Citat:
Ursprungligen postat av
kalleochchokladfabriken
Ukraina försvar sitt egna territorium, något som de har gjort sen 2014. Det är ganska talande att du anser att det är försvararen som eskalerar- och inte den part som invaderade ett grannland.
Om Sverige blev attackerat av ryssen så skulle iaf jag vara ganska tacksam om det fanns makthavare i USA som avsäg att ”eskalera” situationen genom att försvara mitt hemland som blivit attackerat utav en främmande nation.
Ganska talande att du ignorerar USA, som stöttade statskuppen.
Om nu Gotland bestått av bara ryssar som innerligt hatade svenskar så hade jag hellre låtit dem bestämma själva än sända min son att dö. Jag hade inte uppskattat att USA la sig vår inrikespolitik. Men alla liknelser med Sverige skadar mer än de hjälper. Ukraina är helt annorlunda än oss.
En bättre skiss till liknelse:
Året är 2050. Norrland och sydsverige är två olika länder. USA stöttar en statskupp i Norrland. Oroligheter utbryter i Dalarna, många anser att Dalarna egentligen är Norrland.
Hur många hundratusen människor ska Norrland och Sydsverige offra för att på slagfältet bestämma vem Dalarna ska tillhöra? Hur många miljoner ska fly ut ur f d Sverige?