2022-05-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Ändå lite hårt mot ryssjävlarna med tanke på att de har världens mäktigaste fiende.

Turkiet har invaderat Syrien, gått in i autonoma regionen Kurdistan (nej det är inte ett land, kurder som läser detta).

Turkpack liksom alla andra ska hålla sig inom sina egna gränser.
Citera
2022-05-25, 23:40
Medlem
Jag hoppas att Sverige bråkar länge och väl med skitviktiga Erdogan. Det behövs. Dessutom känns det ganska safe. Det är ju inte, så att Ryssen står vid tröskeln. Det är högst troligt att vi skulle få hjälp före vi är fullständiga medlemmar. Vi har blivit lovade det. Vi rustar upp och vi samarbetar nära med Finland. Det viktigaste är trots allt vad vi gör själva, även om samarbete med en stor försvarsorganisation är bra. Jag tycker vi har råd att hävda vår utrikespolitik. Dessutom är minst hälften av vad Erdogan påstår svammel. Bidrag för insatser i Syrien tolkas, som bidrag till Kurdisk gerilla, när det inte är militär hjälp, bara för att ta ett exempel.
Citera
2022-05-26, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jag hoppas att Sverige bråkar länge och väl med skitviktiga Erdogan. Det behövs. Dessutom känns det ganska safe. Det är ju inte, så att Ryssen står vid tröskeln. Det är högst troligt att vi skulle få hjälp före vi är fullständiga medlemmar. Vi har blivit lovade det. Vi rustar upp och vi samarbetar nära med Finland. Det viktigaste är trots allt vad vi gör själva, även om samarbete med en stor försvarsorganisation är bra. Jag tycker vi har råd att hävda vår utrikespolitik. Dessutom är minst hälften av vad Erdogan påstår svammel. Bidrag för insatser i Syrien tolkas, som bidrag till Kurdisk gerilla, när det inte är militär hjälp, bara för att ta ett exempel.

Det vettigaste och mest sansade inlägget hittills i tråden. Sverige sitter kanske sitter i en rävsax men vi sitter trots allt inte i sjön. Erdogans kritik mot Sverige är osaklig och kan i sak appliceras lika mycket mot många befintliga NATO-länder inklusive USA. Situationen är egentligen mer genant för NATO än Sverige. NATO kan inte kritisera Sverige för att vi står upp för grundläggande demokratiska värderingar och tex tillåter kurder att demonstrera om dem har tillstånd vilket Turkiet gör.

Erdogan är ökänd i EU och NATO för att vara falsk och opålitlig. Med tanke på att Turkiet verkar i fejd med varje NATO-land kan man ju nästan undra varför Turkiet vill vara medlem av NATO?
Citera
2022-05-26, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Finska utrikesministeriet uttalande efter mötet:

https://twitter.com/Ulkoministerio/s...95101092814848

Åter igen, tolkar det som att de inte alls är överens.
Hehe, det kommer att gå jävligt trögt och Turkiet sitter med trumf på hand.

Ankaras agerande är en stor uppvisning i "No U mode", men eftersom de är en av NATO:s tyngsta medlemmar och därtill har ett strategiskt omistligt läge, kommer förväntan från de andra ändå att bli att det är Sverige och Finland som måste vika ner sig.
Citera
2022-05-26, 06:00
Bannlyst
NATO landet Turkiets nya krav:

Gör Ukraina till medlem i Nato före Sverige och Finland.
Senast redigerad av Shageki 2022-05-26 kl. 06:58.
Citera
2022-05-26, 06:26
Bannlyst
I dag får Finlands Sauli Niinistö, liksom horan från Sverige, bära bördan av ett totalt misslyckande.

Deras rådgivare missbedömde tydligen det hela när de tyckte att det var dags att ansöka om NATO-medlemskap, vilket har varit i totalt haveri.
Citera
2022-05-26, 06:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hehe, det kommer att gå jävligt trögt och Turkiet sitter med trumf på hand.

