Citat:
Ursprungligen postat av
twoeggs
Den slutade fungera av någon anledning. Här är samma studie
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26905895/
Det är en internationella litteraturstudie som innefattar 130 olika studier i 10 olika länder visar starkt samband med införande av striktare vapenlagar och minskad andel mord med skjutvapen och självmord med skjutvapen.
Självmordstatistik är ju väldigt intressant också i sammahanget. Det visar ju att användande av vapen för dödligt våld minskar när lagar som begränsar dess tillgång införs.
Tack, den bekräftar vad jag förutsåg i mitt tidigare inlägg.
Citat:
Laws restricting the purchase of (e.g., background checks) and access to (e.g., safer storage) firearms are also associated with lower rates of intimate partner homicides and firearm unintentional deaths in children, respectively.
Det är en ytterst liten del av morden vi pratar om, men jag nämnde att de skulle finnas i studierna. Vidare skriver de:
Citat:
Limitations of studies include challenges inherent to their ecological design, their execution, and the lack of robustness of findings to model specifications. High quality research on the association between the implementation or repeal of firearm legislation (rather than the evaluation of existing laws) and firearm injuries would lead to a better understanding of what interventions are likely to work given local contexts.
Översättning: Det är mer komplicerat än vapenlagar och går inte att säga utan kontext.
Vi är kvar på samma ruta. Angående självmorden, nej det säger att folk hänger sig istället för att skjuta sig. Självmord med skjutvapen minskar men självmorden genomförs. Inte relevant för slutsatsen du försöker dra.