2022-05-25, 13:46
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Ta du din egen skit och stoppa i skrivbordet. Jag försvarar varken B eller hatar pojken som fick ett utbrott igår. Försök att skriva utan PK agenda för det hör inte hit vad Breivik gjorde.

Lika sjuka båda två och jag förstår dom då samhället med sina vägvisare är sjuka. Hundratusentals döda i ett land och nu 20 döda i ett annat land. Bara tragiskt och ett mått på hur människan beter sig under påverkan av sina ledare och religioner.
Vad har PK-agenda med mitt inlägg att göra? Är du full?
Citera
2022-05-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ibland måste man bara bemöta idioter och idiotier. ALLA de "orsaker" du staplar upp gör inte en "normal" människa till massmördare. Nej, det må självklart till psykisk sjukdom, i grund- och botten.

Eller, tror du att gemene man tänker slikt vid en kränkning; "åhh, nej - han/hon kränkte mig - måste skjuta ihjäl hela min arbetsgrupp, fy dem!"...

Du frågade om den utlösande faktorn inte bakomliggande faktorer.
Jag kanske kan fråga dig hur du kan vara så säker på att massmördare alltid eller nästan alltid är psykiskt sjuka och vilken eller vilka diagnoser det isåfall handlar om.

Följdfråga också om det är så att psykisk sjukdom genomgående är orsaken till massmord borde förövarna isåfall dömas till vård istället för fängelse?
Citera
2022-05-25, 13:49
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Eller så gör man som alla andra normala länder och har generella vapenlagar. Hur många oskyldiga blir skjutna till döds i Sverige per år?
I Sverige skjuts flera om dagen ihjäl.
Fler dör här per capita än I USA.
Citera
2022-05-25, 13:51
Medlem
Eftersom han sköt ihjäl sin egen farmor innan han attackerade skolan så verkar det vara en form av utökat självmord där han ville ta livet av sig och samtidigt åstadkomma så mycket skada som möjligt i samhället. En hämndaktion. Mycket vanligt fenomen i USA.

Man kan undra vad som hände för att skapa det hämndbegäret hos Salvador Ramos, som verkar ha köpt vapen så fort han fyllde 18 år. Det tyder på att gärningen varit planerad ett tag.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-05-25 kl. 13:53.
Citera
2022-05-25, 13:51
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist85
Jag vill få det till terrorism.
Ojsan han hette ju inte Achmed. Förlåt mig
Terrorism? och rasism, nazism osv?
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Genom att införa vapen-legitimationer.
Funkar det bra tycker du?
Citera
2022-05-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Enligt den här källan är det knappt fem gånger fler mord per capita i USA än i Sverige.

Har du någon annan källa som stöder ditt påstående?

https://www.indexmundi.com/facts/indicators/VC.IHR.PSRC.P5/rankings
Citera
2022-05-25, 13:58
Medlem
Aristaeuss avatar
Det spelar ingen roll om det så sker 10 dödliga skolskjutningar per dag - vapenlobbyn genererar triljoner årligen och kommer att stå stark oavsett.

To big to fail.
Citera
2022-05-25, 14:03
Medlem
Ofta när gärningsmän dödar familjemedlemmar innan de utför dessa dåd. Så beror det på att dem inte vill att familjen ska leva med skammen.
Citera
2022-05-25, 14:06
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Om man bara vill att kriminella ska ha vapen så är detta utmärkt. Ungefär som att säga att bara dom som förut har haft inbrott ska få ha lås på ytterdörren.

Fast dom är ju döda så tekniskt sett är det inte barnporr.

En invandrare... Vilken skräll...

Du svarade inte på frågan, hur många skolskjutningar är det varje år i Sverige? Svärdmannen i Trollhättan, hur många hade han dödat om han haft automatvapen istället?
Citera
2022-05-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon

Nej. Helt felaktigt påstående. Extremt många fler mord per capita i USA.
Citera
2022-05-25, 14:14
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Svara på min fråga i stället? Ingen bryr sig om skjutningarna i Chicago med de hårdaste vapenlagarna? Dom funkar inte? Du tror inte att galningar som dessa får tag i antingen vapen, kniv, fordon eller vad som för att utföra dessa dåd?

Och exakt hur ska han köra in en bil i en skola hade du tänkt, hur ska han döda 23 personer med en kniv? Grejen med kniv är att när man huggit ner någon så kommer de andra i närheten att springa iväg, ska du kasta kniven efter dem då kanske? Om de barrikaderar en dörr, hur ska du ta dig in med enbart kniv? Om 5 stycken hoppar på dig samtidigt hur ska du förhindra att någon tacklar ner dig bakifrån? Jag tror du inser att kniv som vapen i det här sammanhanget har enorma begränsningar
Citera
2022-05-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vad har PK-agenda med mitt inlägg att göra? Är du full?
Därför att du drog in Breivik, alla PK nördars fiende no1 i ditt inlägg som handlar om en mexikansk pojk i Texas. Har du också svårt att läsa som den mexikanske grabben så sök hjälp nu för att bli mobbad kan ge effekter långt senare! Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in