Citat:
Ursprungligen postat av
zerxez
Tack för hjälpen. Jo jag har vid tidigare tillfällen fått återbetalning på omkring halva beloppet, de använder väl någon annan slags currency converter antar jag, går inte att fråga Vijay och Sanjay om sådana detaljer för de vägrar begripa vad man skriver. Lägg till detta en förlust av tid och energi i att försöka kommunicera med dessa support-människor som alla verkar ha brist på protein i hjärnan eller ha blivit tappade för många gånger från vaggan.
De verkar vilja att jag skickar detaljerade instruktioner till säljaren på varje budgivning exakt hur de ska bifoga skatt-informationen på paketet, problemet är att säljaren oftast ignorerar detta, sedan får man ett meddelande om att paketet har skickats och då är det kört. Skriver jag då till Ebay att jag blir ignorerad av säljaren så kommer "we trust that this issue will be resolved in the best possible manner, thank you for your feedback as a valued customer osv" tror detta kallas gaslighting och är en populär tortyr-metod? Hursomhelst tack för din feedback
Ja, alltså, privatpersoner utanför EU har ingen möjlighet att taxdeklarera elektroniskt via sina postombud så det där kommer aldrig fungera.
Om det är privatperson som skickar (då måste de ange sitt namn och residental adress på paketet) kan du be säljaren deklarera det som gåva och under 50$. Då betalar du endast VAT till ebay. Det händer att postnord ibland ignorerar detta, då kontaktar man deras kundtjänst och laddar upp bevis till deras tullavdelning. Men även denna process är extremt jobbig när det väl händer och försenar paketet.
Håller med dig om att ebay är skit numera, men har ändå fått en del paket genom gåva under 2021-2022.