2022-05-26, 00:52
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Nej, du kan inte köpa automatvapen (lagligt) någonstans i USA. Semi-automatiska vapen däremot kan du köpa. Precis samma typ av vapen som är lagliga för jakt och målskytte i Sverige. Det är ingen stor skillnad på jaktvapen och militära vapen annat än möjligen längden. Det finns tex. folk som har AR-15 på jaktlicens i Sverige. Kontrollerna som utförs är också ungefär samma där som här. Enda skillnaden är i vilka syften du får skaffa vapen, här godtas numera bara jakt och målskytte som ändamål, i USA får du även inneha vapen för självförsvar. Visst är det svårare för en 18-åring att få tag på en bössa i Sverige än USA, men inte jättemycket.

Poängen som jag försöker få fram är att det är inte rätten till vapen som är problemet. Även om man med någon magi skulle trolla bort alla vapen i USA skulle det nog fortfarande ske massmord på skolor, fast med kniv/svärd istället. Eller med bomber. Man måste försöka lösa orsaken till att det sker istället för att ge sig på att försöka begränsa verktygen.
Bra mycket svårare här vad det verkar. Jag testade några dagar om det gick att bli erbjuden ett illegalt vapen men lyckades inte ens nästan få tag i någon hjälpsam kontakt via nätet, vare sig via TOR-nätverket eller olika forum. Tror man måste lägga mycket tid på att hitta rätt personer om man inte redan har kontakter.

Blir dock stor skillnad på dödstalen för de dåd som sker om man byter ut skjutvapen mot kniv och svärd. Jag tror även extremt många som hade kunnat tänka sig att döda drar sig för att försöka göra det med ett vapen som kräver närkontakt. Ett skjutvapen gör gärningen så lättåtkomlig och neutral. Det blir inte lika personligt som att smyga fram bakifrån och försöka skära halsen av någon. Risken att misslyckas minskar också mångfaldigt.
Senast redigerad av Lysturken 2022-05-26 kl. 00:54.
Citera
2022-05-26, 01:00
Avslutad
Den demokratiska senatorn (Chris Murphy) frågar sig vad USA håller på med gällande dessa skolskjutningar.

https://www.vgtv.no/video/238777/raser-etter-skoleskyting-hva-er-det-vi-driver-med?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5 4_pos1
Senast redigerad av sherlocksnake 2022-05-26 kl. 01:05.
Citera
2022-05-26, 01:18
Medlem
MrsEjPKs avatar
Tycker det står lite om gm.Hade det varit en vit kille hade det stått massor och höger extremist osv.
Citera
2022-05-26, 01:33
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Vilka är alla dessa studier? Finns massor med exempel på delstater i USA eller länder i Europa med mycket vapen och lite våld. Det är mer komplicerat och den tydligaste gemensamma nämnaren brukar vara demografin.

https://everytownresearch.org/rankings/

Striktare vapenregler och mindre dödsfall av skjutvapen korrellerar väldigt tydligt. Och demografin säger du? Wyoming, Alaska, Missouri är alla med top 6 USA när det gäller döda av skjutvapen per 100.000 inv. Dessa stater är till övervägande majoritet vita 80-90%. Stater som Kalifornien och New York har betydligt lägre andel vita, men ändå mycket lägre dödlighet. Dessa stater har dock bland de striktare när det gäller regler för innehav av vapen. Nä demografikomponenten kan man utesluta. Lättare tillgång till vapen leder till mer våld med vapen, generellt.
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 01:43.
Citera
2022-05-26, 01:44
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
SVT vräker på med antivapen-propaganda utan att ens nämna kulturella eller psykologiska förklaringar. Man börjar ju tro att det finns en agenda...
Till och med Michael Moore (på den tiden han fortfarande var relevant) visade i "Bowling for Columbine" att strängare vapenlagar inte var lösningen då Kanada både hade drösvis med vapen och liberala lagar men inga dödsskjutningar.
Med största sannolikhet gick skytten på SSRI. Kolla upp masskjutningar och dess koppling till denna "medicin"
Citera
2022-05-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
https://everytownresearch.org/rankings/

