2022-05-27, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vad är det som är fel på deras siffror?

De adderar en stridsvagn eller pansarfordon till statistiken enbart om det finns ett foto- eller videobevis på att den har förstörts eller tagits i beslag. Det ger ganska pålitliga siffror, avseende hur det minst ligger till.

Sedan finns det förstås förstörda stridsfordon som det inte finns foton eller videor på. Men hur många de är, kan man bara gissa.
De ber folk skicka in bilder till dem som de sedan tabulerar.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vet inte vem du pratar med. Jag är som sagt pro-Euroasia. Jag tror inte det finns några "vinnare" här. Och jag vill helst att kriget avslutas. Nu!

Att slå ut ukrainas elitförband i Mariupol var en enorm strategisk seger som säkert sände chockvågor genom den ukrainska armén och liknande förband. Det gjorde ryssarna i numerärt underläge.

Ibland får man faktiskt lyssna på ryssarna och ta dem på orden. Det är fortfarande en Special Military Operation. Skulle man haft för avsikt att göra det du säger snabbt. D.v.s. invadera och neutralisera hela Ukraina skulle man ha behövt betydligt större styrkor. Man brukar räkna på ett styrkeförhållande 3:1.

Under de första 48 timmarna slog ryssarna ut i stort sett alla sambandscentraler och luftförsvar. Du ska nog se att de kommer att nå fram till sin uppsatta mål med tiden.

För min del hoppas jag dock på ett gudomligt ingripande som får Kiev till förhandlingsbordet så att detta meningslösa krig ska avslutas.

Krig har bara förlorare !!

” A father with a 5-month-old child died during the daytime shelling of Kharkiv. The family was walking on the street

The man died immediately, the woman was hospitalized in serious condition. Police later found the child's body. The kid from the hands of the father was thrown by an explosive wave up to the roof of the entrance - the head of the National Police

➖Subscribe Kharkiv LIVE
➖Send info to admin”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Därför då jag sitta skriva hela dagarna. Så det räcker med att säga att han ljuger. För hen ofta gör det antingen omedveten och eller medveten.
Tror du på dina egna lögner?
Citera
2022-05-27, 10:24
Medlem
Citat:
Det är nog det sämsta man kan göra att kolla bilder på ukrainska kanaler.
Framförallt när ukrainarna har blivit påkomna vid upprepade tillfällen att presentera ukrainska förluster som rysska.
Citera
2022-05-27, 10:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Krig har bara förlorare !!

Precis. Där finns antagligen 5-7 signifikanta aktörer i detta, som alla har sin del i detta misslyckande. Vi är alla förlorare i detta. På mikronivå finns där folk som kan njuta av att de kan skumma strömmar av kapital men inte ens USA eller Kina tjänar på detta. De är relativa vinnare eftersom deras position blir starkare relativt EU och Ryssland. Men de behöver inte bli relativt starkare.
Citera
2022-05-27, 10:25
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Hur lyckas ryssarna fortfarande precisionsbomba västra Ukraina om dom har slut på "hightech grejerna"?

De skjuter med traditionellt artilleri plus raketramper. "Precisionsbombningen" är bara ett barrage. Titta på filmerna i går där Lyman förstörs.

USA skickar nu hjälp som skall utjämna oddsen:

US preparing to approve advanced long-range rocket system for Ukraine

https://www.cnn.com/2022/05/26/politics/us-long-range-rockets-ukraine-mlrs/index.html
Citera
2022-05-27, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Alla seriösa bedömare, inklusive de stora militärhögskolorna bedömer att ryssarna tagit oproportionerligt stora förluster. Förmodligen inte riktigt så stora som Ukraina anger, men enorma oavsett.
Problemet är att det finns ytterst få balanserade militära bedömare i väst om Ukraina. Ta bara idioterna man anlitar i svensk press.

Det är ingen som förnekat ryska förluster. Man har uppenbarligen inte använt sig av samma teknik som USA i början av kriget nämligen att kalla in flyget och bomba sönder skiten utan hänsyn till något innan man avancerar.

Nu däremot kör man för fullt med MLRS och artilleri mot ukrainska ställningar och det funkar säkert lika effektivt som jänkarnas strategi.

Kommer att slås ut på samma sätt inom 48 timmar vid ett anfall. Patriots huvudsakliga funktion är att undvika friendly fire mot annat NATO-flyg:

Generalmajor: Nu talar vi timmar och minuter

https://www.svd.se/a/1OA4Ol/miljardsatsning-pa-svenska-luftvarnet-patriot-skapar-en-bubbla
Citera
2022-05-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men troligen är högst 10% av dem nazister på riktigt. Det motsvarar då 80 stycken nazister här i Sverige.

