2020-08-03, 22:47
Medlem
Sträcktittade på de fem avsnitten på Netflix. Bitvis något rörande faktiskt. Ibland kände jag igen mig något, även om jag inte har autism. Hur får man kontakt med en tjej som man inte känner? Vad i helvete ska man säga?

Det finns säkerligen personer med någon form av autism som sett serien och känner igen sig ännu mer.

Synd bara att Chloe inte var med mer...
Citera
2020-12-09, 13:35
Medlem
nijes avatar
Riktigt bra serie. Många minnesvärda personligheter. Jag känner igen mig även om min autism inte är lika påtaglig som deras kanske. Min favorit är Olivia, hon är så söt när studsar omkring, rapar och garvar åt allt. 🙂
Citera
2022-05-27, 15:18
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nije
Riktigt bra serie. Många minnesvärda personligheter. Jag känner igen mig även om min autism inte är lika påtaglig som deras kanske. Min favorit är Olivia, hon är så söt när studsar omkring, rapar och garvar åt allt. 🙂
En amerikansk version av serien finns numera på Netflix.

Kollar just nu och har även plöjt igenom båda säsonger ur den brittiska varianten.

Söker efter igenkänning jag också men har hittills inte funnit så mycket gemenskap med personerna som medverkar.

Känns lite trist och även fördomsfullt hur många av dem tycks bete sig lite som naiva barn och framställs i programmet som både socialt och praktiskt inkompetenta.

I verkliga livet finns ju många autister där deras tillstånd knappt märks av i vardagen men de skulle förstås inte bjuda på samma ”underhållning” i tv som typerna i nämnda serie.

Nidbilder och stereotyper av folk verkar lättare att ta till sig än jordnära dito. Lite sorgligt att vi inte kommit längre än så i vår människosyn idag.
Citera
2022-05-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nije

Olivia är den jag har absolut svårast för. Hoppandet kan jag förstå, hon föddes i princip med det, men rapandet? Nä det är bara äckligt. Och att hon måste asgarva varenda gång? Säg istället ”oj ursäkta hehe” eller håll inne rapen. Man kan träna sig till ”manners”, många av de i serien är oerhört duktiga och anstränger sig (missförstå mig inte - jag har all respekt för autism och älskar ju programmet, men även experterna som är med jobbar ju för att deras sociala färdigheter ska förbättras även om det finns jättemycket charm i dem osv), men nä hon är bara konstig och störig. Borde snygga till sig lite också.
Citera
2022-08-14, 22:03
Medlem
Har precis börjat slötitta 🍿🥤på den amerikanska versionen.

Den där Abbey var ju riktigt söt, har hon verkligen autism?
Citera
2022-08-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Sträcktittade på de fem avsnitten på Netflix.Hur får man kontakt med en tjej som man inte känner? Vad i helvete ska man säga?

Det finns säkerligen personer med någon form av autism som sett serien och känner igen sig ännu mer.

Synd bara att Chloe inte var med mer...
Det kan väll hända att man har drag av vissa diagnoser. Ganska vanligt tror jag
Citera
2022-08-15, 09:56
Medlem
Jag känner flera med Aspergerdiagnoser, men de är inte alls så ”udda” som folk är i det här programmet. Inte att det behöver vara fel att vara ”udda”, men diagnosen verkar vara väldigt bred? De som var med i programmet märktes det direkt på att de inte var ”normala”. Så är det inte med de jag känner IRL, de har svårigheter som inte märks lika direkt. Vilket iofs inte behöver betyda stt de har det lättare...
Citera
2023-01-03, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Journa
Har precis börjat slötitta 🍿🥤på den amerikanska versionen.

Den där Abbey var ju riktigt söt, har hon verkligen autism?
Hur tänker du dig att relationen mellan att vara söt och att ha autism ser ut?
Citera
2025-03-25, 21:10
Medlem
pettings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Olivia är den jag har absolut svårast för. Hoppandet kan jag förstå, hon föddes i princip med det, men rapandet? Nä det är bara äckligt. Och att hon måste asgarva varenda gång? Säg istället ”oj ursäkta hehe” eller håll inne rapen. Man kan träna sig till ”manners”, många av de i serien är oerhört duktiga och anstränger sig (missförstå mig inte - jag har all respekt för autism och älskar ju programmet, men även experterna som är med jobbar ju för att deras sociala färdigheter ska förbättras även om det finns jättemycket charm i dem osv), men nä hon är bara konstig och störig. Borde snygga till sig lite också.

Håller med, sen känns det som att hon "zonar ut" med mening för att verka "intressant" eller för att hon inte har uppmärksamheten just då (hon zonar ut när den andra killen pratar)..sjukt störigt, sen håller jag med om att det bara är äckligt när hon rapar och fiser, hade det hänt en gång-fine, men när det händer 3-4 gånger känns det som hon gör det med flit för att få uppmärksamhet/vara rolig. Sjukt störig...sen irriterar jag mig även på hur hon går..känns "manligt" på något sätt.
Citera
2026-04-10, 09:56
Medlem
PaleontologistKids avatar
Om någon missat så släpptes säsong fyra av LOTS nu i veckan. En av mina favoritsäsonger hittills! Nya karaktärer, uppföljning på flera gamla karaktärer och det är fantastiskt att få se utvecklingen flera av dom gjort. En sak som jag tycker är lite tråkig att dom inte fokuserar mer på är att förklara hur mycket arbete som ligger bakom flera av personernas utveckling. Det nämndes lite kort i ett avsnitt under den här säsongen att personen gått i talterapi i 20+ år och lika länge i terapi för social utveckling.

Aja, tips att säsong fyra är ute och att den är lika sevärd som alla andra säsonger!
Citera
2026-04-11, 11:19
Medlem
Har också fastnat för denna. Känns som den enda dejtingserien jag inte blir en aktivt sämre människa av för varje avsnitt jag kollar på. Väldigt mysig.
Citera
2026-05-01, 08:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Har också fastnat för denna. Känns som den enda dejtingserien jag inte blir en aktivt sämre människa av för varje avsnitt jag kollar på. Väldigt mysig.

Ja man håller ju verkligen på deltagarna och deras små egenheter. Det värmer i hjärtat när man ser hur de kämpar och hittar kärleken.
I senaste säsongen lyser Hailey starkas - hon är fan som en terminator fast rolig (påminner om Cameron i Terminatorserien Sara Connor Chronicles) Måste ju faktiskt erkänna att jag tyckte hon också såg bra ut och det i kombination med hennes raka men humoristiska beteende var ju succé.

Kan även rekommendera Down for love.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in