Striktare vapenregler och mindre dödsfall av skjutvapen korrellerar väldigt tydligt. Och demografin säger du? Wyoming, Alaska, Missouri är alla med top 6 USA när det gäller döda av skjutvapen per 100.000 inv. Dessa stater är till övervägande majoritet vita 80-90%. Stater som Kalifornien och New York har betydligt lägre andel vita, men ändå mycket lägre dödlighet. Dessa stater har dock bland de striktare när det gäller regler för innehav av vapen. Nä demografikomponenten kan man utesluta. Lättare tillgång till vapen leder till mer våld med vapen, generellt.
Demografi är inte bara etnicitet, utan klass och allt däremellan. Ett samhälle med flera etniciteter kan fortfarande vara homogent i kultur osv.

Din länk är ingen studie. De graferna säger mig ingenting utan kontext och jag tänker inte kolla upp varje delstats brottslighet och var skjutningarna händer och i vilka sammanhang.

Men jag kan säga hur det kommer se ut, fattiga mördar andra fattiga, ett och annat relationsdrama, de flesta kommer vara dömda tidigare och väldigt få av skjutningarna kommer vara av vanliga hederliga medborgare som sitter på de lagliga vapnen. Sen om det är hillbilly som skjuter annan hillbilly eller gangbangers som sprayar en grillfest i något ghetto kvittar.
Citera
2022-05-26, 02:21
Medlem
SnilleFixs avatar
USA måste förbjuda vapen - enkel lösning - "NEJNENEJ, DET SKA VI INTE GÖRA", NÄNÄ men fortsätt å slakta varandra i all evighet då - jävla galningar - jävla skitland.
Citera
2022-05-26, 02:30
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Demografi är inte bara etnicitet, utan klass och allt däremellan. Ett samhälle med flera etniciteter kan fortfarande vara homogent i kultur osv.

Din länk är ingen studie. De graferna säger mig ingenting utan kontext och jag tänker inte kolla upp varje delstats brottslighet och var skjutningarna händer och i vilka sammanhang.

Men jag kan säga hur det kommer se ut, fattiga mördar andra fattiga, ett och annat relationsdrama, de flesta kommer vara dömda tidigare och väldigt få av skjutningarna kommer vara av vanliga hederliga medborgare som sitter på de lagliga vapnen. Sen om det är hillbilly som skjuter annan hillbilly eller gangbangers som sprayar en grillfest i något ghetto kvittar.

Jo det vet jag, antog mest att du syftade på etnicitet som alla andra i den här tråden, men skönt att du också vet vad demografi är. Självklart kan demografin spela in, det är ju trots allt invånarna i delstaten som stiftar lagarna. Där demografin domineras av Hillbillies och diverse gangbangers så kanske man inte vill stifta sådana lagar som begränsar innehav av vapen. Men om man mot förmodan skulle göra det vore det ju intressant att se vilken effekt det får på dödliga skjutningar.

Denna internationella litteraturstudie som innefattar 130 olika studier i 10 olika länder visar starkt samband med införande av striktare vapenlagar och minskad andel mord med skjutvapen och självmord med skjutvapen.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26905895/

Striktare vapenlagar visar i denna amerikanska studie, som i detta fall gäller självmord, att det minskar antalet självmord med skjutvapen.

https://www.apha.org/policies-and-advocacy/public-health-policy-statements/policy-database/2019/01/28/reducing-suicides-by-firearms
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 02:44.
Citera
2022-05-26, 02:44
Medlem
Citat:
Jo det vet jag, antog mest att du syftade på etnicitet som alla andra i den här tråden, men skönt att du också vet vad demografi är. Självklart kan demografin spela in, det är ju trots allt invånarna i delstaten som stiftar lagarna. Där demografin domineras av Hillbillies och diverse gangbangers så kanske man inte vill stifta sådana lagar som begränsar innehav av vapen. Men om man mot förmodan skulle göra det vore det ju intressant att se vilken effekt det får på dödliga skjutningar.

