2022-05-26, 10:48
Medlem
vasaduellers avatar
Civilisation är en inre egenskap. Så länge som det finns lite att äta.

Galna psykopaters maktspel är ointressant för alla oss andra. Vi kan när som helst krossa alla "stora" ledare, som insekter under våra fotsulor, genom att sluta lyda dem. Vi hålls endast i bojor av våra egna, mentala fängelsen, som vi själva kan välja att bryta oss ut ifrån
Citera
2022-05-26, 10:51
Medlem
märkligt att denna demon.. jag menar filantrop uttrycker sig negativt om putins framfart

var det inte putin som sa att han vill rensa bort nazismen?

var det inte soros som sa att den lyckligaste tiden i hans liv var när han samlade ihop judar för nazi regimen i tyskland? det var 'happy making' som han uttryckte det
Citera
2022-05-26, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
När George Soros säger något så lyssnar man. Han är en av dessa enormt kloka män som verkar ha koll på hur världen fungerar.

Några andra favoriter är Charlie Munger och Ray Dalio.

Det har tjänat mig enormt väl i livet att ligga i fas med dessa kloka män. De kan världen, ekonomin och cykeln. Om Putin lyckas provocera detta krig till att bli en konfrontation med NATO kan han mycket väl ha rätt. End game, om Putin får som han vill.

Problemet med Soros, är att hans insikter kommer alldeles för sent.
Han har själv medverkat till att sprida en felaktig bild av hur globalisering påverkar planeten som helhet. En global ekonomi har inte några direkt positiva fördelar i förlängningen.
Men det gläder mig att han slutligen, åtminstone ger uttryck för att han förstår.

Hans syn på "the open society" är en tolkning av Karl Popper,:s och den utgår ifrån en världssyn där man betraktade världen så som den såg ut för mer än 50 år sedan. Då kanske den fungerade. För varje framsteg måste man också betrakta förändringen och dess konsekvenser.

För att vända utvecklingen till något positivt krävs mycket, mycket mer.
Jag tror att det finns flera vägar ut, men Soros (och dess euro-politiska yttring) har i alla fall inte uppvisat någon som helst antydan till kunskap och tradition i detta. Tvärtom.

EDIT: ... men själva insikten att det är allvar, kanske bidrar till ett betydligt mer eftertänksamt agerande hos människor.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2022-05-26 kl. 11:23.
Citera
2022-05-26, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Du blåljuger. Du ljuger så att näsan. Man vill ha fred och man vill att pruttler slutar med att kriga omedelbart. Den enda som inte vill ha fred är prutter och hans pedofilgäng i kreml.

Självklart ska Urkaina ha vapen och få försvara sig själva mot diktatorns djävulska ockupation. Självklart ska vågen av ryska massvåldtäkter mot barn på Ukrainskt mark bekämpas.

Jag tror inte att du vet hur ordet rävsax används. Klart och tydligt att svenska inte är ditt förstaspråk. Den som är ansvarig för den här krisen är pruttler. Hade han inte startat sitt jävla krig så hade världen sluppit det här. Han har inte lyckats åstadkomma någonting gott överhuvudtaget, det finns ingen silver lining i det här. Att sanktioner mot ryssland är ett dubbeleggat svärd fattar beslutsfattare mycket mycket väl. Men att ett paket lingon kostar 20% mer ett tag framöver är ett pris mycket väl värt det.

Det ska du beskylla Pruttler för, inte Europa eller Nato eller USA eller fan och hans moster.

Det är ingen som tror det heller. Ukraina är ingen banarepublik, det är ett suveränt autonomt land som precis lyckats göra sig fria från rysslands järngrepp innan de blev invaderade.

Du har verkligen en hat retorik med Puttler som användarnamn och hela kittet, verkligen löjligt med vad ni Ukrainatroll sysslar med. Jag har aldrig sagt att Putin INTE bär ansvaret för invasionen av Ukraina. Putin och hans närmaste bär ansvaret för detta, det är mycket enkelt att förstå. Du har dock fastnat på en sida av myntet och inte läst på historiken och spänningarna mellan dessa två länder. Det har varit en allvarlig situation sedan 2014. Och en stor del av den ukrainska befolkningen är Ryssar. Detta är inte samma sak som att Ryssland skulle anfalla Finland som är ett EU land.

