2022-05-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
De hotar inte, utan de säger blankt nej!
De väntar på att Sverige ska ge dom det dom vill ha. Med all rätt anser jag. Sånt här borde man ha haft en plan för. Här kan vi även bättre förstå hur nära vän USA är med oss Svenskar. USA är bättre vän med Turkarna. Så då bör man ta lärdom av detta. Tror vi kommer bli extremt blåsta på vår NATO avtal.

Ok, de är goda vänner trots sanktioner och exportförbud från Pentagon för JSF programmet, där det står 4st betalda turkiska F-35 från Lockheed Martin som USA inte kommer exportera. I princip samtliga turkiska internationella militärprojekt med väst är avbrutna.

Det är nog snarare så att Turkiet missbrukar sitt NATO veto för att få USA att släppa på exportförbuden med tekniköverföringar och licenstillverkning till SSB där Sverige och Finland är en perfekt shit-storm att dra upp.

Erdogan är besvärlig i princip alla internationella förbindelser och krånglar till ALLT.
Citera
2022-05-27, 14:14
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Ok, de är goda vänner trots sanktioner och exportförbud från Pentagon för JSF programmet, där det står 4st betalda turkiska F-35 från Lockheed Martin som USA inte kommer exportera. I princip samtliga turkiska internationella militärprojekt med väst är avbrutna.

Det är nog snarare så att Turkiet missbrukar sitt NATO veto för att få USA att släppa på exportförbuden med tekniköverföringar och licenstillverkning till SSB där Sverige och Finland är en perfekt shit-storm att dra upp.

Erdogan är besvärlig i princip alla internationella förbindelser och krånglar till ALLT.
Erdogan är som en treåring i baksätet, får han inte glass sitter han och skriker!
Inga kompromisser med Turkiet för NATO-medlemskap.
Citera
2022-05-27, 14:20
Medlem
Black-butts-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Hur ska det kurdvänliga S m.fl. slingra sig ur det här? Fast jag tror inte de in kvoterade kurderna i partierna och i förekommande fall politiska församlingar kommer att lämna i protest, de har en god försörjning i detta. De kommer att gnälla en del men lagom för att kunna vara kvar.

Det ser ut som om turken kommer att stå på sig i denna fråga och inte acceptera några större eftergifter från sin position. Så de svenska ”super” förhandlarna lär få kröka rygg om de ska ha in Sverige i Nato, som de nu lovat folket.
Nato-vänlig media, typ hela MSM, kommer förstås att hjälpa till att spela ner rygg-krökandet. Att inte komma med i Nato är en betydligt större politisk prestigeförlust. De gav sken av att Sverige skulle glida in på en räkmacka under allmänt jubel från Natomedlemmarna.

En tänkbar utveckling är att Turkgate blir sosseregeringens fall. Vi får en ny regering med mindre världsförbättrariver och färre hysteriska fruntimmer vid rodret. Vi kan bli medlemmar i Nato och mer som ett normalt västland i största allmänhet.
Citera
2022-05-27, 14:22
Bannlyst
Ann Linde har gjort sitt val, väljer terroriststämplade PKK före Turkiet

Lycka till med ansökan till Nato nu! Då vet vi vem vi ska skylla på om Sverige blir invaderad av Putin, får inte stöd av Nato!

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-politiker-utpekade-som-terrorister-saknar-grund/

Citat:
”Turkiets nya anklagelser mot svenska politiker är allvarliga anklagelser som saknar grund”, skriver utrikesminister Ann Linde (S) på Twitter.
Senast redigerad av Othiaz 2022-05-27 kl. 14:24.
Citera
2022-05-27, 14:31
Medlem
Känns väldigt baklåst detta. Erdogan bluffar definitivt inte.
Men hans lista är svår att tillgodose.
Om vi börjar exportera vapen till dom (Gripen flygplan) blir nog USA sura. Att skicka kurder med svenskt medborgarskap eller på lösa grunder känns inte aktuellt.
USA verkar inte ge han några F18/35 eller vilja hjälpa med påtryckningar.

