga dom om.
Säga vad man vill om Biden, men någon fredsduva är han inte.

Det finns inga tecken på att östukrainarna i stort vill tillhöra Ryssland så varför ska man leta efter svar på frågan där?
Citera
2022-05-28, 18:56
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
OK, om vi säger så här då:

Jag är en konservativ ukrainier som pratar ryska. Jag älskar att fira 9 maj, jag är en gammeldags kommunist och jag vill att mina barn ska lära sig ryska i skola och gå på Moscow state university. Men jag har ingen speciell hållning till ryssarnas invasion och jag hjälpte inte dem.

Tror du Ryssland har något att erbjuda denna persona? Jag tror det.

Värderingsmässigt kanske men då är du förmodligen ganska gammal snarare än omgiven av likasinnade i samma geografiska region.
Citera
2022-05-28, 18:57
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ryssland kan erbjuda det de i alla tider alltid har erbjudit, både sin egen och andras befolkning: jämmer och elände. Och bara det.

Det finns ett finsk ordspråk som sammanfattar det bra: Allt i Ryssland är skit, förutom piss.
Citera
2022-05-28, 19:00
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Bland annat ja, och jag gillar det inte heller. Fortfarande har det inte degenererat till den grad att det inte är klart bättre än organiserat maffia styre med den gamla bossen från St Petersburg i spetsen.
Citera
2022-05-28, 19:02
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
fractonal reserve banking betyder att banker bara behöver ha 3 kr i bankvalvet för att låna ut 100 kr till dig.
är det vad väst har att erbjuda Ukraina?

Ukraina är en stor exportör av mat, Ryssland är en stor exportör av energi.

vad har väst? jo vi ska lära oss äta insekter och inte dammsuga så ofta för att spara på elen.
men facebook ska vi kunna logga in på helst hela tiden, och vifta med regnbågsflaggan.

dom materiella tillgångarna kanaliseras till politiker som köper torp eller hus av gamlingar, exempelvis centerpartister eller kristdemokrater.

en Ukrainare eller Ryss som bor på landsbygden är materiellt rikare än en Svensson som bor i en förort.

jag brukar roa mig med att göra en gärningsmannaprofil på er sort.
överflödiga ätare utan hederligt arbete.

bunta ihop dom och slå ihjäl dom bara.

Är du av tron att det ryska banksystemet är 100% backat? Du håller lägst kvalitet i tråden. Kliv av eller försök hålla dig till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in