Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Så du anser att vem som helst kan begå dessa skol- och masskjutningar? Du behöver alltså inte vara psykiskt sjuk för att mörda andra med berått mod? Vid hämndaktioner anser jag att man inte behöver vara psykiskt sjuk, dvs. om någon lustmördar någon i din familj och jag dödar denne såsom hämnd - detta behövs inte styras av psykisk sjukdom.
. Jag är ganska säker på att det är en lång rad faktorer som samverkar i en sån här tragedi.
Men mycket riktigt övertygad om att vem som helst under rätt förutsättningar är kapabel att mörda.
Jag anser också att psykisk sjukdom ytterst sällan är den viktigaste faktorn vid massmord.
Däremot är det många som tror det på grund av att högern marinerat samhället i propaganda om att så är fallet, av olika skäl.
Vi människor är enkla att manipulera i den riktningen eftersom vi gärna vill att mördaren ska vara avvikande eller annorlunda inte som oss inte vem som helst.
Det är tråkigt och gör det svårare att analysera problemet för att kunna komma till rätta med det och minska antalet dåd.