Vi får nog ge honom något helt annat som inte står på listor... vad kan det vara? Förutom en stor påse pengar.
Citera
2022-05-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Erdogan är som en treåring i baksätet, får han inte glass sitter han och skriker!
Inga kompromisser med Turkiet för NATO-medlemskap.

Han ogillar starkt att Sveriges försvarsminister inte bara är sympatisör med PKK-terrorister, utan personlig vän med dem. Firar midsommar med dem. Så länge Hultqvist är försvarsminister kommer vi inte att få bli Nato-medlemmmar.
Hultqvist måste bort, frågan är hur det ska gå till. Min gissning att diskussionerna på Sveavägen 68 går heta nu. Jag blir inte förvånad om vi snart får veta att han utsetts till ny ambassadör i Amman.
Citera
2022-05-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzyber
Någon som såg Brinkens tal igår? Allt handlar om Kina och demokrati. Den som inte förstår att detta är riggat, en plan som sätt till verket måste vara blind. Att gå med i Nato .......... suck, behövdes det en kvinna vid makten för att inse att vi behöver ett försvar? Ja vår kära försvarsminister vapenvägrade ju och jag tvekar på att Maggan ens gjort lumpen. Jag är en som inte bugar för USA.......oj jag menar Nato.

/zzyber

Har du något förslag på vad Sverige skulle göra istället? Jag tolkar det som att du inte vill se en Nato-ansökan.
Citera
2022-05-27, 14:39
Medlem
Svenska vapen hittade bland kurder i går!
Turkish forces find Swedish anti-tank weapons in northern Iraq PKK hideout
AT-4 anti-tank weapons, other arms, and equipment were found in a cave used by the PKK terror group, Turkish Defence Ministry said.
https://www.trtworld.com/turkey/turkish-forces-find-swedish-anti-tank-weapons-in-northern-iraq-pkk-hideout-57433
Citera
2022-05-27, 14:56
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
AT-4 anti-tank weapons, other arms, and equipment were found in a cave used by the PKK terror group, Turkish Defence Ministry said.
https://www.trtworld.com/turkey/turkish-forces-find-swedish-anti-tank-weapons-in-northern-iraq-pkk-hideout-57433
Jaja, enligt turkisk statspropaganda kanske?
Vad spelar det för roll?
Det är väl bra om kurderna i Irak har bra vapen mot Islamiska Staten?
Citera
2022-05-27, 14:56
Medlem
Det såg man inte komma det heller att Erdoğan var mannen som räddade Svensk Neutralitet
Fattar ju alla att han dealar med Vladimir -- Stygge Vladimir
Ingen nackdel att vara " Kompis " med honom
Fråga Ukrainarna Not so Good . kan se det framför när dom Dealar på telefonen.

" Vad säger du Vladimir skall jag släppa in dom eller hålla dom utanför med sitt av tokhögern trashade försvar .. Rätta mig om jag har fel Vlady men du gillade väl inte den Klubben heller med Stollen Berg som Språkröv "

Erdoğan kan mycket väl vara världens slugaste Politiker inte så att han gillar demokrati han heller.
Men slug är han ..
Kan tänka mig att Vladimir snackar om Drönarleveranser ..Dealar dom ihop det
Där fick dom med sina öppna hjärtan en spark på Kulorna .. Andras säkerhet gick före Svenska
" Mössa PÅ " hette det i lumpen nu ersatt av " Dumstrut PÅ "

Erdoğan kan Score lite fina Oljeleveranser på detta Business is Business Cash is King
Kan stanna hemma säger ..han ..det stämmer säkert.. Dealen gör ju gjord.
Lurar han kärringarna Också..
Citera
2022-05-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona

Den där Nato ansökan gick inte riktigt vägen. All eyes on sweden 😄😄😄
Grattis S
Citera
2022-05-27, 15:04
Medlem
Sossarna lämnar en del övrigt att önska..., för Sveriges väl hoppas jag att Ann Linde är en bra förhandlare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in