2022-05-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Båda parter har potent artilleri. Det som talar mot ukrainarna är att dom är omringade och att ryssarnas västra flank är skyddad av Bachmutfloden. Ukrainas drönare, dom få dom har kvar, kommer inte att kunna ge understöd. Dom skulle bli plockmat för det rysska luftförsvaret.

Ja, skillnaden är att det sker en utveckling mot natostandard för ukraina,för ryssland sker en utveckling mot katapult standard.

Citat:
Vad är det för omringning du tror vi pratar om? Det talas om 15.000 ukrainska trupper som håller på att bli omringade, till såvida inte en del har hunnit retirera/desertera.
De kommer givetvis retierera, det som är orväckande för ryssland är ju att de har stökat runt i veckor till enormt hög kostnad, och ingen inrigning har uppnåts. trots att området som ska skäras av är minst sagt blygsamt.

Citat:
Uppenbar lögn. Propaganda från ukrainsk sida som du okritiskt köper för att det passar din ideologi. Finns ingen logik i att Ryssland skulle ta uråldriga museumstridsvagnar i bruk när man har reservförråd med stridsvagnar av samma typ som redan används.

Finns ju på bild i melitopol tillochmed,

https://twitter.com/UAWeapons/status/1529488085729288193?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1529488085729288193%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.thedriv e.com%2Fthe-war-zone%2Frussia-deploys-50-year-old-t-62-tanks-to-ukr aine-front

och plockar man stridsvagnar ur sina reservförråd så fanns där ca 2500 av den gamla typen. tror dock att det stora problemet är att av 10`000 "reservställda" stridsvagnar så kommer det va svårt att få många av de "modernare" i dugligt skicka, har sätt en heldel satelitbilder på upställningsplatser för rysk "reserver" de tycks skötas som allt annat udnerhåll i ryssland.....
Citera
2022-05-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Intressant, jag har också varit i Östtyskland, Tjeckoslovakien, Ungern men har inte sett en skymt av det ni beskriver. Så för mig är det uppenbara lögner med en agenda.

Jag har foton, så jag skulle kunna bevisa det.
Tyvärr är de på diabilder, som det var på den tiden.
Citera
2022-05-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Hur du än vrider och vänder på det så har Ryssland ingen legitimitet för sitt anfallskrig mot Ukraina.
Utan att vrida och vända på något så har Ukrainarna bombat och mördat civila i östra delarna. Är det sant eller falskt?

Östra delarna har utropat självständighet. Sant eller falskt?

Ukrainarna väljer då att öka intensiteten med beskjutningen (påhejade av USA som lovar att dom kommer backa dom) och tvingas Ryssland svara. Sant eller falskt?
Citera
2022-05-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag har foton, så jag skulle kunna bevisa det.
Tyvärr är de på diabilder, som det var på den tiden.
Så med andra ord kan du inte bevisa det.
Citera
2022-05-26, 11:20
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dessutom: Hade det varit en "lösning" att försöka mätta den glupska ryska cancersvulst björnen genom att ge upp territorium till den , så borde det inte ha hänt något mer efter 2014. Men den björnen blir aldrig mätt. Likheten med Hitlers agerande i slutet av 1930-talet och Putlers nuvarande agerande blir allt tydligare. Dock verksr Putler, om möjligt, vara ännu mer blåst än Hitler. Nazityskland vann ändå en stora segerar rmot kvalificerade finender, som Frankrike 1940.

Jag håller med, det är ungefär som att inte stoppa en tjuv eller mördare för rädsla att göra saken "värre". Eller hoppas att personen ska nöja sig med att bara sno några datorer eller mörda bara en person... Putin provar mycket tydligt med hur mycket han kan komma undan med. Han skulle ju vara korkad annars, kommer han undan med att annektera Krim, ok. Kommer han undan med att ta andra delar från Ukraina, ok. Kommer han undan med att ta över hela Ukraina, ok. Kommer han undan med det så fortsätter han såklart.
Citera
2022-05-26, 11:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Vilket jag inte påstod. Jag påstod att dom är nära att slutföra en större omringning; omringningen pågår med andra ord fortfarande.

Och har "pågått" i snart två månader på sina håll. Inget blixtkrig, kan man säga!😄 Sedan utesluter jag inte att Ryssland kan lyckats på något ställe, genom att kasta in precis allt de har, inklusive tidigare sönderslagna förbsnd och gammalt materiell. Men det kommer att ske med stora förluster.

Kan Ukraina hålla emot, på ett smart sätt så är den ryska anfallskraften, helt, bruten inom, maximalt, några veckor. Då måste Ryssland mobilisera och tvingas sätta in otränad och omotiverad perdonsl med gamla vapen, om de vill fortsätta att försöka anfalla.
Citera
2022-05-26, 11:23
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är väl rätt självklart att landet inte vill bli av med dom ekonomistarka delarna av landet som gör att ekonomin går runt. Även med EUs hjälp blir det tufft och ansträngt för Ukraina ett tag efter att kriget är slut.

