2022-05-28, 15:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är ett idiotargument eftersom det inte var någon beskutning där innan området invaderades av Ryssland (under täckmantel av frihetsrörelse) 2014.

Du definierade till mig din fråga som att den gäller nu, efter krigets start.
Citera
2022-05-28, 15:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är ju en väldigt stor ryss-minoritet så jag tror du får dela upp din fråga på de som är "etniska" ukrainare och de som är "etniska" ryssar. För "etniska ryssar" tror jag det skulle bli sämre med en väst-anslutning, även om samhälle a la väst i princip är bättre OM det också tillförs pengar. De kommer bli förföljda.

Därför landar jag i att det bästa är om landet splittas. På lång sikt kan det också fälla Putin, om väst-ukraina blir en succé.

Jag bor med fyra rysstalande Ukrainare (flyktingar) från en stad några mil från nuvarande front och vet hur de tänker. De hatar numera allt ryskt och försöker lära sig att tala Ukrainska bättre. För 10 år sen såg de Ryssland som nästan samma land. Händelserna sen 2014 har förändrat allt.
Citera
2022-05-28, 15:51
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Såklart, men de flesta rysstrollen och rysk propaganda är inte ärliga med detta. De påstår att ukrainarna är hjärntvättade och inte vet sitt eget bästa men absolut ingen kan svara på varför Ryssland skulle vars bättre än väst för Ukraina på det stora hela. Tre sidor, inte ett enda svar på ämnet.

Sanningen är det första som dör i krig sägs det ju. Är väl bara att filtrera bort bruset och sikta framåt? Vad kan en enskild människa göra mot en hel krigsmaskin?
Citera
2022-05-28, 15:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ja ok då håller jag med dig. En fråga som är lite off-topic är varför man egentligen hade en ukraina-SSR men man behöll Russia SSR som en megastor enhet. Det är lite som om Sverige skulle ha haft ett landskap som hade 5 miljoner invånare.

Historiska orsaker. Tsar-Ryssland var ett multietniskt imperium. 1917 var imperier fruktansvärt omoderna och nationalism var hela grejen. Bolsjevikerna var nominellt positiva till nationernas självbestämmanderätt (för övrigt en mycket stor grej i början på 1900-talet, första världskriget utkämpades åtminstone delvis på grund av den lilla frasen). Av det skälet så skapades nationella kommunistpartier i de flesta delarna av Tsar-Ryssland, separata kommunistpartier som med byråkratisk obönhörlighet ledde till separata sovjetrepubliker. Ryssland råkade vara den absolut största nationaliteten i Ryssland och följaktligen blev den ryska sovjetrepubliken den absolut största.
Citera
2022-05-28, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Men här talades det om hur goda kristna ryssarna är 😀
ja exakt så varför rabblar du upp det islamisterna gör?
Citera
2022-05-28, 15:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag bor med fyra rysstalande Ukrainare (flyktingar) från en stad några mil från nuvarande front och vet hur de tänker. De hatar numera allt ryskt och försöker lära sig att tala Ukrainska bättre. För 10 år sen såg de Ryssland som nästan samma land. Händelserna sen 2014 har förändrat allt.

Säkerligen. Men vad med de som inte resonerar som dina roomies?
Citera
2022-05-28, 16:01
Avstängd
Citat:
Rent generellt bör man dock vara försiktig med att anta att flyktingar är representativa för åsikterna i ett land. Alltför ofta ges bilden av ett land helt utifrån flyktingar och en liten, utbildad elit i landets huvudstad eftersom det är dessa det är lättast att få kontakt med.
Citera
2022-05-28, 16:02
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Du definierade till mig din fråga som att den gäller nu, efter krigets start.

Hm ok men sett till nuläget är det enda sättet ryssarna kan skapa fred kortsiktigt i Donbass genom att dra sig ur området, men det är väl inte vad du menar?
Citera
2022-05-28, 16:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Rent generellt bör man dock vara försiktig med att anta att flyktingar är representativa för åsikterna i ett land. Alltför ofta ges bilden av ett land helt utifrån flyktingar och en liten, utbildad elit i landets huvudstad eftersom det är dessa det är lättast att få kontakt med.

Visst jag kan inte tala för alla men upplever en stark attitydförändring skapad genom att landet varit ockuperat sedan 2014.
Citera
2022-05-28, 16:07
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Hm ok men sett till nuläget är det enda sättet ryssarna kan skapa fred kortsiktigt i Donbass genom att dra sig ur området, men det är väl inte vad du menar?

Det blir ju som i Israel. Staten Israel är judars chans att sitta och vara jude på en fysisk plats som de känner är deras. Sen kan man ju tycka vad man vill om judar, om hur staten bildades, vad de gör med sina grannar, osv. Men man kan ju inte komma ifrån att staten Israel har något att erbjuda.
Citera
2022-05-28, 16:11
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Säkerligen. Men vad med de som inte resonerar som dina roomies?

Jag har nog inte träffat dem helt enkelt. Kan tänka mig att undantagen finns i den äldre generationen. Så det är en generationssplittring snarare än en kulturellt geografisk.
Citera
2022-05-28, 16:13
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Det blir ju som i Israel. Staten Israel är judars chans att sitta och vara jude på en fysisk plats som de känner är deras. Sen kan man ju tycka vad man vill om judar, om hur staten bildades, vad de gör med sina grannar, osv. Men man kan ju inte komma ifrån att staten Israel har något att erbjuda.

Förstår inte. Hur kan Ryssland erbjuda östra Ukraina fred menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in