2022-05-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Om du berättar så får folket här veta i a f...
Många är säkert seriösa men säkerhetsbranschen verkar också dra till sig en del som är lite lika de kriminella de ska bevaka...
Har du något intressant att berätta?

Efter x antal år inom säk branchen så har man många saker att berätta som borde komma fram i dagsljuset. Jag lämnade skiten efter nästan 20 år och gick till en statlig myndighet.
Men har fortfarande mkt bra underrättelser inom de 2 största bolagen . Korruption och tystnadskultur är bara 2 av många fler händelser. och problem som finns.
Citera
2022-05-25, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
instämmer att det bara är en droppe

intressant hur man lyckas hålla det hemligt i sverige
På malmö stad eller securitas?
Citera
2022-05-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Den här typen av dubbla stolar på kommunen som beställare och sedan eget företag som sysslar med "konsultation" är inte ovanlig.

Jag kommer ihåg när jag bara checkade upp en random idiot på högre plats på en region i norra Sverige. Det visade sig att han var i position att påverka beställning eller beställare samtidigt som han var delägare i ett företag som sålde dessa tjänster till region och kommun.

Det är jättekonstigt att man går efter en sådan här extremt liten sak när det finns stora generella problem som man håller tyst om för det sticker i ögonen på folk.

Samtidigt verkar våra grannländer vara mycket mer nitiska på sådant här och "var representationen betalas", jag känner till kommunordförande som nästan hamnar i fängelse för att man är på representation från någon som säljer tjänster till kommunen betalar.

Samtidigt i Sverige är det helt vanligt och inte konstigt alls.

Min far var mycket hög chef på ett stort byggbolag och det verkade vara representation som han fick med kommuntjänstemän och politiker på hela tiden just för att smörja processen. Det är totalt olagligt i många länder.

Men inte Sverige. Eller det kanske är, men ingen bryr sig just för att samhället är så söndervittrat och helt ruttet från topp till botten.

Ja, även här så är det ju olagligt därför som Uppdrag Granskning gör en rapport om det.

Rätt säker på att detta sker i alla länder på alla nivåer. Att försöka olja hjulen för att ta hem lukrativa avtal, även mellan företag och banker eller liknande, tror jag är mer norm än undantag.

När det sker med skattepengar så blir ju hela situationen väldigt annorlunda. Det är helt enkelt för mycket folk, utan skrupler, i maktpositioner runt om i samhället. Svårt att tro att ett samhälle någonsin helt blir av med all typ av korruption då människorbi grund och botten är opportunistiska egoister, där man anser att man själv förtjänar det man får och gör.

Det hade krävts en oberoende part som överser all spendering av kommun, landsting och stat för att man ens skulle kunna göra en buckla i denna process.
Citera
2022-05-25, 22:17
Medlem
Det här kulturproblemet på Securitas är ingen nyhet.

Jag har själv haft avdelningschef som mutade viktiga kunder med t.ex. resor till hockeymatcher etc. Skulle inte heller förvåna mig om detta skedde med fullt medvetande av kundernas involverade personer.

Finns även absurda händelser där väktare användes som chaufförer efter fyllekvällar för kundernas chefer etc. och vid andra tillfällen där det var minst sagt olämplig inblandning av vissa av oss - inte helt otroligt är dessa personer idag "belönade" med arbetsledande positioner.

Det hela är uppenbart skitsnack. Dock är detta inget som bara Securitas chefer sysslar med så, mutor etc finns överallt idag egentligen.

Jag vet dessutom att dessa personer var och troligen är än idag lika korkade som förr med detta, ja de finns kvar och återfinns på höga poster, då de "skyddas" inifrån av likasinnade - och troligen för att behålla samt få in avtal.

Jag ogillade det jag såg och blev inte heller långvarig när jag ifrågasatte en av denna sortens person som benämns som "chefen" i inslaget.

Tyvärr ska också sägas så är inte bolaget Securitas ensamt - betänk att många har hoppat mellan olika bolag beroende på vad för tjänster som erbjuds - och därmed sprids "pesten" runt i hela branschen.
Citera
2022-05-25, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Nej, det var fel.

Securitas toppchef och säljare har varit i Spanien på bordell, flers gånger, och mutade tjänstemännen hos Malmö stad.

Tjänstemännen åkte till London och söp på Securitas nota och valde att dölja detta.

Samtliga blev sparkade och polisanmälda, oklart hur högt det gick hos Securitas.

