2022-05-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
De har bara skickat in c:a 10 st. vad jag vet, så jag hoppas för deras skull att de är mer taktiska än att de tänker använda dem till understöd åt T-62orna. Rimligen parar man dem med T-72 eller T-80 i stadsmiljö, annars är det ju typ ren kapitalförstöring (vilket ryssarna iofs inte verkar vara så obekväma med).

T-62 gör sig nog bäst om de grävs ner och användas som artilleri i defensiva positioner, alternativt att man använder dem som rena skenmål. I övrigt är de rätt klent byggda och är väl som högst utrustade med IR-sikten vilket får dem att lysa upp som tomtebloss i moderna mörkerkikare nattetid. Ingenting man skulle vilja rulla in i stan med, oavsett om man har en Terminator med sig eller ej.

Har ingen aning, men skulle jag gissa på nåt och att det stämmer att T-62 skickas så går dom säkert till miliserna i DNR/LPR, dom verkar ju ha vapen som erövrats och har väl en brokig beväpning och stora behov, bättre en tank än ingenting gissar jag. Ryssarna skeppade väl ett gäng till Syrien också har jag för mig?
Citera
2022-05-27, 14:10
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Min gissning. Det bolmar ju rejält från vagnen. Ammunitionsbrand antagligen. Ev skyttesoldater där är garanterat sönderbrända efter 5 sekunder. Tänk på att fordoner troligen är fyllt av giftiga gaser. Jag tror förardelen är separerad så föraren överlevde kanske men på slutet så flyger ju delar från den. Föraren kanske överlever men är nog rätt så mör och rökskadad.

Evighetsdiskussion - på slutet bolmar det ingenting. Ammunitionsbränder har vi sett många av=rena fyrverkeriet. Det som du skriver att det "flyger delar från den" där tror jag är att de själva bränner av ett pansaskott i riktning mot de som sköt mot dem från början. Verkar rimligt att de försvarar sig. Sedan blir de beskjutna från vänster, men den missar.

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1530097543484428288/pu/vid/640x360/SyO6KbWPStNByGkr.mp4?tag=12
Citera
2022-05-27, 14:10
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Och ändå ger de 600.000 NATO tränade/beväpnade försvarare ordentligt med kuk.

Föreställ dig Ryssland med modern teknik och inte pansar från 70-talet 😏

Du menar en normal armé?

Måste kännas lite surt att ni alla dessa år varit så korrumperade så man kan skratta åt det.

Tänk om alla pengar hamnat där de skulle, då kanske det inte skulle sett ut som en särskola på utflykt.
Citera
2022-05-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men va fan surrar du om att de inte tillverkar raketerna då om de finns och kan användas?

USA övade häromdagen på Bornholm med just HIMARS, och av en händelse är räckvidden något längre än vattenbrynet på den danska ön.

Citat;

Källa: https://www.newsoresund.se/internationell-militarovning-pa-bornholm-med-test-av-misilsystem-som-kan-na-kaliningrad/

Och det kommer bli en besvikelse som alla andra vapensystem Ukraina fått, TB2, Phoenix, NLAW m.m.
Citera
2022-05-27, 14:14
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Har ingen aning, men skulle jag gissa på nåt och att det stämmer att T-62 skickas så går dom säkert till miliserna i DNR/LPR, dom verkar ju ha vapen som erövrats och har väl en brokig beväpning och stora behov, bättre en tank än ingenting gissar jag. Ryssarna skeppade väl ett gäng till Syrien också har jag för mig?

Inte omöjligt, DNR och LPR har ju fått nöja sig med andrahandssorteringen så här långt, stålhjälmar och PPSh-41 och gud vet vad. En T-62 är säkert välkommen i arsenalen.

