2022-05-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette et din personlige mening. Du gir inntrykk av å kjenne til TH. Du skriver at du kjenner til hans innerste følelsesliv.

Du oser bitterhet..., derfor lød mitt svar som det gjorde.

Jeg må forholde meg til opplysningene som er gitt I media. Deriblant advokaten som mente at et vederlag til AEH på 10-25 millioner var realistisk.

Mye kan være strategi. Jeg kan på ingen måte være bombastisk, og har heller ikke det behovet.

Et ektepar som har vært gift i nesten 50 år, med tre felles barn, hvor hun har vært hjemmeværende, og mannen har skapt hele sin karriere og rikdom i samme tidsrom, medfører i følge norsk lov at alle penger og verdier deles likt ved en skilsmisse. Uttalelsen fra advokaten du nevner var basert på at de absurde avtalene allerede forelå, og som sådan kunne endre dette bildet. De fleste advokatene som har uttalt seg om dette mener at hun hadde krav på halvparter av formuen, men dette vil sannsynligvis bli et tema, og avklart under rettssaken når den kommer.
Citera
2022-05-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig
Et ektepar som har vært gift i nesten 50 år, med tre felles barn, hvor hun har vært hjemmeværende, og mannen har skapt hele sin karriere og rikdom i samme tidsrom, medfører i følge norsk lov at alle penger og verdier deles likt ved en skilsmisse. Uttalelsen fra advokaten du nevner var basert på at de absurde avtalene allerede forelå, og som sådan kunne endre dette bildet. De fleste advokatene som har uttalt seg om dette mener at hun hadde krav på halvparter av formuen, men dette vil sannsynligvis bli et tema, og avklart under rettssaken når den kommer.

Uansett, både TH og AE er / var ca 70 år. Kansje dem begge har 10-15 år igjen av livet..

Dersom TH dør med 2 mrd på konto og AE dør med null,... Eller, TH dør med 1 mrd på konto og AE dør med 1 mrd på konto.. Det spiller vel strengt tatt ikke så stor rolle, for pengene går jo til arvingene uansett.
Citera
2022-05-27, 14:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Uansett, både TH og AE er / var ca 70 år. Kansje dem begge har 10-15 år igjen av livet..

Dersom TH dør med 2 mrd på konto og AE dør med null,... Eller, TH dør med 1 mrd på konto og AE dør med 1 mrd på konto.. Det spiller vel strengt tatt ikke så stor rolle, for pengene går jo til arvingene uansett.

Dette kan du jo forsøke å fortelle TH. Jeg tviler dog på at han tar det til seg.
Citera
2022-05-27, 14:54
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troverdig

for de som er interessert i å lese en god fremstilling av skjevdeling som ville vært aktuelt for AEH, så anbefaler jeg sterkt denne masteroppgaven fra 2018: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/62513/1/594.pdf
Den tar for seg "åpenbare urimelige resultat" og reelle hensyn som ville vært gjeldende i en skilsmisseprosess mellom AEH og TH.
Citera
2022-05-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Dette kan du jo forsøke å fortelle TH. Jeg tviler dog på at han tar det til seg.

Uansett, så er dette realiteten.
Citera
2022-05-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Denne boken er vel også bare mediastrategi.

Alt er plutselig blitt mediestrategi nå iht til TT
Citera
2022-05-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
De hadde selskapene hans. Verdiene var opptjent i ekteskapet. Gjennom 18 års ekteskap. Ved skilsmisse skal verdier opptjent i ekteskapet deles 50/50.

Verdiene av selskapene hans var 1,7 milliarder i 2018. 2,3 milliarder i 2021.

https://kapital.no/kapital-index/profile/7559877/tom-hagen

Du får ikke det inn i nøtta på det løkhuet der uansett så det er bare å gi opp.
Citera
2022-05-27, 15:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Uansett, så er dette realiteten.

Tja. Realiteten er vel også at en mann med kanskje 10-15 år igjen av livet
etter alt å dømme fant det for godt å kvitte seg med sin kone da han så
at en kommende skilsmisse utgjorde en fare for hans "otium".

Mannen hadde altså midler nok til å leve ubekymret selv etter en skilsmisse.
Men han tok et så katastrofalt valg, som på mange måter devaluerte verdien
av disse midlene - ikke minst fordi gleden av dem i utgangspunktet var begrenset.
Men han måtte altså helle alt han maktet av malurt i sitt eget beger, og det gjorde
han da han tok steget fra å være "vanlig milliardær" til å bli morder.

Da har jeg fremdeles ikke tatt i betraktning all smerten og fortvilelsen han potensielt har påført andre.
Citera
2022-05-27, 15:45
Medlem
Citat:

Hørt om testamente? Arven går til barna hvis den ikke er testamentert til helt andre.
Citera
2022-05-27, 15:48
Medlem
Citat:
Men han tok et så katastrofalt valg

Det kommer an på om han blir dømt eller ikke.
Citera
2022-05-27, 15:49
Medlem
Citat:
Tja. Realiteten er vel også at en mann med kanskje 10-15 år igjen av livet
etter alt å dømme fant det for godt å kvitte seg med sin kone da han så
at en kommende skilsmisse utgjorde en fare for hans "otium".

Mannen hadde altså midler nok til å leve ubekymret selv etter en skilsmisse.
Men han tok et så katastrofalt valg, som på mange måter devaluerte verdien
av disse midlene - ikke minst fordi gleden av dem i utgangspunktet var begrenset.
Men han måtte altså helle alt han maktet av malurt i sitt eget beger, og det gjorde
han da han tok steget fra å være "vanlig milliardær" til å bli morder.

Da har jeg fremdeles ikke tatt i betraktning all smerten og fortvilelsen han potensielt har påført andre.

Jeg tror ikke motivet er penger i utgangspunktet. Motivet er sykelig sjalusi, penger er bare middelet som ble brukt til å straffe offeret.
Citera
2022-05-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Hørt om testamente? Arven går til barna hvis den ikke er testamentert til helt andre.

Haha, jo da, jeg har hørt om testamente. Men du har antageligvis ikke hørt om pliktdelsarv. Du kan aldri testamentere bort mere en 1/3 av dine verdier. Resten går til biologiske arvinger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in