2022-05-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Hoppas du vet att det var ryssarna som skör ner en helikopter. Tyvärr är reglerna här i tråden att gore inte får postas men det finns videor därute som visar hur det ser ut några dagar efteråt.

Jag har hört att antal nedskjutna turkiska drönare ligger på 80-100. Har ingen anledning att betvivla det.

Det jag menar är att vi hör väldigt lite om dessa undervapen numera.
haha 80-100? länk?
ganska sjukt att ukraina ska ha förlorat en tredjedel av alla bayraktar som någonsin tillverkats
det skulle alltså betyda att de rimligen har upp emot 150 bayraktar, mao hälften av alla som någonsin tillverkats? troligt
Citera
2022-05-27, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har inte diskuterat Bucha här inne, någon gång, mig veterligen. Det satt åt sidan, så känns det inte som att det på något sätt skulle vara klart att ryssarna inte begått illdåd där, men det är något som får stå för dig och ditt samvete.

Jag försöker för det mesta att hålla mig till diskussioner om militär teknik, strategi och taktik här inne, och i dessa avseenden, och övriga, hålla mig till etablerad kunskap och faktiska värden.

Tramsandet om twitterkonton och överdriven propaganda, från båda håll, intresserar mig föga och är ofta ganska amatörmässig i sin framtoning. Det gäller oavsett om det handlar om ryssarnas uppblåsta siffror kring hur många ukrainare som kapitulerade vid Mariupol, eller om det handlar om ukrainska påståenden om att de slagit ut flera tusen stridsvagnar.
Här kan du få läsa lite om hur det verkar gå och om moralen hos de ukrainska soldaterna. Det finns en bekräftad video i artikeln där en hel grupp med soldater vägrar utföra order. Situationen verkar bedrövlig minst sagt. När WaPo publicerar sådant här är det nog illa:

Ukrainian volunteer fighters in the east feel abandoned
They [Russians] already know where we are, and when the Ukrainian tank shoots from our side it gives away our position,” said Serhi Lapko, their company commander, recalling the recent battle. “And they start firing back with everything — Grads, mortars.

And you just pray to survive.”
Hela artikeln med video här:

https://www.washingtonpost.com/world/2022/05/26/ukraine-frontline-russia-military-severodonetsk/
https://archive.ph/oQz68

Och så här hanterar Kiev det:
⚡️🇺🇦: Sergey Lapko, a Ukrainian commander who gave a frank interview to the Washington Post just recently, has been removed from his post and apparently arrested.
https://twitter.com/baronichitas/status/1530167746411081729

Han ska nog vara glad över att han inte fick ett nackskott med tanke på de bilder som florerar på Telegram.
Citera
2022-05-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ni menar att det skulle finnas något kvar av den efter användning. Jag har ingen koll på hur de fungerar men jag tycker den ser ganska hel ut. Säkert tillräckligt för lite reverse engineering.

Reverse engineering?
Vilket jävla skämt.
1. Ska ryssarna använda träbitar och gamla överblivna koppartrådar från 60-talet, när de ska reverse engineera hade du tänkt? Det här är high tech-prylar. Man måste va bra jävla bränd i huvet om man tror att ryssarna kan få tillgång till nödvändiga komponenter.
2. Alla med hjärna, ingenjörer m.fl. flyr Ryssland. Vem fan ska bygga drönaren hade du tänkt? Arbetslösa outbildade bönder från vischan?

Lär bli en vass drönare. Not.
Citera
2022-05-27, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
charkiv, odessa etc

då kanske du kan svara på varför de annars har ett landstigninsfartyg i en så utsatt position så att det riskerar (och blir) sänkt?
Jag tror jag redan påpekat varför ryssarna är utanför Odessa och stör. Man låser Ukrainska styrkor dit.