Och givetvis är det fortfarande ett väldigt farligt stridsredskap som säkert kan fylla en viktig funktion om den används rätt. Men att de skulle skicka in sin modernaste BMPT för att skydda det här gamla skräpet låter så efterblivet att inte ens ryssarna kan komma på någonting sådant.
Citera
2022-05-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom skjuter en i filmen inte två sen ser det troligen ut som en rysk RPG -18. Det är definitivt inte NLAW javelin eller svenskt pansarskott.

https://en.wikipedia.org/wiki/RPG-18

Fordonet är totalt avskrivet. Det behöver inte vara en Hollywood-smäll för det. Alla skyttesoldater i bakre delen är garanterat grillade. 3-5 döda.

Såhär skapas propaganda.

Det finns 2 klipp, ett från drönare där man ser minst 2 skott avfyras på den (det sista när den körde in bland träden).

I det andra klippet från en hjälmkamera ser man 2 skott avfyras samtidigt (MATADOR och AT-4) sedan drar soldaterna iväg. 3dje skottet avfyras 10-15 sekunder efter de första 2.

Inget av klippen visar någon eld eller efterspelet, vi vet varför.. soldaterna flydde och Ryssarna överlevde.
Citera
2022-05-27, 14:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Finns tusentals klipp på hur Ryssen effektivt använder drönare för att ta reda på fiendens positioner. Om man ser en Terminator på öppet fält så är det för att Ryssarna anser att det inte finns något hot mot dem.

Gäller det även robotfartyg på öppet hav?

Om man ser ryska enheter på öppna fält och stående tätt beror det knappast på drönare, snarare inkompetens.

Högst sannolikt ett utbildningsrelaterat uppträdande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW

Allt beror på hur saker används. Används en sak fel så är det bara till skada. Till ex Ryssarnas användning i början av fallskärmsjägare på fel plats eller enskilda stridsvagnar utan stöd. Då går det inget bra även om stridsvagnen är bra och ny.
Citera
Medlem
Citat:
Inte omöjligt, DNR och LPR har ju fått nöja sig med andrahandssorteringen så här långt, stålhjälmar och PPSh-41 och gud vet vad. En T-62 är säkert välkommen i arsenalen.

Och givetvis är det fortfarande ett väldigt farligt stridsredskap som säkert kan fylla en viktig funktion om den används rätt. Men att de skulle skicka in sin modernaste BMPT för att skydda det här gamla skräpet låter så efterblivet att inte ens ryssarna kan komma på någonting sådant.

T-62or i Ukraina är en meme, klippen Ukrainas propagandaorgan använde var från 2019 och det var på T-62or påväg mot Syrien.. 🤣
Citera
2022-05-27, 14:17
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Och det kommer bli en besvikelse som alla andra vapensystem Ukraina fått, TB2, Phoenix, NLAW m.m.

NLAW har varit en besvikelse säger du?

Den enda besvikelsen jag möjligen kan förstå är om man missade att köpa SAAB-aktien i tid.
Citera
2022-05-27, 14:20
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Såhär skapas propaganda.

Det finns 2 klipp, ett från drönare där man ser minst 2 skott avfyras på den (det sista när den körde in bland träden).

I det andra klippet från en hjälmkamera ser man 2 skott avfyras samtidigt (MATADOR och AT-4) sedan drar soldaterna iväg. 3dje skottet avfyras 10-15 sekunder efter de första 2.

Inget av klippen visar någon eld eller efterspelet, vi vet varför.. soldaterna flydde och Ryssarna överlevde.

Och..... pansarskott kostar 8000kr. Om man bränner av 3st är det win win ändå.. Pansarfordonet kostar 20miljoner

Jag garanterar dig. Du vill inte sitta i ett pansarfordon efter träff med pansarskott.
Citera
2022-05-27, 14:21
Medlem
Citat:
NLAW har varit en besvikelse säger du?

Den enda besvikelsen jag möjligen kan förstå är om man missade att köpa SAAB-aktien i tid.

Det enda NLAW har gjort är att indirekt skänkas till Ryssarna och bli fina trofé bilder på Telegram 😏

Systemen har sågats av flertalet Ukrainare redan.

Gamla hederliga RPG skall tydligen vara favorit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in