Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Jag gråter inte, konstaterar fakta. Marknadshyror hade gjort att utbudet av lägenheter på tex Östermalm hade ökat kraftigt. Det hade drivit ned efterfrågan på BR på Östermalm mot vad som annars hade gällt.
Det du säger kan absolut påverka, men att hävda att hyresregleringen inte driver upp priserna på BR är bara trams. Och economist håller som sagt med mig.
Jag har själv haft kollegor som är ex pats och de vill absolut inte köpa utan hyra. Eftersom hyresmarknaden fungerar så illa som den gör har flera av dem motvilligt köpt BR. Dessa kan ENBART tänka sig bo i vissa delar av innerstaden
Economist skrev fria hyror på andrahandsuthyrning och illegal sådan drivit upp priserna.
Typ hälften av hyresrätterna i innersta har försvunnit och omvandlats till bostadsrätt senaste 20-25 åren.
Betydligt fler bostadsrätter har alltså tillkommit men endå har priserna gått upp 10 ggr sen 1998.
Hur förklarar du det fenomenet, om det är hyresregleringens fel priserna ökat? Borde inte priserna ha sjunkit på BR om utbudet ökat massor?
Borde inte bostadsrättpriserna överlag ha bestått eller fallit, med tanke på det alltid varit fri prissättning på BR varvid utbudet borde ökat så mycket att priserna då sjunker?
Vi ser ingenting av marknadens principer, gälla på bomarknaden i verkligheten. Vi ser även hyresregleringen inte är orsaken till ökade bostadspriser. Skylla på de få hyresrätter som finns på östermalm för boprisrusningen, du är så vidrig Flanders. Ditt hat för människor som du anser misslyckade och deras möjligheter bo på Östermalm i hyresrätt är gränslöst. Jag sätter stora pengar på att du bor i en bostadsrätt i innerstan.