Tänk tanken att en stormakt skulle inleda ett fullskaligt militärt angrepp på Sverige med hänvisning till 80 nazister. Vilket de förstås aldrig skulle göra. Man inleder inga krig pga några enstaka nazister i ett land. Vilket också visar att det ryska snacket om nazister och "denazifiering" är totalt struntprat.

Det ryska anfallet mot Ukraina har inget med nazister att göra. Ett ytterligare bevis för detta är att ryssarna samarbetar med den nazistgrundade Wagner-gruppen.

Gruppen är alltså grundad av en nazist och har/har haft en del nazister som soldater inom gruppen. Men det verkar inte vara något som bekymrar Putin.

Ja hela nazistgrejen är bullshit.

Ska man snacka procent, är nazismen lika livskraftig (eller tom mer livskraftig) i Ryssland.

Ukraina har väl 44 miljoner invånare (grunden för min uträkning) så för att vara en reell kraft, måste ju nazismen samla hundratusentals gubbar. Inte ens en 10 000 nassar som springer hinderbana dagligen, snortar amfetamin och beväpnas av Väst, räcker för att ta Ukraina från nuvarande regering.

För att vara en kraft att räkna med, måste de nog vara 100 000 man och jobba 100% disciplinerat i åratal ...
Citera
2022-05-27, 10:28
Medlem
Citat:
Vet inte vem du pratar med. Jag är som sagt pro-Euroasia. Jag tror inte det finns några "vinnare" här. Och jag vill helst att kriget avslutas. Nu!

Jo, det är egentligen bara någon enstaka diktator som tycker något annat än att ryssland ska avlsuta kriget och dra sig ur hela ukraina (ink krim och donbass naturligtvis)

resten är 100åriga dementa gubbar och rysstroll.

Citat:
Att slå ut ukrainas elitförband i Mariupol var en enorm strategisk seger som säkert sände chockvågor genom den ukrainska armén och liknande förband. Det gjorde ryssarna i numerärt underläge.

Det har du nog fantiserat ihop helt fritt, inte ens rysslands försvarminster överdiriver siffronra i mariopoul till mer än 8000 försvare totalt.

Citat:
Ibland får man faktiskt lyssna på ryssarna och ta dem på orden. Det är fortfarande en Special Military Operation. Skulle man haft för avsikt att göra det du säger snabbt. D.v.s. invadera och neutralisera hela Ukraina skulle man ha behövt betydligt större styrkor. Man brukar räkna på ett styrkeförhållande 3:1.

så 30miljoner+ soldater enligt de resonemanget (och ytterligare 1,5miljon per år)

utifrån ukrainska mobiliseringsifrror (ca 10m kan kallas in) och antalet som fyller 18år 2022 (ca 500`000)

jag tror dina fantasier har bra mycket mindre med den objektiva verkligheten att göra än min sons, (han är 5år....)

Citat:
Under de första 48 timmarna slog ryssarna ut i stort sett alla sambandscentraler och luftförsvar. Du ska nog se att de kommer att nå fram till sin uppsatta mål med tiden.

hahahah... sluta nu, men visst en militärstrategiskt relvant mål är att slå ut militär/civil ledningsförmåga och ta luftherravälde, dessa 2 mål har inte uppnåts, vilket i sig är helt bissart....

Citat:
För min del hoppas jag dock på ett gudomligt ingripande som får Kiev till förhandlingsbordet så att detta meningslösa krig ska avslutas.

kiev och hela världen (nåja utom nordkorea, zimbave och assad typ) står redo vid förhandligsbordet. vilkoren är redan definerade, upp till ryssland att möta dem friviligt, eller av nöd.
Citera
2022-05-27, 10:31
Medlem
Citat:
Med militära segrar menar jag sådant vi sett i Libyen, Irak och Afghanistan.

du menar att man förstört motståndarens förmåga att föra kriga?

det skeppet har seglat för ryssen,

igen , vi pratar om sannolikheten för ryssen att ta och kontrolera mindre byar och vägavsnitt, något de hjälpligen uppnår men med enorma förluster.
Citera
Medlem
Citat:

Eller så var det så, att man underskattade Ukrainas försvarskapacitet, och trodde man kunde genomföra sina mål utan en allmän mobilisering.

Det har inte lyckats ännu, t ex är regimen densamma. Att återskapa Novorussia inkl Transnistrien verkar de knappast klara.

Och man torde vända befolkningen i Donbass mot sig?

Nato har förstärkts och står enat för första gången sedan kalla krigets dagar.

För min del hoppas jag på att Ryssland förstår att ett tillbakadragande är enda sättet att få slut på det meningslösa krig de skapat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
De skjuter med traditionellt artilleri plus raketramper. "Precisionsbombningen" är bara ett barrage.
Så du påstår att Ryssarna kan precisionsbomba transformationscentraler för järnvägen från 70+ mil med artilleri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in