Denna internationella studie visar starkt samband med införande av striktare vapenlagar och minskad dödlighet med skjutvapen:

https://watermark.silverchair.com/epirev_38_1_140.pdf?token=AQECAHi208BE49Ooan9kkhW_ Ercy7Dm3ZL_9Cf3qfKAc485ysgAAAswwggLIBgkqhkiG9w0BBw agggK5MIICtQIBADCCAq4GCSqGSIb3DQEHATAeBglghkgBZQME AS4wEQQMWdlVFUh-sGjRXPilAgEQgIICfz8PWvUqRodUAZC5SM pcq5SzfUaz21zJr_05UYGHFpswd5LwahiGpCAXF2bBGy_LndW8 f7_BVnSxqnMmFeKtROGE7rhGyG912Q4SchaHcLuPJP91XJ-Pgj jqrdjsq6PkN-BOqCgVU7sfa8WN65gf7e0UFZE-Z3t5-tUSbGVvT40i509VTK5rZAGqJa4PQymcjqB8eRfAAQkUcYwFI8x Ex_KQy7 D4MbdyiLU1BTUW_GydvDQosj7xitM0wm1H4tO-sK4HYJL7cfxRBLZ8E5pUdC1NjuDUo1luu3wwxq_T46ty75MByH YAN5eeMSqCUK GY7cHulvGdXw2ZisvMHtL44Q69mkW5LT9dCVcDtABIFxs4pq6A J75YBgjYVMAXIHla201jxUQf7R78Hk5akfUgI0FDjkCJxlYQS1 WhikSLSoY1V9lwgIrjO15TVG6fwokdGUfRVgGLdut-yjwQY1fdPGjeHbLTrawmBS79rifLh5oUpVmom9AQtDTUcNXGnB fpdkSLaF T8XSVhNpNZ6iN3sy6-tJGpgenky_VThNTg2X2ootwQRlw0PzVwDIFi6dmnrzSLER5VIJ x3g06dBSUpmIYvKB493XwaCE1fDo1Y7x Zw_jwAnPQQ2rQQNXHPUHPWOJbAuP_qM7wLftR03RZ-i815jneUSivH659nSrThtwGwg42EUKdxpc2VXzEGPTxHJVD1rh OAdBZavt LFV7DNunOFV9IYGpNis3YIoaJpwx1eTy3gDCG4eJBGDOeePOZV AswEOPi5caIEMzwpLPccgU0kivXA-7aD3MRInRj-ye_z0ZtRZA QzeyHQdpPrqQmCxg-n6tBw4eciBTbM6oPraQ

Striktare vapenlagar visar i denna amerikanska studie, som i detta fall gäller självmord, att det minskar antalet självmord med skjutvapen.

https://www.apha.org/policies-and-advocacy/public-health-policy-statements/policy-database/2019/01/28/reducing-suicides-by-firearms
Din första länk fungerar inte längre och självmorden känns så självklart att jag inte förstår varför du länkar till den i en diskussion om mord. Minskade självmorden eller bara metoden?

Svarta röstar på demokraterna men ändå påstår du att de röstar för slappa vapenlagar? Du hittar ju bara på allt eftersom. Ungefär som påståendet att "alla studier", var försiktig med att uttala dig så självklart. Eftersom du redan är inne på självmordstatistik gissar jag att du hade problem att hitta en enda? Förväntade mig något varv iallafall med sponsrade studier att slå hål på innan vi hamnade där.
Citera
2022-05-26, 02:45
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Din första länk fungerar inte längre och självmorden känns så självklart att jag inte förstår varför du länkar till den i en diskussion om mord. Minskade självmorden eller bara metoden?