Namn på toppchefen?
Citera
2022-05-25, 22:32
Medlem
Känns ganska logiskt att korruptionen äter sig in i vaktbolagen. Mycket babbar där.
Citera
2022-05-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Namnet är totalt rensat internt verkar det som...
Det förvånar mig inte att han är inblandad i detta. Vill inte outa mig men han har varit inblandad i annat också där hans omdöme minst sagt har brustit. Smuts.
Citera
2022-05-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Namn på toppchefen?

(FB) Skvallertråden om Securitas /Mod
Citera
2022-05-25, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Slarvigt inlägg, men menade det du skrev. Tycker ändå att det är magert resultat. Bra att de på Malmö kommun åker dit framförallt. Kommunerna bör granska hårdare, framförallt de tre stora. Lite vänskapskorruption på småorter kan man ju ta, men med tanke på vilka värden det är som är inblandade i större kommuner bör de granskas hårdare egentligen.

Aja, ska inte bajsa på UG:s prestationer, bra att de satte dit några som förtjäna det

Har varit inne i där och kan säga att malmö stad går att likna med kommunistryssland under sovjet. Så länge man håller uppe skenet och det ser bra ut utåt så kvittar det om det är ruttet inuti. Korruption. Nepotism. Dåliga människor som låtsas vara goda. Underbemanning inom nästan hela deras vård och omsorg. Inga problem det slätas över.

Malmö stad i ett nötskal. Man hoppas verkligen kommunen börjar granskas hårdare för det är som en dysfunktionell cirkus och det är ändå skattepengar det handlar om.
Citera
2022-05-26, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Det hade varit fint om UG gick efter korruptionen i regimen, regionerna eller kommunerna. Men det gör man inte.

I Sverige kritiserar media kritiker av makten istället för det omvända.

Och så ska det förbli.

Det finns mkt kvar att göra men först måste tysthetskulturen förgöras och alla måste våga säga ifrån. Och våga påpeka fel och brister utan att riskera att få avsked eller bli omplacerad.
Visselblåsarfunktionen inom många myndigheter och företag är rena skämtet.
Hela polisledningen är handlingsförlamade , migrationsverket likaså , med flera .Korrupta kommunledningar sk elefantkorridorer där politiker och höga kommunpampar sitter och klappar sig själva på axeln och omger sig med ja sägare = Dagens demokratiska samhälle.

Gör just nu en rad undersökningar ang penningtvätt inom tomtköp och bygglov av villor.
Kommunerna är inte intresserade att hjälpa till utan hävdar att allt är i sin ordning och fortsätter göra affärer med kriminella. Misstänker starkt att de tar emot mutor.
Utan spaning ingen aning …
Citera
2022-05-26, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Securitas Malmökontor förnekar sig inte.

Har en gammal bekant som jobbat där. Folk skulle bara veta vad som pågår innanför väggarna på Agnesfridsvägen.

Endast jasägare och dumhetslojalitet gör att olämpliga chefer och personer får vara kvar i företaget
Kritiserar du gräddhyllan så åter du ut. ” Antingen är du med eller emot ”. Man kan välja att fortsätta blunda och jobba på med det kommer att bita dem i röven förr eller senare.
Moral och etik finns inte längre ,ordet ärlighet ekar i korridorerna .

Nu finns det givetvis mkt bra personer som har en hög moral och kan skilja på rätt och fel men dessa blir färre o färre. Tjuvar och klåfingriga personer har alltid funnits men den skaran har vuxit enormt inom framförallt säkerhetsföretagen.
Citera
2022-05-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan113
Endast jasägare och dumhetslojalitet gör att olämpliga chefer och personer får vara kvar i företaget
Kritiserar du gräddhyllan så åter du ut. ” Antingen är du med eller emot ”. Man kan välja att fortsätta blunda och jobba på med det kommer att bita dem i röven förr eller senare.
Moral och etik finns inte längre ,ordet ärlighet ekar i korridorerna .

Nu finns det givetvis mkt bra personer som har en hög moral och kan skilja på rätt och fel men dessa blir färre o färre. Tjuvar och klåfingriga personer har alltid funnits men den skaran har vuxit enormt inom framförallt säkerhetsföretagen.

Precis så. När "sälj" blir viktigare än "säkerhet".

Och att ett bolag inom säkerhetsbranschen inte reagerar när man har en sådan extravagant högre chef som så uppenbart saknar omdöme. Hästgårdar, stugor på Öland, fruar hit och dit med mera - att ingen i ledningen reagerat tidigare? Någon, i en annan tråd, beskriver stämningen kring honom som
"gubbig"...en kvinnlig bekant till mig kallar honom "gubbkladdig"...

Detta är inte sista skandalen i Securitas. Bolaget har totalt tappat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in