Citat:
Ursprungligen postat av
Systemkritik
Den här typen av dubbla stolar på kommunen som beställare och sedan eget företag som sysslar med "konsultation" är inte ovanlig.
Jag kommer ihåg när jag bara checkade upp en random idiot på högre plats på en region i norra Sverige. Det visade sig att han var i position att påverka beställning eller beställare samtidigt som han var delägare i ett företag som sålde dessa tjänster till region och kommun.
Det är jättekonstigt att man går efter en sådan här extremt liten sak när det finns stora generella problem som man håller tyst om för det sticker i ögonen på folk.
Samtidigt verkar våra grannländer vara mycket mer nitiska på sådant här och "var representationen betalas", jag känner till kommunordförande som nästan hamnar i fängelse för att man är på representation från någon som säljer tjänster till kommunen betalar.
Samtidigt i Sverige är det helt vanligt och inte konstigt alls.
Min far var mycket hög chef på ett stort byggbolag och det verkade vara representation som han fick med kommuntjänstemän och politiker på hela tiden just för att smörja processen. Det är totalt olagligt i många länder.
Men inte Sverige. Eller det kanske är, men ingen bryr sig just för att samhället är så söndervittrat och helt ruttet från topp till botten.
Ja, även här så är det ju olagligt därför som Uppdrag Granskning gör en rapport om det.
Rätt säker på att detta sker i alla länder på alla nivåer. Att försöka olja hjulen för att ta hem lukrativa avtal, även mellan företag och banker eller liknande, tror jag är mer norm än undantag.
När det sker med skattepengar så blir ju hela situationen väldigt annorlunda. Det är helt enkelt för mycket folk, utan skrupler, i maktpositioner runt om i samhället. Svårt att tro att ett samhälle någonsin helt blir av med all typ av korruption då människorbi grund och botten är opportunistiska egoister, där man anser att man själv förtjänar det man får och gör.
Det hade krävts en oberoende part som överser all spendering av kommun, landsting och stat för att man ens skulle kunna göra en buckla i denna process.