2022-05-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Finns det någon bra sida som grafiskt visar hur områden är rysk eller ukrainskkontrollerade dag för dag? Börjar bli tröttsamt med alla twitterlänkar m.m. som överdriver den ena eller andra sidans framgångar med övervikt åt den ukrainskas fantastiska framgångar.

Konkret info

https://readovka.news/
Citera
2022-05-27, 11:57
Avstängd
smaug20017s avatar
Vilket jävla skämt!
Citat:
Moscow is ready to make a "significant contribution" to averting a looming food crisis if the West lifts sanctions imposed on Russia over Ukraine, President Vladimir Putin said in a telephone call with Italy's Prime Minister Mario Draghi
https://twitter.com/AFP/status/1529900177426767872

Din jävla lilla uralneger....
Citera
2022-05-27, 11:57
Medlem
Tillssons avatar
Ryssen lägger en matta.

https://twitter.com/Suriyakmaps/status/1530121608928677893
Citera
2022-05-27, 11:58
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Här tror jag att du har fullständigt rätt, och jag tror också att detta är ett exempel, så gott som något, på att det här kriget är Putins brainchild från början till slut. Något större stöd för kriget verkar inte ha förekommit i den ryska försvarsmakten, och truppmoralen de senaste 3 månaderna säger väl egentligen allt om hur sugna ryska soldater är på att brinna upp i en BTR eller BMP, i ett land de alltid sett som ett brödrafolk.

Inte bara hans personliga plan, jag tror man kan dra det så långt som att säga att det här är Putins personliga vendetta mot Ukraina för att de valt att söka sig till väst. Innan Euromaidan försökte han locka in Ukraina i sin eurasiska union EaEU som i hans fantasi skulle bli en motvikt till EU. Den slutade dock som ett skämt där medlemmarna bara kom att utgöras av Vitryssland, Armenien, Kazakstan, Kirgizistan och Ryssland. Hade han fått med sig Ukraina hade EaEU fått betydligt mer tyngd och bättre förhandlingsposition visavi andra potentiella intressenter i post-Sovjet, men Ukraina valde annorlunda och jag kan tänka mig att det var förnedrande för Putin. Det går ju inte längre att skilja på honom och den ryska federationen, så Ukrainas val var lika mycket ett underkännande av Putin personligen.

För övrigt kan man nog säga att vi ser Rysslands plan E nu. EaEU var plan A, att pressa Janukovytj var plan B, annekteringen och folkrepublikerna var plan C, specialoperationen var plan D och den pågående Donbass-kampanjen är plan E. Till Ryssarnas förtjänst får man väl säga att plan C och E än så länge verkar ha lyckats bättre än man önskar.

Citat:
Jag tror inte att ett krig mellan Sverige och Norge hade blivit någon lysande affär heller, om vi angrep Norge. Väldigt många svenska soldater och officerare hade nog hyst både den ena och den andra betänkligheten mot att försöka jämna Kristiansand, Trondheim eller Oslo med marken medelst fältartilleri och flygbomber.

Och detta samtidigt som upprörda propagandister på SVT hade tjatat om hur farlig Varg Vikernes är.

Citat:
Om nu ryssarna ville ses som befriare från en korrupt regim, så har de i varje fall misslyckats kapitalt med den bedriften, som med så mycket annat, i det här kriget.

Ja, jag tror att de härmed lyckats döda allt intresse för såväl Putinregimen som för russkiy mir de närmaste 100 åren i alla fall.
Citera
2022-05-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Finns det någon bra sida som grafiskt visar hur områden är rysk eller ukrainskkontrollerade dag för dag? Börjar bli tröttsamt med alla twitterlänkar m.m. som överdriver den ena eller andra sidans framgångar med övervikt åt den ukrainskas fantastiska framgångar.

I början fanns det många flera sådana för läget skiftade snabbt och tydligt.

Men senaste månaden så har fronten stått still och framgångarna handlar om någon enstaka stad eller områden stora som några fotbollsplaner.

Så kartorna visar inte så mycket att se.

