Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-20, 15:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Då var det både parkeringsvakt och parkeringsbotutfärdande polis i kvarteret ungefär samtidigt.
Om denna Nissan stod på BJ 31 så stod den mitt i trafikljuskorsningen, 45 meter från Hongelin, och det bör väl öka sannolikheten för en polispatrull att agera.

Du försöker dra energi till dig genom att visa brådska med att sortera bort och sortera in saker på olämpliga premisser.

Nej Saaben kommer in för att Hongelin hängt upp sig på en dörrsida och vill på det sättet slipa ner sin tidigare säkerhet om VW Passat. Men PU plockar tillbaka VW Passat in i tipset igen genom ett telefonsamtal till VW Lindhagensplan.

Nej Nissan passar sämre in pga adressplaceringen, inte pga utseendet. Den bil Hongelin talar om, VW Passat b1, kan jämföras med exempelvis Opel Ascona B, Opel Ascona C och Nissan Stanza t11.

Där är det Saab som inte passar in. En Saab 99/900 med den lilla bakljusinsatsen liknar däremot en "Opel [Caravan] av äldre modell", i viss mån. Årsmodell -85 tror jag dock det bara fanns stora bakljus på Saab.

Narkotikaspanare Ove Persson åkte hem i sin Passat. Den var eventuellt alldeles ny, -86:a, även om Thure Nässén kallade den för 1968. Det vore intressant att på ID på Oves bil.

Tack, det här var mer uppgifter om detta än vad jag hade i mitt skafferi.

Som sagt, jag mitt inlägg med spaningsuppslaget/utredningsanteckningen EAD 1817 kom ju på inget sätt med något påstående om likhet(mellan Nissan) eller annat med Hongelins iakttagelse.
Men "på grund av orsak", en vanlig orsak, hamnade vi där ändå.
Citera
2022-05-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Narkotikaspanare Ove Persson åkte hem i sin Passat. Den var eventuellt alldeles ny, -86:a, även om Thure Nässén kallade den för 1968. Det vore intressant att på ID på Oves bil.

Ove Persson s bil var en VW Passat 1986 års modell och gråblå okänt registreringsnummer, förmodligen leasad.

https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD10245-00-A. (VW Passat 1986 års modell.)

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD10245-00-B (Gråblå enligt Ove själv, handskrivet.)
Citera
2022-05-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ska jag vara lite petig så talar ni om märkena Opel och Volkswagen, men där vi i VW-fallet kokat ned till att det handlar om någon typ av Passat.

Vad avses med Opel? Kadett? Rekord? Corsa?

Opel och VW är mycket riktigt två olika BILMÄRKEN, ja. Jag svarade utifrån Draifos länkar https://sv.wikipedia.org/wiki/Opel#/media/Fil:Opel_Kadett_D_1_v_sst.jpg Opel Kadett och https://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat#/media/Fil:Vw_passat_b1_v_sst.jpg VW Passat

Tycker som sagt inte de är så värst lika. Kadetten är en fyrkantigare bil medan Passaten är mer strömlinjeformad. Jämför man dem framifrån är de i princip omöjliga att blanda ihop... Helt olika fronter med rektangulära lyktor på Kadetten och runda på Passaten. Men det kanske inte var från den vinkeln den aktuella observationen av bilen gjordes. Har inte koll på det, reagerade bara rent allmänt att "Opel" och "Passat", iaf inte på den tiden, gjorde särskilt lika bilar som Draifos påstod.
Citera
2022-05-23, 22:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, detta är det ena av flera tips kring denna bil (och person). EAE 715
Kvinnan är förmodligen densamma som även ringer 10 minuter efter förgående samtal (20:10 den 5/3) EAE 719
Och som även ringt den jourhavande prästen Lage J. varvid han också ringer in ett tips kl. 22:30 samma kväll. EAE 10005
//
Nja. Kvinnan som ringer till polisen kl. 20:10 (EAE-715) kan naturligtvis vara samma kvinna som hon som senare ringer till jourhavande präst och biktar sig (EAE-10005), men det finns väl ingenting som talar för att även tipset 20:20 (EAE-719) skall ha ringts in av en kvinna. Dessutom skulle det väl inte finnas någon större anledning för den här kvinnan att ringa till polisen igen kl. 20:20, och säga ungefär samma sak som hon i så fall redan har sagt till dem kl. 20:10.