Ankaras agerande är en stor uppvisning i "No U mode", men eftersom de är en av NATO:s tyngsta medlemmar och därtill har ett strategiskt omistligt läge, kommer förväntan från de andra ändå att bli att det är Sverige och Finland som måste vika ner sig.

Erdogan har nog rätt i att Sverige är ett härbärge för terrorister.

Kurderna i Sveriges riksdag vill att Erdogan ställs inför en internationell domstol för brott mot mänskligheten:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...omstol_H310399
Senast redigerad av Shageki 2022-05-26 kl. 06:58.
Citera
2022-05-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Erdogan är ökänd i EU och NATO för att vara falsk och opålitlig. Med tanke på att Turkiet verkar i fejd med varje NATO-land kan man ju nästan undra varför Turkiet vill vara medlem av NATO?

Det tycker jag Sverige skulle påpeka och föreslå att Turkiet kan gå ut ur NATO. Det vore underbart att se deras reaktioner i varje fall. Jag är inte 100 % allvarlig.
Citera
2022-05-26, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det tycker jag Sverige skulle påpeka och föreslå att Turkiet kan gå ut ur NATO. Det vore underbart att se deras reaktioner i varje fall. Jag är inte 100 % allvarlig.

Det tycker jag med.

Sverige borde börja lobba för att Nato ska skicka ut Turkiet.

För hittills har Sveriges NATO-ansökan varit mindre värt än toalettpapper med skit i.
Senast redigerad av Shageki 2022-05-26 kl. 07:59.
Citera
2022-05-26, 08:19
Medlem
black_devils avatar
Turkiet har själv egna terrorister dom borde ta itu med i första hand innan dom anklagar andra länder.

Men givetvis måste sverige göra nåt åt när turkar kommer hit och begår brott

Skicka tillbaks dom till turkiet.
Citera
2022-05-26, 09:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Optics. Det är uppenbart nu att det är det enda som NATO och USA verkligen bryr sig om här. Allt i propagandasyften.

Att Turkiet nu utpressar Sverige bryr sig inte NATO om det minsta. Så länge det här löses på något sätt framöver och Sverige kommer med in i NATO så får det vara. Hur den här knuten löses upp spelar absolut ingen roll.

Ska NATO muta Erdogan? Ska Sverige vika sig? Ska samtliga NATO-länder upphäva samtliga vapenembargon mot Turkiet? Who cares! NATO har ändå aldrig varit världens moraliska högborg. Något som kanske blir obekvämt för en del svenska diplomater. Men detta är NATO-verkligheten.
De håller på och slätar över efter bästa förmåga. Men när norrmännen låter som de gör får det mig att tvivla på om de över huvud taget vet vad de snackar om. Låter mer som de bara säger något som låter bra. Som att ingen egentligen vet hur det går. Bakom kulisserna skulle det kunna vara helt andra tongångar: "Se till att fixa det här nu. Nato vill ju expandera, vet ni väl, och kunna placera vapen och materiel närmare den eviga fienden."
Citera
2022-05-26, 09:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Förvisso men de svenska experterna och snabbutredningen borde väl ha sett mer än Stoltenberg, de vet att att alla medlemsländer måste godkänna. Kanske en liten fundering över att Sverige har vapen embargo mot Turkiet, att "sverige" är kurdvänligt och är kritisk till hur Turkiet styrs.
I så fall skiter de antagligen i det. "Petitesser". "Hinder är till för att övervinnas". Jag har dock inte alls fått intrycket att någon i Sverige varit beredd på vad som kunde hända. Har någon vetat att det kunde bli så här och ändå bestämt sig för att det är lika bra att köra kan man fråga sig varför det är så. Har regeringen blivit förd bakom ljuset av sina utredare? Har man målat upp en överdrivet positiv bild? Är experterna och utredarna samtliga med i den svenska Nato-lobbyn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in