2022-05-25, 22:33
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag minns inte om du är proryss eller inte och nåt sånt här har vi killar i tråden som skriver på fullaste allvar så kan inte se ironin om den är där

Är inte proryss, tvärtom. Försökte bara förekomma de rysstrogna med deras egna argument så vi slipper se skiten. Men de har ju i allmänhet ingen skam så det skiter de väl i.
Citera
2022-05-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
"Rubeln stärks" verkar vara ett mantra ni rysstroll kör med för att hitta ljuspunkter i en förlorad sak.
Ni framstår bara som korkade som saknar elementära kunskaper om ekonomi och inte bryr er om att se orsakerna till varför rubeln stärks. Det är väl för mycket begärt av er får man anta men ni tillför inget av värde till diskussionen hur som helst.

Sen att Ryssland tar "områden" efter "område" samtidigt som ni påpassligt glömmer bort hela norra fronten från Kiev till Charkiv där Ryssland blev brutalt tillbakaslagen. Det låter som om ni verkligen är svältfödda på framgångar som nöjer er med dessa militära framgångar och får det till något större avgörande.
Känner mig otroligt korkad, men förklara gärna fenomenet till varför rubeln stärks.
Vet inte längre vad man ska tro, litar fan inte på någon rapportering överhuvudtaget.

Såg att någon skrev "centralbanken styr valutan", låter otroligt i mina öron att man kan manipulera en valuta på världsmarknaden.
Logiskt sätt bör inte valutan endast styras av landets centralbank, värdet gentemot rubeln sätts i relation mot andra länders valutor.
Citera
2022-05-25, 22:34
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jo rubeln är i relation till dollarn starkare före det att sanktionerna infördes. Valutor påverkas nästan alltid av centralbanker. Rubeln handlas i större volymer nu sedan ryssarna kräver betalning i rubel för sina naturtillgångar. Du vet hur saker och ting hänger ihop men vet också att det är svårt att ta till sig för andra. Det verkar vara svårt för dig också, alltså att förstå hur saker hänger ihop.
Jaha, så det är inte att ryska staten har strypt handeln med utländska valutor, höjt styrräntan till 20 %, tvingar inhemska företag att växla utländsk valuta till rubel som håller värdet uppe?

Sen så är det så som många försökt att påpeka för dig att en stark valuta betyder inte att ekonomin mår bra i övrigt. En valuta kan på konstgjord väg må väldigt bra men i slutändan är det ju inte det som det handlar om.
Citera
2022-05-25, 22:38
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
"Rubeln har stärkts".
Haha, jo - enligt Ryssland själva ja.

Men om nu Rubeln är så stark så förmodar jag att du har större delen av ditt kapital där också? Så du gjort dig en rejäl hacka på den "stärkta rubeln".
Herregud, inga ekonomer som skriver här precis. Vad behövs, gå ÅK2 för att förstå att rubeln inte är stark, på riktigt?

Du menar de som sagt i 2 år att inflationen är övergående? De har ju förlorat all trovärdighet.
Citera
2022-05-25, 22:39
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
"Rubeln stärks" verkar vara ett mantra ni rysstroll kör med för att hitta ljuspunkter i en förlorad sak.
Ni framstår bara som korkade som saknar elementära kunskaper om ekonomi och inte bryr er om att se orsakerna till varför rubeln stärks. Det är väl för mycket begärt av er får man anta men ni tillför inget av värde till diskussionen hur som helst.

Sen att Ryssland tar "områden" efter "område" samtidigt som ni påpassligt glömmer bort hela norra fronten från Kiev till Charkiv där Ryssland blev brutalt tillbakaslagen. Det låter som om ni verkligen är svältfödda på framgångar som nöjer er med dessa militära framgångar och får det till något större avgörande.

Det du skriver ger inte intryck av att du tar till dig vad som sker. Ryssarna tar mark. Ryssarnas ekonomi har utsatts för hårt tryck, men har ändå så här långt klarat sig ganska bra. Det är fakta. Det kanske ser helt annorlunda ut om ett par veckor, vad vet jag. Jag tror inte det är sannolikt, men mycket är möjligt. Jag känner mig inte det minsta bunden till mina önskningar när jag skriver här, vilket verkar vara ovanligt i denna tråd.
Citera
2022-05-25, 22:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5135653
Känner mig otroligt korkad, men förklara gärna fenomenet till varför rubeln stärks.
Vet inte längre vad man ska tro, litar fan inte på någon rapportering överhuvudtaget.