Kvinnan som ringer till jourhavande präst (EAE-10005) säger att hon hade med sig en manlig vän (han som hade ägt en likadan bil) när hon gjorde sin iakttagelse av bilen vid Snickarbacken. Så är det då inte enklare att tänka sig att det är den här manlige vännen själv som ringer och lämnar uppgifter (EAE-719) till polisen kl. 20:20?
Senast redigerad av Draifos 2022-05-23 kl. 22:59.
Citera
2022-05-24, 07:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. Kvinnan som ringer till polisen kl. 20:10 (EAE-715) kan naturligtvis vara samma kvinna som hon som senare ringer till jourhavande präst och biktar sig (EAE-10005), men det finns väl ingenting som talar för att även tipset 20:20 (EAE-719) skall ha ringts in av en kvinna. Dessutom skulle det väl inte finnas någon större anledning för den här kvinnan att ringa till polisen igen kl. 20:20, och säga ungefär samma sak som hon i så fall redan har sagt till dem kl. 20:10.

Kvinnan som ringer till jourhavande präst (EAE-10005) säger att hon hade med sig en manlig vän (han som hade ägt en likadan bil) när hon gjorde sin iakttagelse av bilen vid Snickarbacken. Så är det då inte enklare att tänka sig att det är den här manlige vännen själv som ringer och lämnar uppgifter (EAE-719) till polisen kl. 20:20?

Kul att du läst in dig nu.
Har vi två eller flera som vittnar om i princip samma händelse så ökar tillförlitligheten i dessa uppgifter.
Jag är dock inte beredd att dra den slutsatsen, men möjligt, visst.
Då blir det än krångligare att hävda att SE's exfru skulle ha ringt dessa samtal från Idre, men det var precis det man trodde och utredde.
Citera
2022-05-24, 13:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kul att du läst in dig nu.
Har vi två eller flera som vittnar om i princip samma händelse så ökar tillförlitligheten i dessa uppgifter.
Jag är dock inte beredd att dra den slutsatsen, men möjligt, visst.
Då blir det än krångligare att hävda att SE's exfru skulle ha ringt dessa samtal från Idre, men det var precis det man trodde och utredde.
Själv är jag ganska säker på att det var en man som ringde in tipset kl. 20:20 (EAE-719), och jag visade i mitt inlägg på vad jag menar är goda skäl att tro att det var just en man.

Du menar tvärtom att det här tipset (EAE-719) skall ha ringts in av en kvinna, men vad jag förstår kan du alltså inte förklara hur du har kommit fram till den uppfattningen. Jag undrar om du inte kan ha hamnat i något slags cirkelresonemang här, och du får gärna göra ett nytt försök att förklara hur du resonerar.
Citera
2022-05-24, 14:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
Kvinnan som ringer till polisen kl. 20:10 (EAE-715) kan naturligtvis vara samma kvinna som hon som senare ringer till jourhavande präst och biktar sig (EAE-10005)
//
Ett av mysterierna kring Snickarbacksvittnesmålen har varit det här med att en kvinna troligen ringer både till jourhavande präst (EAE-10005) och till polisen (EAE-715) för att lämna sina uppgifter, och jag ser att jag själv har skrivit här ovan att samtalet till prästen ringdes senare än samtalet till polisen. Jag vet inte hade fått det där ifrån, men troligen hade jag blandat ihop det med tidpunkten för prästens samtal till polisen, som sedan alltså skall ha ringts kl. 22:30.

I själva verket framgår det inte av förhören vid vilken tidpunkt kvinnan ringde till prästen, men om man tänker sig att hon ringde till prästen innan hon ringde till polisen så blir det lättare att få ihop det. I så fall skulle förklaringen till de dubbla samtalen kunna vara att kvinnan först tänkte nöja sig med att ringa till prästen. Men eftersom prästen ifrågasatte vad kvinnan tänkte att han skulle göra med den här informationen, så lade hon på luren och ringde i stället direkt till polisen. Hon litade väl helt enkelt inte på att prästen skulle vidarebefordra informationen till polisen.
"Samtalet avslutades snabbt då kvinnan tydligen blev arg då prästen frågat vad han skulle göra med det lämnade tipset. Kvinnan hade då slängt på luren." (EAE-10005-A)
Citera
2022-05-24, 14:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Själv är jag ganska säker på att det var en man som ringde in tipset kl. 20:20 (EAE-719), och jag visade i mitt inlägg på vad jag menar är goda skäl att tro att det var just en man.

