2022-05-27, 10:03
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Svärd och pilbåge är också dödliga vapen i rätt händer, men det vore konstigt att se en modern armé beväpna sitt infanteri med det. Det är klart att många höjer på ögonbrynen när Ryssland framställts (av sig själv och andra) som en modern och professionell krigsmakt, samtidigt som de skeppar in 60+ år gammal utrustning till Ukraina.

För egen del tror jag att de faktiskt har mer moderna tanks, högprecisionsartilleri, skyddsutrustning, automatkarbiner etc. Men inte tillräckligt för att ösa in alltihop i Donbass. Därför behöver de fylla luckorna med sovjetisk memoribilia. Detta verkar särskilt gälla för kanonmaten i de s.k. utbrytarrepublikerna. Där har man fått se allt från störtkrukor i stål till PPSh-41 och liknande prylar från Stalingradtiden. Ryska SoF verkar dock ha modern utrustning i nivå med vad man borde kunna förvänta sig av en modern armé.

Undrar för övrigt hur väl dagens unga stridsvagnsoperatörer kan hantera en så pass gammal stridsvagn som T-62. Om de används som övningsfordon under utbildningen bör det inte vara något problem förstås, men annars kanske det kan bli en utmaning.
De gör de såklart inte. Varför dvärgmogulen för mongol-ISIS kallar in "Dads army".

Russia is turning to 'dad's army' as it recruits volunteers up to the age of 60 to replace those killed in vicious Ukraine fighting

Och varför inte egentligen. Med en medellivslängd strax förbi 60, varför inte lika gärna go out with a bang och bli belönad med ett suddigt foto på en träpinne?
Citera
2022-05-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, jag ser inget sådant men så missbrukar jag inte stora mängder copium heller.

Den obbjektiva verkligheten är motsatsen till copium, du har blivit lurad.

Citat:
Jag har sagt att ryssarna kommer att gå mot en avgörande militär seger i Ukraina. Jag är däremot mindre säker på att vi kommer att ha några vinnare i detta i slutändan, och det inkluderar Ryssland.

det tyder på att du inte vet vad en avgörande militär seger innebär, eller är villig att lära dig det.

att ryssland redan förlorat stod klart redan i början på mars. det man kan spekulera i är hur stor förlusten blir, störst i ryska federationses historia är den ju redan, om den klår sovjetstidens återstår att se.

Citat:
Jag är för övrigt pro-Euroasia.

vilket fiktivt lag du håller på har inget med något att göra
Citera
2022-05-27, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
jag ställer frågan igen, vad ska vi använda för förlustsiffror om inte fotobevis duger? hur är dom absurda?
Det är nog det sämsta man kan göra att kolla bilder på ukrainska kanaler.

Det är svårt att få fram korrekta siffror som man kan lite på från något håll. Man kan kanske lita på ryska MoD:s siffror om ukrainska förluster. De har liksom ingen anledning att överdriva där faktiskt. Bad optics! Men deras egna får man ta för vad de är.

När det gäller nuvarande fas verkar ryssarnas taktik vara att köra artilleri och MLRS för fullt 24/7 mot ukrainska befästningar. Innan man avancerar. Jag tror därför väldigt lite på några större förluster för ryssarna med tanke på övrig information man får från alla håll och t.o.m. staben i Kiev.
Citera
2022-05-27, 10:07
Medlem
Citat:
Står sig mot värdelösa pansarskott som ukrainarna verkar drälla överallt utifrån i bilder man får se. Här en sändning Switchblade-drönare. I fel händer!:

https://twitter.com/RWApodcast/status/1529791600309714944?s=20&t=XWm-0dio8ei2tonGN21s_g

Du menar en Switchblade med synliga splitterskador i närheten av kameramodulen?
Rätt troligtvis att den var övergiven.
Citera
2022-05-27, 10:08
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag har redan påpekat att Oryx siffror är så absurda så ingen vettig människa tar dem på allvar.

Vad är det som är fel på deras siffror?

De adderar en stridsvagn eller pansarfordon till statistiken enbart om det finns ett foto- eller videobevis på att den har förstörts eller tagits i beslag. Det ger ganska pålitliga siffror, avseende hur det minst ligger till.

Sedan finns det förstås förstörda stridsfordon som det inte finns foton eller videor på. Men hur många de är, kan man bara gissa.
Citera
2022-05-27, 10:09
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad har du för belägg för detta?