Såg att någon skrev "centralbanken styr valutan", låter otroligt i mina öron att man kan manipulera en valuta på världsmarknaden.
Logiskt sätt bör inte valutan endast styras av landets centralbank, värdet gentemot rubeln sätts i relation mot andra länders valutor.

Vilken "Världsmarknad"?

Det är som om jag säger att "mina monopolpengar har ökat med 20 procent i värde. Nu kan jag köpa ett hotell på Norrmalmstorg!"
Citera
2022-05-25, 22:41
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoppKlossKlas
"Rubeln har stärkts".
Haha, jo - enligt Ryssland själva ja.

Men om nu Rubeln är så stark så förmodar jag att du har större delen av ditt kapital där också? Så du gjort dig en rejäl hacka på den "stärkta rubeln".
Herregud, inga ekonomer som skriver här precis. Vad behövs, gå ÅK2 för att förstå att rubeln inte är stark, på riktigt?

Vad är det som gör en valuta stark på riktigt anser du?
Citera
2022-05-25, 22:41
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5135653

Det är inte helt lätt att förstå men i grunden handlar det om att ryska staten manipulerar rubeln till ett högt värde. Bl a genom att man höjer styrräntan till chockartad nivå. Kan ses som en muta för ryssen att inte växla rubeln mot en annan riktig valuta. De har också försvårat transaktioner för att föra ut rubel ur Ryssland. De tvingar också ryska företag att växla 80 % av inkomsterna till rubel. Det är några småtricks som inte speglar valutans sanna värde och det kommer med ett pris.
Citera
2022-05-25, 22:42
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Jo rubeln är i relation till dollarn starkare före det att sanktionerna infördes. Valutor påverkas nästan alltid av centralbanker. Rubeln handlas i större volymer nu sedan ryssarna kräver betalning i rubel för sina naturtillgångar. Du vet hur saker och ting hänger ihop men vet också att det är svårt att ta till sig för andra. Det verkar vara svårt för dig också, alltså att förstå hur saker hänger ihop.
Lögn. Men som okunnig kunde du inte ens känna på dig att så var fallet när någon ljög för dig. Du svalde det med hull och hår

Du vet säkert inte heller var man kan kolla upp en så enkel sak. Som dvärgfantast och dödskultanhängare är såklart inte fakta viktigare än kampen. Så, kämpa på kamrat en tvättmaskin i varje muskovits hem 2035! (Ledningsarbetet får dröja då det lär ta tid att demontera det man kan stjäla i Ukraina och en hel del lär försvinna på vägen, som alltid i Ryssland...)
Citera
2022-05-25, 22:43
Medlem
Citat:
Vad är det som gör en valuta stark på riktigt anser du?

Så istället för att svara på någon av mina frågor så svarar du med en fråga tillbaka.
Då vet jag nog själv hur svaren på mina frågor ser ut och så kan diskussionen avslutas här puss ryzztroll
Citera
2022-05-25, 22:43
Medlem
Citat:
Rubeln har stigit i värde, men volymerna som handlas har minskat. De ryska ekonomerna är oroade för att värdet är för högt. Det har vissa negativa effekter. Inflationen är också mycket hög vilket indikerar att värdet är kraftigt uppblåst. Det enda som rubeln används till är att sälja gas och olja och alla de stora kunderna gör vad de kan för att minska sitt beroende av ryska råvaror. Det är inget speciellt positivt för Ryssland.
Citera
2022-05-25, 22:46
Avslutad
Citat:
Det är inte helt lätt att förstå men i grunden handlar det om att ryska staten manipulerar rubeln till ett högt värde. Bl a genom att man höjer styrräntan till chockartad nivå. Kan ses som en muta för ryssen att inte växla rubeln mot en annan riktig valuta. De har också försvårat transaktioner för att föra ut rubel ur Ryssland. De tvingar också ryska företag att växla 80 % av inkomsterna till rubel. Det är några småtricks som inte speglar valutans sanna värde och det kommer med ett pris.
När 80% av alla existerande dollar har tryckts de senaste två åren så menar du att det är dessa faktorer som gör att rubeln stärks mot dollarn? Inte att sedelpressarna i USA har fått warp-drive?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in