Odessa lär man hantera i ett senare läge. Om det behövs alltså. Jag hoppas på att Zelensky et consortes tagit reson innan dess.
Citera
2022-05-27, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
haha 80-100? länk?
ganska sjukt att ukraina ska ha förlorat en tredjedel av alla bayraktar som någonsin tillverkats
det skulle alltså betyda att de rimligen har upp emot 150 bayraktar, mao hälften av alla som någonsin tillverkats? troligt
De har i varje fall förlorat alla de flugit med så här långt.
Citera
2022-05-27, 16:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men om du tror att ryska soldater skulle slippa undan med en massaker så meningslös som den påstådda i Bucha då är du riktigt korkad och inte insatt hur den ryska militären funkar och allra minst hur Putin gör det.

Jag har tagit del av allt material från Bucha och det är en mycket dålig regisserad föreställning som den med minsta förstånd genomskådar.

Att ryssarna ligger bakom i alla fall minst en massaker i Butja bevisas i stort sett helt av denna artikel, och av videon+bilderna i artikeln:

Citat:
New Evidence Shows How Russian Soldiers Executed Men in Bucha

Witness testimony and videos obtained by The New York Times show how Russian paratroopers executed at least eight Ukrainian men in a Kyiv suburb on March 4, a potential war crime.

https://www.nytimes.com/2022/05/19/world/europe/russia-bucha-ukraine-executions.html
https://web.archive.org/web/20220519205109/https://www.nytimes.com/2022/05/19/world/europe/russia-bucha-ukraine-executions.html

Saken är klar i detta fall, kan man säga. Gärningsmännen var ryssar.
Citera
2022-05-27, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att ryssarna ligger bakom i minst en massaker i Butja bevisas i stort sett helt av denna artikel, och av videon+bilderna i artikeln:

Saken är klar i detta fall, kan man säga. Ryssarna var gärningsmännen.
Nej, det gör det inte alls det. Fåne!

NYT är ett propagandaorgan som pushat the Russia Hoax och annat. Visste du inte det?
Citera
2022-05-27, 16:21
Medlem
Lawlines avatar
https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/uyqszi/few_days_ago_putin_visits_wounded_soldiers_one_of/

Citat:
Few days ago Putin visits wounded soldiers, one of them, by a strange coincidence, happened to be also a factory worker he previously met. And that's not the first staged meeting with ordinary people.

putler ser ut att vara riktigt paranoid nu. Han litar inte på någon så han vill bara träffa vissa speciellt utvalda "skådespelare" vid olika tillfällen.
Citera
2022-05-27, 16:23
Medlem
AlbusPercivals avatar
När ska Ukrainas motoffensiv börja där man skulle ta över krim samt andra områden RYssarna tagit över?

Frågar åt min granne
Citera
2022-05-27, 16:24
Medlem
leachs avatar
Hur går det att ta sig över Donets för ryssen?
Var flera dagar sedan försök 6 gjordes.
Mongolerna måste kunna köra rakt över på alla fordon som blivit parkerade på bottnen
Inga nya pontonbroar för Ukraina att bomba behövs.

Nu kanske jag gav mongolerna för bra information
Citera
2022-05-27, 16:30
Medlem
Citat:
Jag tror jag redan påpekat varför ryssarna är utanför Odessa och stör. Man låser Ukrainska styrkor dit.

Odessa lär man hantera i ett senare läge. Om det behövs alltså. Jag hoppas på att Zelensky et consortes tagit reson innan dess.

Vad menar du med "tagit reson"? Är det "oresonligt" att motsätta sig den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina och hens strävan att slakta dess befolkning?
Citera
2022-05-27, 16:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nej, det gör det inte alls det. Fåne!

Det gör det visst.

Det finns videofilmer och 8 vittnen från tidpunkten kring denna massaker. Samt bilder från andra tidpunkter, som hjälper till att bekräfta.

Det finns inga andra förklaringar än att det var ryska soldater som sköt de män som av just ryska soldater fördes mot avrättningsplatsen (vilket fastnade tydligt på film). 8 vittnen bekräftar att de hörde skott strax efter och en drönarfilm filmad dagen efter visar de döda männen.

Vilka annars skulle ha skjutit dem? Azov-soldater som teleporterades dit temporärt? Mars-invånare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in