Du menar tvärtom att det här tipset (EAE-719) skall ha ringts in av en kvinna, men vad jag förstår kan du alltså inte förklara hur du har kommit fram till den uppfattningen. Jag undrar om du inte kan ha hamnat i något slags cirkelresonemang här, och du får gärna göra ett nytt försök att förklara hur du resonerar.

Jag har väl inte resonerat speciellt mycket mer än att utredarna även tolkat det som samma person och då SE's ex-fru samt att;
med tanken på likheten i uppgifterna så ligger det för mig nära till hands att tro att uppgifterna emanerar från samma källa, detta då det även är en angelägen kvinna som ringt jourhavande präst också.
Visst är det konstigt att samma person skulle ha ringt polisen med 10 minuters mellanrum, men samtidigt så är det förmodligen en som ändå både ringde präst och polis.
Men visst det kan vara mannen som kvinnan var med som ringer in EAE-719. Vad vet vi?

Eller vill du försöka mena att det var SE och Ex-frun? Nåt för Skandiamannen-tråden i så fall.
Citera
2022-05-24, 20:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag har väl inte resonerat speciellt mycket mer än att utredarna även tolkat det som samma person och då SE's ex-fru samt att;
med tanken på likheten i uppgifterna så ligger det för mig nära till hands att tro att uppgifterna emanerar från samma källa, detta då det även är en angelägen kvinna som ringt jourhavande präst också.
Visst är det konstigt att samma person skulle ha ringt polisen med 10 minuters mellanrum, men samtidigt så är det förmodligen en som ändå både ringde präst och polis.
Men visst det kan vara mannen som kvinnan var med som ringer in EAE-719. Vad vet vi?

Eller vill du försöka mena att det var SE och Ex-frun? Nåt för Skandiamannen-tråden i så fall.
Nej, som jag skrev tidigare är jag alltså själv inne på en alternativ teori här. En teori som går ut på att de här vittnesmålen är autentiska, dvs. att den här mannen och kvinnan verkligen existerar, att de befann sig vid Snickarbacken och faktiskt gjorde de här iakttagelserna. Och att de åtminstone själva har uppfattat det som att den springande mannen (den förmodade gärningsmannen) hoppar in i en blå Opel som lämnar platsen i hög fart.
Citera
2022-05-24, 21:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nej, som jag skrev tidigare är jag alltså själv inne på en alternativ teori här. En teori som går ut på att de här vittnesmålen är autentiska, dvs. att den här mannen och kvinnan verkligen existerar, att de befann sig vid Snickarbacken och faktiskt gjorde de här iakttagelserna. Och att de åtminstone själva har uppfattat det som att den springande mannen (den förmodade gärningsmannen) hoppar in i en blå Opel som lämnar platsen i hög fart.

Nej din alternativa teori har du inte alls skrivit om tidigare här.
Men din förmodade GM ska alltså fått skjuts tillbaka till Skandia för att stämpla ut?
Citera
2022-05-26, 00:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej din alternativa teori har du inte alls skrivit om tidigare här.
Det vi har här är alltså dels polisens officiella teori om att det är SE som ligger bakom de här vittnesmålen från Snickarbacken, och dels teorin om att vittnesmålen är autentiska. Det bästa är väl att du helt enkelt läser igenom de aktuella dokumenten och bildar dig en egen uppfattning:

Citat:
Men din förmodade GM ska alltså fått skjuts tillbaka till Skandia för att stämpla ut?
Jag tolkar det snarare tvärtom, att om nu Snickarbacksparets uppgifter stämmer här så kan ju SE omöjligen vara gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2022-05-26 kl. 00:53.
Citera
2022-05-26, 00:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det vi har här är alltså dels polisens officiella teori, om att det är SE som ligger bakom de här vittnesmålen från Snickarbacken, och dels teorin om att vittnesmålen är autentiska. Det bästa är väl att du helt enkelt läser igenom de aktuella dokumenten och bildar dig en egen uppfattning:

Jag tolkar det snarare tvärtom, att om Snickarbacksparets uppgifter stämmer så kan SE omöjligen vara gärningsmannen.

Om du hade läst mina inlägg så hade du förstått vad jag respektive senaste PU påstår/påstått.

Rätt anmärkningsvärt hur lätt du släppt din SE-teori ändå. Trots dina tappra men ensamma försök kring "påhittet om grändmannen".

Du kommer aldrig att bli seriös i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in