Så senaste månaden har det mest varit att följa olika slagfält och förlusterna däri när framförallt ryssarna har försökt att avancera.
Citera
2022-05-27, 12:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Den obbjektiva verkligheten är motsatsen till copium, du har blivit lurad.
det tyder på att du inte vet vad en avgörande militär seger innebär, eller är villig att lära dig det.
att ryssland redan förlorat stod klart redan i början på mars. det man kan spekulera i är hur stor förlusten blir, störst i ryska federationses historia är den ju redan, om den klår sovjetstidens återstår att se.
vilket fiktivt lag du håller på har inget med något att göra

Jag tycker den redan är större än någon förlust Sovjet hade. Vinterkriget var nog inte en lika stor förlust sett till % av tillgängliga styrkor, och förmågan att ersätta dem med folk och materiel (Sovjet hade större befolkning och en enormt mycket större industriell kapacitet).
Citera
2022-05-27, 12:03
Medlem
Citat:
Alla seriösa bedömare, inklusive de stora militärhögskolorna bedömer att ryssarna tagit oproportionerligt stora förluster. Förmodligen inte riktigt så stora som Ukraina anger, men enorma oavsett.

Över 90 dagar och runt 4000 civila, inte 3000.

Och om man då använder din, felaktiga, uträkning från Irak (se spoiler), så blir antalet döda per dygn konflikt... Fortfarande ganska grovt till USAs fördel.

Ukraina (4000 döda/90 dagar): 44,4 per dygn
Irak 207156 döda/5840 dagar: 35,47 per dygn

Du har alltså helt fel, och är ungefär lika duktig på att räkna, som du är i din förståelse av vapensystem, vapeneffekt, taktik, strategi och slutligen vanligt sunt förnuft.

Kan du knyta skorna själv, eller kör du med kardborreband?

Jag gav dig chansen att vara ärlig att 1. Erkänna att Ryssland inte ligger bakom 100% av de civila döda och 2. Använda den faktiska perioden när man stred aktivt i Irak.

Du kunde inte vara ärlig utan måste vrida siffrorna till din fördel för det är sådan du är, en clown som är lika tråkig som du är oärlig.

Jag förväntade mig dock inget mindre 😏
Citera
2022-05-27, 12:10
Medlem
Urkaina imponerar med den Somalia Battalionen där namnet är taget efter de Somaliska Piraterna. Heja, heja friskt humör, skjortan hänger utanför.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Somalia_Battalion

De är faktiskt i combat just nu. Kanonmat.
Senast redigerad av Johnth 2022-05-27 kl. 12:13.
Citera
2022-05-27, 12:14
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Jag gav dig chansen att vara ärlig att 1. Erkänna att Ryssland inte ligger bakom 100% av de civila döda och 2. Använda den faktiska perioden när man stred aktivt i Irak.

Du kunde inte vara ärlig utan måste vrida siffrorna till din fördel för det är sådan du är, en clown som är lika tråkig som du är oärlig.

Jag förväntade mig dock inget mindre 😏
Svårt att komma förbi att går lika dåligt för dig att hitta vettiga argument som det går för det Putinska mördarpacket i Ukrina.
Russia forced to deploy 50-year-old T-62 tanks to Ukraine after 1,000 other tanks have been destroyed on the battlefield: UK MoD/US official. https://liveuamap.com/en/2022/27-may-10-killed-about-35-wounded-as-result-of-russian-missile
Citera
2022-05-27, 12:16
Moderator
-Info-s avatar
En hård dag på jobbet?

Citat:
Ukrainska soldaten filmar sig själv – träffas nästan av granat
”Se det här nästa gång du har en tuff dag”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ukrainska-soldaten-filmar-sig-sjalv-da-traffas-han-nastan-av-granat/

Soldaten tillhör Azovbataljonen.
Citera
2022-05-27, 12:21
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
För dem som vet hur en satellit fungerar så står de inte still i rymden över ett land hela tiden.

Det var just därför det var så "konstigt" att Maxar inte angav den exakta tidsstämpeln, den sades bara vara tagen ett visst datum. När en journalist på ryska Pravda försökte köpa bilderna kring den intressanta tidpunkten/positionen var de mystiskt "försvunna" ur sortimentet med god marginal (Maxar säljer sina satellitbilder kommersiellt till den som betalar). Det säger sig självt varför denna mystiska lucka uppstod. Varför dölja bevis för krigsbrott liksom?
Citera
2022-05-27, 12:21
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Urkaina imponerar med den Somalia Battalionen där namnet är taget efter de Somaliska Piraterna. Heja, heja friskt humör, skjortan hänger utanför.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Somalia_Battalion

De är faktiskt i combat just nu. Kanonmat.

Bataljonen tillhör DPR så det är alltså ryska separatister som går runt och jämför sig med somaliska pirater. För egen del tycker jag att namnet klär dem bra, det är lite som att LPR i folkmun börjat kallas för "Luganda".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in