Sedan är de helikoptrarna de får från Tjeckien uppgraderade från 1976 till skillnad från de T-62 vi kommer att få se. Misstänker att det mesta i de är väldigt gammalt.

https://www.army.cz/scripts/detail.php?id=6621
De helikoptrarna Ukraina sålde 2001 till Makedonien och deras konflikt var av modellen MI - 24 V och där V står för en nyare och modifierad robotmodell då föregångaren var föråldrat redan på den tiden.
Citera
2022-05-27, 10:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
därför att de tex har 2 olika ammunitionstyper (logistikproblem, är ju inte ryssarnas starka sida) och jävligt värdelös pansar
Kom ihåg att ryssarna inte värdesätter människoliv på samma sätt som vi i övriga världen gör. För dem är det helt naturligt att sätta sina ungdomar i stridsvagnar från andra världskriget och ”använda upp dem”, som ryssarna här på forumet beskriver. Att det där ett gäng ryska grabbar varje gång man ”använder upp” en gammal stridsvagn är inget som berör ryssarna.
Citera
2022-05-27, 10:11
Medlem
Citat:
Står sig mot värdelösa pansarskott som ukrainarna verkar drälla överallt utifrån i bilder man får se. Här en sändning Switchblade-drönare. I fel händer!:

https://twitter.com/RWApodcast/status/1529791600309714944?s=20&t=XWm-0dio8ei2tonGN21s_g

Haha. Sjukt genomskinlig fake news.
Om ryssarna hade kommit över en sändning NATO-vapen så hade man sett en full låda.
Nu ser man en förbrukad drönare ihop med en tom låda.

Ryssarna är så jävla dåliga på att skapa fake news.
Citera
2022-05-27, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vad är det som är absurt, att rysstrollen får ont i magen av dem förändrar ju ingenting.
Vet inte vem du pratar med. Jag är som sagt pro-Euroasia. Jag tror inte det finns några "vinnare" här. Och jag vill helst att kriget avslutas. Nu!

Citat:
Ryssarna har inte heller uppnåt några relvanta militärstrategiska mål heller, kanske är det enklaste svaret på frågan det korrekta (ochams razor), de saknar real förmåga.
Att slå ut ukrainas elitförband i Mariupol var en enorm strategisk seger som säkert sände chockvågor genom den ukrainska armén och liknande förband. Det gjorde ryssarna i numerärt underläge.

Citat:
spola tillbaks bandet 90 dygn så var min röst på att ryssland skulle skurit av ukraina i 2 delar efter ca 30dygn (längst med Dnper floden) och få utkämpa ett mycket svårt gerillakrig.

nu spekulerar vi om de kan ta och hålla en by eller vägremsa enstaka mil från områden de ockuperat i 8års tid, istället....
Ibland får man faktiskt lyssna på ryssarna och ta dem på orden. Det är fortfarande en Special Military Operation. Skulle man haft för avsikt att göra det du säger snabbt. D.v.s. invadera och neutralisera hela Ukraina skulle man ha behövt betydligt större styrkor. Man brukar räkna på ett styrkeförhållande 3:1.

Under de första 48 timmarna slog ryssarna ut i stort sett alla sambandscentraler och luftförsvar. Du ska nog se att de kommer att nå fram till sin uppsatta mål med tiden.

För min del hoppas jag dock på ett gudomligt ingripande som får Kiev till förhandlingsbordet så att detta meningslösa krig ska avslutas.
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Men ryssarna har väl inte tagit några större förluster i den här fasen. Vad har du fått det ifrån?

Alla seriösa bedömare, inklusive de stora militärhögskolorna bedömer att ryssarna tagit oproportionerligt stora förluster. Förmodligen inte riktigt så stora som Ukraina anger, men enorma oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Haha, här har vi ett klockrent exempel på verklighetsfrånvändning.

Över 90 dagar gått, runt 3000 döda civila. Det är vad som dog (av direkt våld) på 2 dygn i Irak, sanktioner och som en konsekvens av kriget ej inräknat.

Det finns en anledning till varför västmedia inte citerar antalet döda civila, för det är kass propaganda och får en att undra om det ens är ett krig.

Över 90 dagar och runt 4000 civila, inte 3000.

Och om man då använder din, felaktiga, uträkning från Irak (se spoiler), så blir antalet döda per dygn konflikt... Fortfarande ganska grovt till USAs fördel.

Ukraina (4000 döda/90 dagar): 44,4 per dygn
Irak 207156 döda/5840 dagar: 35,47 per dygn

Du har alltså helt fel, och är ungefär lika duktig på att räkna, som du är i din förståelse av vapensystem, vapeneffekt, taktik, strategi och slutligen vanligt sunt förnuft.

Kan du knyta skorna själv, eller kör du med kardborreband?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, men hightech grejerna för parader är slut så nu är det gammalt som gäller. 😄
Hur lyckas ryssarna fortfarande precisionsbomba västra Ukraina om dom har slut på "hightech grejerna"?
Citera
2022-05-27, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Den obbjektiva verkligheten är motsatsen till copium, du har blivit lurad.

det tyder på att du inte vet vad en avgörande militär seger innebär, eller är villig att lära dig det.

att ryssland redan förlorat stod klart redan i början på mars. det man kan spekulera i är hur stor förlusten blir, störst i ryska federationses historia är den ju redan, om den klår sovjetstidens återstår att se.

vilket fiktivt lag du håller på har inget med något att göra
Med militära segrar menar jag sådant vi sett i Libyen, Irak och Afghanistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in