Jag håller helt med om att Ukraina kommer att få det tufft efter kriget av självklara orsaker, materiella skador och människor som upplevt det vidriga som krig innebär. Minnet och spåren av krig sitter i, kanske en generation iallafall. Spåren längre än så. Just därför är det så viktigt att påpeka vem som startade detta helt onödiga och hemska krig, Putin.
Citera
2022-05-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Problemet är ju bara att vi har fått dagliga rapporter liknande denna från diverse olika ryska telegram-kanaler ända sen den 24/02. Om alla dessa hade varit sanningsenliga så hade Ukrainas försvar kollapsat för länge sedan.

Visst- det förekommer mycket propaganda från Ukraina/västs sida, vilket är en del utav den moderna krigföringen, men du sväljer ju uppenbarligen helt okritiskt rysk propaganda.

Så vad är skillnaden mellan en sån som du, och nån liberal NPC som sväljer all västlig/ukrainsk propaganda? Är det inte så att ni är lika lättmanipulerade, bara att det sker från olika håll?

Vi får väl se, i 3 månader har väst sagt "När som helst förlorar/kraschar Ryssland!" när i verkligheten har de tagit 15(?) större städer, ca 125.000 kvadratkilometer (enligt Forbes) med en styrka på 180.000 man vs 600.000 NATO tränade och beväpnade Ukrainare.

Kan egentligen bara ställa frågan till dig; Hur är det möjligt att 600.000 NATO tränade/beväpnade Ukrainare som i 8 år byggt upp en front mot Ryssland, inte klarar av att köra ut 180.000 Ryssar? Som enligt Twittergeneraler/flashbackexperter består av värnpliktiga och/eller 50+are med pansar från 50-talet.
Citera
Medlem
Citat:
Så med andra ord kan du inte bevisa det.

Jo. Om du kommer hem till mig kan vi titta på diabilder som riktiga fotoentusiaster a la 1980-tal.
Citera
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WasntIt42
Hahahaha...Jag kommer ihåg de bussarna med. De flesta var chevy's och pontiacmotorer genom GMC, och nej....de var inte kompatibla med något på Rysslands reservdelslista. Det som gjorde att de blev stående var som du säger, att man helt enkelt skötte om dem på ryskt vis.....slägga och piasava. delarna fanns, men ingen visste hur man beställde dem....så precis som flottan i Murmansk fick de gå rostens död till mötes. Kuba är fan fantastiskt innovativa i jämförelse
Hahaha! Har faktiskt inte tänkt på relationen till Kuba och motorpark men när du säger det - Wow! Vilket bevis på hur ruttet det är i öst.

Och du som verkar ha koll på motorer och grejer, borde inte Kuba ha ett sämre utgångsläge mht att det borde blåsa salta havsvindar i stort överallt och betydligt högre luftfuktighet? Jag tänker att det borde rosta, torka ut gummi och vad vet jag, snabbare än i en oasfalterad gränd någonstans där det vankades soppa (igen!?) och vodkan var billigare än mjölk.
Citera
2022-05-26, 11:25
Bannlyst
Detta är läget nu.

Försvaret av Ukrainas väpnade styrkor (AFU) på de östra frontlinjerna kollapsar. Ryskledda styrkor bröt igenom AFU-befästningarna i Svetlodarsk-regionen, som har varit ett av de viktigaste fästena för den ukrainska militären och satte press på Folkrepubliken Donetsk i sju år.

Den 24 maj föll staden under DPR-kontroll, liksom de närliggande byarna Luhanskoe, Vozrozhdenie, Roty, Krinichnoye, Vozdvizhenka, Mironovka. AFU har fortfarande sina positioner i Novoluhanskoe, men enligt uppgift förbereder sig för att dra sig tillbaka.

Som ett resultat av de senaste framgångarna närmade sig ryskledda styrkor staden Bakhmut som är ett av AFU:s främsta fästen i Donbass. Byarna Vladimirovka och Vozrozhdenie som ligger öster om staden är redan under rysk kontroll.

fortsättning

Som alla förstår så återstår bara en ovilkorlig kapitulation från dvärgen zelensky.
Citera
2022-05-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Hade de stulit delarna tror du? Fan det låter ju som fjärde världen.

Under USSR tiden stannade alla bilar direkt när det började regna, detta för att alla bilar körde utan torkare eftersom dom annars blev stulna, så regn, stanna och sätt dit torkarna. Men det sågs väl positivt av statspropagandan, ryss vinner VM i torkarbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in