Svarta röstar på demokraterna men ändå påstår du att de röstar för slappa vapenlagar? Du hittar ju bara på allt eftersom. Ungefär som påståendet att "alla studier", var försiktig med att uttala dig så självklart. Eftersom du redan är inne på självmordstatistik gissar jag att du hade problem att hitta en enda? Förväntade mig något varv iallafall med sponsrade studier att slå hål på innan vi hamnade där.

Den slutade fungera av någon anledning. Här är samma studie https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26905895/

Det är en internationella litteraturstudie som innefattar 130 olika studier i 10 olika länder visar starkt samband med införande av striktare vapenlagar och minskad andel mord med skjutvapen och självmord med skjutvapen. Men om du tycker det är irrellevant så kan du ju nöja dig med morddelen

Självmordstatistik är ju väldigt intressant också i sammahanget. Det visar ju att användande av vapen för dödligt våld med vapen minskar när lagar som begränsar dess tillgång införs.
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 02:52.
Citera
2022-05-26, 02:54
Medlem
Citat:
Den slutade fungera av någon anledning. Här är samma studie https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26905895/

Det är en internationella litteraturstudie som innefattar 130 olika studier i 10 olika länder visar starkt samband med införande av striktare vapenlagar och minskad andel mord med skjutvapen och självmord med skjutvapen.

Självmordstatistik är ju väldigt intressant också i sammahanget. Det visar ju att användande av vapen för dödligt våld minskar när lagar som begränsar dess tillgång införs.
Tack, den bekräftar vad jag förutsåg i mitt tidigare inlägg.
Citat:
Laws restricting the purchase of (e.g., background checks) and access to (e.g., safer storage) firearms are also associated with lower rates of intimate partner homicides and firearm unintentional deaths in children, respectively.
Det är en ytterst liten del av morden vi pratar om, men jag nämnde att de skulle finnas i studierna. Vidare skriver de:
Citat:
Limitations of studies include challenges inherent to their ecological design, their execution, and the lack of robustness of findings to model specifications. High quality research on the association between the implementation or repeal of firearm legislation (rather than the evaluation of existing laws) and firearm injuries would lead to a better understanding of what interventions are likely to work given local contexts.
Översättning: Det är mer komplicerat än vapenlagar och går inte att säga utan kontext.

Vi är kvar på samma ruta. Angående självmorden, nej det säger att folk hänger sig istället för att skjuta sig. Självmord med skjutvapen minskar men självmorden genomförs. Inte relevant för slutsatsen du försöker dra.
Senast redigerad av erskungligahoghet 2022-05-26 kl. 02:57.
Citera
2022-05-26, 03:03
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Tack, den bekräftar vad jag förutsåg i mitt tidigare inlägg.

Det är en ytterst liten del av morden vi pratar om, men jag nämnde att de skulle finnas i studierna. Vidare skriver de:

Översättning: Det är mer komplicerat än vapenlagar och går inte att säga utan kontext.

Vi är kvar på samma ruta. Angående självmorden, nej det säger att folk hänger sig istället för att skjuta sig. Självmord med skjutvapen minskar men självmorden genomförs. Inte relevant för statistiken.

Alla seriösa studier har sina begränsningar, ingen studie är fulländad utan reservationer. Det förtar ju dock inte resultaten som presenteras. läs under figur 3: "Change in homicide rate" mellan 10-30% reduktion.

Haha relevansen för gällande självmord med skjutvapen är ju högst aktuell. Det visar att lagar gällande begränsning av skjutvapen har effekt när det gäller dödligt våld. Att självmord sedan ändå genomförs är ju helt irrellevant, då man inte kan dra en parallell till dödligt våld mot sig själv och mot en stor folkmassa som t.ex en skolklass. Är du full?
Senast redigerad av twoeggs 2022-05-26 kl. 03:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in