Citat:
Ursprungligen postat av
heggenes
När George Soros säger något så lyssnar man. Han är en av dessa enormt kloka män som verkar ha koll på hur världen fungerar.
Några andra favoriter är Charlie Munger och Ray Dalio.
Det har tjänat mig enormt väl i livet att ligga i fas med dessa kloka män. De kan världen, ekonomin och cykeln. Om Putin lyckas provocera detta krig till att bli en konfrontation med NATO kan han mycket väl ha rätt. End game, om Putin får som han vill.
Problemet med Soros, är att hans insikter kommer alldeles för sent.
Han har själv medverkat till att sprida en felaktig bild av hur globalisering påverkar planeten som helhet. En global ekonomi har inte några direkt positiva fördelar i förlängningen.
Men det gläder mig att han slutligen, åtminstone ger uttryck för att han förstår.
Hans syn på "the open society" är en tolkning av Karl Popper,:s och den utgår ifrån en världssyn där man betraktade världen så som den såg ut för mer än 50 år sedan. Då kanske den fungerade. För varje framsteg måste man också betrakta förändringen och dess konsekvenser.
För att vända utvecklingen till något positivt krävs mycket, mycket mer.
Jag tror att det finns flera vägar ut, men Soros (och dess euro-politiska yttring) har i alla fall inte uppvisat någon som helst antydan till kunskap och tradition i detta. Tvärtom.
EDIT: ... men själva insikten att det är allvar, kanske bidrar till ett betydligt mer eftertänksamt agerande hos människor.