Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Här tror jag att du har fullständigt rätt, och jag tror också att detta är ett exempel, så gott som något, på att det här kriget är Putins brainchild från början till slut. Något större stöd för kriget verkar inte ha förekommit i den ryska försvarsmakten, och truppmoralen de senaste 3 månaderna säger väl egentligen allt om hur sugna ryska soldater är på att brinna upp i en BTR eller BMP, i ett land de alltid sett som ett brödrafolk.
Inte bara hans personliga plan, jag tror man kan dra det så långt som att säga att det här är Putins personliga vendetta mot Ukraina för att de valt att söka sig till väst. Innan Euromaidan försökte han locka in Ukraina i sin eurasiska union EaEU som i hans fantasi skulle bli en motvikt till EU. Den slutade dock som ett skämt där medlemmarna bara kom att utgöras av Vitryssland, Armenien, Kazakstan, Kirgizistan och Ryssland. Hade han fått med sig Ukraina hade EaEU fått betydligt mer tyngd och bättre förhandlingsposition visavi andra potentiella intressenter i post-Sovjet, men Ukraina valde annorlunda och jag kan tänka mig att det var förnedrande för Putin. Det går ju inte längre att skilja på honom och den ryska federationen, så Ukrainas val var lika mycket ett underkännande av Putin personligen.
För övrigt kan man nog säga att vi ser Rysslands plan E nu. EaEU var plan A, att pressa Janukovytj var plan B, annekteringen och folkrepublikerna var plan C, specialoperationen var plan D och den pågående Donbass-kampanjen är plan E. Till Ryssarnas förtjänst får man väl säga att plan C och E än så länge verkar ha lyckats bättre än man önskar.
Citat:
Jag tror inte att ett krig mellan Sverige och Norge hade blivit någon lysande affär heller, om vi angrep Norge. Väldigt många svenska soldater och officerare hade nog hyst både den ena och den andra betänkligheten mot att försöka jämna Kristiansand, Trondheim eller Oslo med marken medelst fältartilleri och flygbomber.
Och detta samtidigt som upprörda propagandister på SVT hade tjatat om hur farlig Varg Vikernes är.
Citat:
Om nu ryssarna ville ses som befriare från en korrupt regim, så har de i varje fall misslyckats kapitalt med den bedriften, som med så mycket annat, i det här kriget.
Ja, jag tror att de härmed lyckats döda allt intresse för såväl Putinregimen som för russkiy mir de närmaste 100 åren i alla fall.