2022-05-28, 13:06
Medlem
Termos99s avatar
Människor flyr undan Ryssarnas framfart, svårt val. Överge sitt hem, eller leva under ockupation, i värsta fall bli torterad och avrättad.

Fleeing the Russians: Evacuations are slow, arduous, fraught

BAKHMUT, Ukraine (AP) — To a threatening soundtrack of air raid sirens and booming artillery, civilians are fleeing towns and cities in eastern Ukraine as Russian forces advance.

Negotiating narrow apartment building staircases, volunteers carry the elderly and infirm in their arms, in stretchers or in wheelchairs to waiting minibuses, which then drive them to central staging areas and eventually to evacuation trains in other cities.

https://apnews.com/article/russia-ukraine-evacuations-0bba0b0c078e6aea62cd404b798d637f
Citera
2022-05-28, 13:07
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag förstår att du försöker få oss att tala om helt andra saker än Rysslands invasion av Ukraina, och det pratas det om i andra trådar.

Men i denna tråd så handlar det om Putins aggression och folkbrott i Ukraina.

Du ser inte eller sammanhanget och bakgrunden till konflikten/kriget? Varför tror du att Ryssland agerat som de gjort?
Citera
2022-05-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför frågar du mig? Jag är inte din mamma. Sluta tramsa nu.

Så man kan alltså inte köpa rubel någonstans med andra ord
Citera
2022-05-28, 13:11
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Du ser inte eller sammanhanget och bakgrunden till konflikten/kriget? Varför tror du att Ryssland agerat som de gjort?

Jag har läst kanske varenda orsak Ryssland uppgivit, påhittad eller verklig. Och kontentan är att det inte finns ett försvar för Putins invasion av Ukraina.

International Court of Justice
On 16 March 2022, the court ruled that Russia must "immediately suspend the military operations that it commenced on 24 February 2022 in the territory of Ukraine."[77] The court split 13–2 in the decision, with Judges Kirill Gevorgian of Russia and Xue Hanqin of China dissenting.[78] Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy hailed the ruling as a complete victory for his country,[78] saying that ignoring the order would further isolate Russia.[79]

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine
Citera
2022-05-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Putins plan tror jag är enkel, ta över så mycket områden från Ukraina som det bara går. Införliva dem med Ryssland. Det Ryssland inte kan ta över nu, kommer de försöka att ta över i framtiden. Stycka upp Ukraina.

I dessa områden, utrota Ukrainsk kultur.

Dvs planen är folkmord.
Citera
2022-05-28, 13:15
Medlem
Citat:

Putin har oprovocerat invaderat Ukraina därför att i hans förvirrade tankebanor är Ukraina inte en suverän nation med rätten att bestämma sin egen framtid utan en del av Stor-Ryssland.
Citera
2022-05-28, 13:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Så man kan alltså inte köpa rubel någonstans med andra ord

Ingen aning, men det har jag aldrig påstått eller förespråkat heller.
Citera
2022-05-28, 13:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Putin har återigen spelat schack i fyra dimensioner mot USA/NATO/EU. De sistnämnda är så pass korkade att de inte ens begriper att det här kriget redan är förlorat, och att deras egen förödmjukelse är total.

https://www.youtube.com/watch?v=CPTsLnydiAQ

Roligt att så fort det sker nåt ni inte fattar så tror ni det handlar om schack.
Citera
2022-05-28, 13:22
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det du förmedlar är Rysslands snyftbild av världspolitiken. Alla är ute efter ryssen, framförallt USA.
I verkligheten skiter vi högaktningsfullt i Ryssland, eller snarare: vi sket högaktningsfullt i Ryssland. Nu när de börjat invadera andra länder och hotar resten av världen med kärnvapenkrig så måste vi förhålla oss till deras våld och övergrepp.
Jag bryr mig inte ett dugg vad som händer i Pissland. Vill de bli förtryckta, inte ha tillgång till en vattentoalett, dålig ekonomi, varubrist, bränder, bögvåldtäkter, inga tvättmaskiner, västerländsk teknologi, inga asfalterade vägar och ett fruktansvärt levnadssätt så duger det för mig...

Hur deras grannländer formar sin framtid har apkulturen Pissland inget att göra med.
Jävla vildar, varenda en av dem...
Citera
2022-05-28, 13:23
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ser du verkligen inte sammanhanget? Vi har en Jord med olika stater, länder. Ett land försöker skapa sig kontroll över allt och bekämpa de som motsätter sig detta. USA utmålar Ryssland och Kina som de största fienderna eller hur? De skickar in vapen en masse i Ukraina för att de ska kunna försvara sig.

Precis samma sak var det i Syrien 2012 och framåt ...
Jag tror mig ana ett sammanhang och har begripit det hela som att Ryssland har skickat in en himla massa vapen ('en masse' som du beskriver det) till Ukraina- och inte nog med detta, de har dessutom sänt in soldater 'en masse' som hanterar de samma vapen i ansträngningar om att Ukraina skall sluta försvara sig.

Vad det gäller Syrien är det (som du skriver) samma sak; Ryssland sänder in en himla massa vapen men även militär. Jag ser ett land här som söker skapa sig kontroll och bekämpa de som motsätter sig sådan sak.
Citera
2022-05-28, 13:26
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Dvs planen är folkmord.

Ja det tror jag, kanske inte av historiska proportioner men absolut i 1000-tals eller 10.000-tals.

Senast igår släpptes en rapport, risken för folkmord utförd av Ryssland i Ukraina bedöms som "mycket hög".

This report reasonably concludes that Russia bears State responsibility for breaches of Article II and Article III (c) of the Genocide Convention to which it is bound. The report also concludes that there exists undoubtedly a very serious risk of genocide, triggering States’ duty to prevent under Article I of the Genocide Convention.

https://newlinesinstitute.org/russia/an-independent-legal-analysis-of-the-russian-federations-breaches-of-the-genocide-convention-in-ukra ine-and-the-duty-to-prevent/
Citera
2022-05-28, 13:26
Medlem
Citat:
jo de har agerat med invasionen för att Putin vill återskapa cccp,s storhet,, han anser ryssarna vara ett herrefolk, o därmed skall länder i dess närhet acceptera att agera precis vad som kreml befaller, om man motsätter sig det o önskar modernisera sitt land o man i och med det söker stöd i väst o om det landet ligger nära ryssland så uppfattas det oerhört hotfullt framför allt för Putin själv, eftersom han sett att befolkningar som ser möjlighet att störta en diktator kan bli farliga för makten, o Ukraina är i Putins hjärna ett litet skitland eller inte ens ett land, o de skall för i helvete förstå att de skall veta sin plats, o nu när de inte riktigt vill gå i fascisten putins koppel, så ja då behövs en special operation,,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in