Ukraina har problem med korruption på högsta nivå och en tvivelaktig ledning. Den ukrainska befolkningen blir kanonmat pågrund av ett klantigt samarbete med Ryssland. Det är däremot Putin som bär ansvaret till högsta grad. Och han är en iskall psykopat, det ska vi inte sticka under stolen med. Men jag kan garantera dig att de inte gör detta för för att mörda så många ukrainare som möjligt, så en hotbild mot ryssar i Ukraina och mot deras gräns har funnits, finns mycket bevis för det.
Citera
2022-05-26, 11:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckla
märkligt att denna demon.. jag menar filantrop uttrycker sig negativt om putins framfart

var det inte putin som sa att han vill rensa bort nazismen?

var det inte soros som sa att den lyckligaste tiden i hans liv var när han samlade ihop judar för nazi regimen i tyskland? det var 'happy making' som han uttryckte det
Verkar orimligt då han själv är född av utfattiga judar i Östeuropa.

Men en källa vore mums.
Citera
2022-05-26, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Givetvis är det Putin som skall stoppas. Vapen och andra förnödenheter skall fortsätta levereras till Ukraina.

Det går tyvärr inte att stoppa Putin med något annat än förhandlingar och fredsbevarande syften, om man nu tycker en bananrepublik är värd att dra igång ett fullskaligt kärnvapen krig. Kommer aldrig bli fred om vapen pumpas in i det där laglösa landet, sen försvinner en stor del av vapnen på svarta marknaden.
Citera
2022-05-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Verkar orimligt då han själv är född av utfattiga judar i Östeuropa.

Men en källa vore mums.
Här är ett klipp
https://www.youtube.com/watch?v=qKUlz-C5BG8

Finns ett till klipp där han förklarar den tiden som "happy making" återkommer när jag hittat det

PS: argumentet att han bara deltog i att avhysa judar från deras boenden håller inte, för vad hände med dessa judar efter de blivit avhysta?
Citera
2022-05-26, 11:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Här är ett klipp

Finns ett till klipp där han förklarar den tiden som "happy making" återkommer när jag hittat det

PS: argumentet att han bara deltog i att avhysa judar från deras boenden håller inte, för vad hände med dessa judar efter de blivit avhysta?
Fy helvete!!!! Varför är detta inte mer allmänt känt? Soros har verkligen noll skrupler, noll etik, noll moral, noll samvete!

Hans ickejudiska gudfar tog saker som tillhört judar och han stod bredvid som 14-åring och tittade på när andra judar skeppades iväg till läger.

Demoniskt indeed!
Citera
2022-05-26, 12:10
Avslutad
Citat:
Här är ett klipp

Ett demoniskt väsen i all sin prakt. Han är inte särskilt troende den gamle "juden". eller så praktiserar han fortfarande de förbjudna
rituella religiösa offringarna till Moloch för makt och vägledning.
Citera
2022-05-26, 12:18
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Det går tyvärr inte att stoppa Putin med något annat än förhandlingar och fredsbevarande syften, om man nu tycker en bananrepublik är värd att dra igång ett fullskaligt kärnvapen krig. Kommer aldrig bli fred om vapen pumpas in i det där laglösa landet, sen försvinner en stor del av vapnen på svarta marknaden.
Det gör utmärkt att stoppa Putler, Ukraina vinner, har du missat det?
Citera
2022-05-26, 12:47
Medlem
Soros gör verkligen sitt för att hjälpa att stjälpa. Sponsra vänsterterrorister och elda på den redan farliga politiska polariseringen.
Citera
2022-05-26, 12:48
Medlem
Overminds avatar
Likt demente äckelgubben Biden så har inte Soros många månader kvar att leva. Och det skall bli så skönt. Deras bäst före datum är långt passerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in