2022-05-26, 12:13
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
😉 Vi säger så kompis.

Bara att läsa.

Yanukovych has been widely criticized for "massive" corruption and cronyism.[172][173][174][175][176]

https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych
Citera
2022-05-26, 12:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Ukraina försvar sitt egna territorium, något som de har gjort sen 2014. Det är ganska talande att du anser att det är försvararen som eskalerar- och inte den part som invaderade ett grannland.

Om Sverige blev attackerat av ryssen så skulle iaf jag vara ganska tacksam om det fanns makthavare i USA som avsäg att ”eskalera” situationen genom att försvara mitt hemland som blivit attackerat utav en främmande nation.

Ganska talande att du ignorerar USA, som stöttade statskuppen.

Om nu Gotland bestått av bara ryssar som innerligt hatade svenskar så hade jag hellre låtit dem bestämma själva än sända min son att dö. Jag hade inte uppskattat att USA la sig vår inrikespolitik. Men alla liknelser med Sverige skadar mer än de hjälper. Ukraina är helt annorlunda än oss.

En bättre skiss till liknelse:
Året är 2050. Norrland och sydsverige är två olika länder. USA stöttar en statskupp i Norrland. Oroligheter utbryter i Dalarna, många anser att Dalarna egentligen är Norrland.

Hur många hundratusen människor ska Norrland och Sydsverige offra för att på slagfältet bestämma vem Dalarna ska tillhöra? Hur många miljoner ska fly ut ur f d Sverige?
Citera
2022-05-26, 12:14
Medlem
Citat:
Nej men sluta, det här är allmänt känt. Tror till och med Termos och Clay skulle hålla med om det här. Jag spenderar hela min tid här på att behöva upplysa folk som bara läser aftonbladet.

Googla på Nuland leaked tape

Det är ju ett bevis på motsattsen , dvs att usa inte styrde över majdan (ett av många dessutom)
Citera
2022-05-26, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Civila som tar till vapen utan att ha uniform på sig får avrättas på plats av all uniformerad militär, enligt krigets lagar.

Kan du länka relvant lagrum
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Om du inte har märkt det så skriker Ukraina efter nya drönare. Jag kan bara anta att det är för att ryssarna har skutit ner så många.

Jag skiter fullständigt i vad andra har sagt eller inte. Jag för min egen talan. Vill du diskutera vad andra har sagt, ta det med dom, inte med mig.
Här kan du läsa en nykter analys av situationen i Luhansk.

https://mobile.twitter.com/ChrisO_wiki/status/1529742247767511041
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Demokratiindex är ett bra verktyg i grunden, men ALLA länder är korrupta oavsett om det är en demokrati eller inte.

Och Ryssland ligger sämre till på båda indexen är väldigt många länder, ex Ukraina. Det är för mig naturligt att känna mer samhörighet med det minst korrumperade och mest demokratiska landet. Ukraina. Men på Nordisk nivå är de långt ifrån.
Citera
2022-05-26, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Well, T-62 har c:a 150 mm stålpansar och ett svenskt pansarskott 86 klarar att bryta runt 420 mm. Så de kommer inte tåla mycket alls. Vi får väl se hur de är tänkta att användas dock. Som nedgrävt artilleristöd eller rent av som skenmål kanske?

Oavsett vad så skrapar ryssen rejält i tunnan. Det har redan skymtats all möjlig sovjetisk utrustning som är 60-80 år gammal. ”Men det behöver inte betyda att det är dålig utrustning bla bla bla!” Nej, men det betyder att Ryssland inte klarat av att modernisera sin armé. Vilket vi förstås redan visste.

Alla som gjort lumpen vet att de knappt klarar av att träffa en ladugårdsvägg om avståndet är över 50m, man måste i princip springa fram och trycka pansarskott 86 direkt mot stridsvagnen.
Citera
2022-05-26, 12:16
Moderator
vfs avatar
Citat:
Civila som tar till vapen utan att ha uniform på sig får avrättas på plats av all uniformerad militär, enligt krigets lagar.

Det får dom inte alls, civilklädda som bär sina vapen öppet och står under befäl av någon får inte avrättas summariskt. Det räcker att t.e.x ha på sig en bindel på armen för att särskilja sig från civilbefolkningen så räknas man som kombattant och omfattas av krigets lagar

I Ryssland är ni kanske inte så noga med det men så är det.
Citera
2022-05-26, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Fler klipp på Ukrainare som vägrar slåss utan "tyngre vapen", vart är Howitzers?

https://t.me/Ukr_G_M/4455

Ryskt flyg, drönare och artilleri i form av Kalibr och Iskander har slått ut i princip allt artilleri öst om Lviv. Därför Liman föll så snabbt, de har inget att sätta emot.
Lite synd för moskoviterna att förutom 777 pjäser så har Cesarhaubitsar och FH70 haubitsar anlänt till Ukraina.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1529761822726840322
Citera
2022-05-26, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Alla som gjort lumpen vet att de knappt klarar av att träffa en ladugårdsvägg om avståndet är över 50m, man måste i princip springa fram och trycka pansarskott 86 direkt mot stridsvagnen.
Du har således inte gjort lumpen.
Citera
2022-05-26, 12:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Ingen, framförallt inga Twittergeneraler eller flashbackexperter vet Rysslands strategi. Men den fungerar bevisligen då de i ett numerärt underläge tar mark och städer. Kommer de ta Kiev till slut? Om det är ett mål, absolut.

Tänk big picture; Ukrainas armé är en av de större "i Europa", den är tränad och beväpnad av NATO och det senaste året, större budget än Rysslands armé.

Det tog Ryssland inte ens 15% av sin totala armé att trycka tillbaka (snällt uttryckt, de krossar dem i själva verket) Ukrainas armé.

Vad tror du en full mobilisering med all deras arsenal kunnat gjort för skada mot NATO?

NATO vet att deras bluff blev synad. Ukraina är inofficiellt redan Rysk mark.

Har ni fler pensionerade generaler att sätta in? Kan göra skillnad.
Citera
2022-05-26, 12:22
Medlem
lapons avatar
Nu har Charlie Hebdo tagit tag i frågan om Putinregimens krig i Ukraina. Ett par beaktansvärda satirteckningar publicerades nyss i denna ukrainska publikation:
https://bit.ly/3t1SKIf
-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in