2022-05-25, 04:05
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawiee
Ja men vad bra då är det helt okej att mörda oskyldiga barn enligt dig?

Oklart om du trollar, eller om du har så pass dåliga gener att du (baserat på mitt svar) tror att jag på riktigt tycker att det är helt okej att mörda oskyldiga barn.

Herregud.
Citera
2022-05-25, 04:05
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Det har ingenting med vapenlagar att göra. När läste du senast om en skolskjutning i Schweiz?
Scweiz har mycket strängare vapenlagar än de flesta delstater i USA.

Kraven för vem som får äga vad är strängare, för tyngre vapen måste man ha genomfört värnplikten, en process där individen får genomgå psykologisk och fysisk värdering (pliktverket)

I flera av de amerikanska delstaterna är kraven mycket låga för inköp av skjutvapen, det är här skon klämmer.

Republikanerna har också hela tiden sagt att de vill ha strängare "vetting processes" efter alla skolskjutningarna, men lik förbannat har hycklarna röstat nej för att skärpa just denna procedur.
Grisarna sitter i vapenlobbyns knä och får sin lön därifrån.
https://www.buzzfeednews.com/article/paulmcleod/gun-control-senate-republicans-boulder-shooting
https://thehill.com/news/senate/3492085-senate-gop-resists-calls-for-gun-control-after-buffalo-shooting/

Det finns en sak till som skiljer USA från Schweiz, och det är vapenkulturen, och hur man ser på vapnet i sig självt. Scweizarna har mer respekt för skjutvapnet och dess syfte.
Citera
2022-05-25, 04:10
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golf20
https://concealedcarrykillers.org/ fast det där är du nog inte så intresserad av.

Intressant läsning faktiskt!
Dock (om faktan stämmer på sidan) så visar det bara vilken låg promille som dessa "concealed carry killers" står för i hela statistiken.
Citera
2022-05-25, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Oklart om du trollar, eller om du har så pass dåliga gener att du (baserat på mitt svar) tror att jag på riktigt tycker att det är helt okej att mörda oskyldiga barn.

Herregud.

Åh personangrepp är alltid så bra i en diskussion. Det vinner man alltid på.

Vad menade du med ditt svar om det inte var att ta bort fokus från det verkliga problemet? Hur många skolmassakrar har vi bevittnat i Europa? för jag vet mycket väl att det är väldigt få i förhållande till usa och vi vet att det är kopplat till vapenlagar.

Jag vill gärna att du drar fram statistik på hur många skolmassakrer du kan hitta i andra länder där vapenlagarna är strikta.
Citera
2022-05-25, 04:18
Medlem
MrsEjPKs avatar
Verkar vara 18 döda barn nu.Om jag förstått det rätt.
Senast redigerad av MrsEjPK 2022-05-25 kl. 04:27.
Citera
2022-05-25, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Ja fy fan vilken hemsk värld vi lever i

Ja… är lyckligt lottad att bo i ett land där jag inte behöver oroa mig för att mitt barn inte ska komma hem från skolan.
Citera
2022-05-25, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK

18 döda barn , minst 1 lärare, farmor till gm och gm.
Citera
2022-05-25, 04:25
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawiee
Åh personangrepp är alltid så bra i en diskussion. Det vinner man alltid på.

Vad menade du med ditt svar om det inte var att ta bort fokus från det verkliga problemet? Hur många skolmassakrar har vi bevittnat i Europa? för jag vet mycket väl att det är väldigt få i förhållande till usa och vi vet att det är kopplat till vapenlagar.

Jag vill gärna att du drar fram statistik på hur många skolmassakrer du kan hitta i andra länder där vapenlagarna är strikta.

Okej? Jag vet inte riktigt om du svarar fel person, eller vad det är för fel på dig.
Vad jag pratar om är att en skolmassaker som sker i andra delar av världen (säg Europa), så är skillnaden att ett skjutvapen inte används utan andra medel används istället. Vill du genomföra ett dåd, så gör du det. Oavsett om det finns strikta vapenlagar eller ej.

Men eftersom du spårar in på annat i diskussionen så fine.
Hur vill du ha statistiken? Ska vi räkna rakt av och jämföra antal skolskjutningar (eller skolmassakrer överhuvudtaget) rakt av?
Eller vill du titta på antal offer per capita (t.ex USA vs Europa)

Förövrigt: De största "mass killings" som gjorts i USA skedde utan skjutvapen.
Lite mer förövrigt: Australien har fortsatt på samma mängd "mass murders" trots att vapen bannlystes totalt. Vad var skillnaden? Alla offer som dött dog inte av skjutvapen.

I grunden är inte skjutvapen problemet i USA. Ta fjollen i detta fallet. Tror du att han inte hade genomfört ett dåd om USA haft lika strikta vapenlagar som Sverige?
Citera
2022-05-25, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
10 åringar ....

Äldsta barnen var 10, bland offren finns 7åringar.
Citera
2022-05-25, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Okej? Jag vet inte riktigt om du svarar fel person, eller vad det är för fel på dig.
Vad jag pratar om är att en skolmassaker som sker i andra delar av världen (säg Europa), så är skillnaden att ett skjutvapen inte används utan andra medel används istället. Vill du genomföra ett dåd, så gör du det. Oavsett om det finns strikta vapenlagar eller ej.

Men eftersom du spårar in på annat i diskussionen så fine.
Hur vill du ha statistiken? Ska vi räkna rakt av och jämföra antal skolskjutningar (eller skolmassakrer överhuvudtaget) rakt av?
Eller vill du titta på antal offer per capita (t.ex USA vs Europa)

Förövrigt: De största "mass killings" som gjorts i USA skedde utan skjutvapen.
Lite mer förövrigt: Australien har fortsatt på samma mängd "mass murders" trots att vapen bannlystes totalt. Vad var skillnaden? Alla offer som dött dog inte av skjutvapen.

I grunden är inte skjutvapen problemet i USA. Ta fjollen i detta fallet. Tror du att han inte hade genomfört ett dåd om USA haft lika strikta vapenlagar som Sverige?

Tänker inte ens fortsätta svara dig efter det här.

Om du vill vara blind för att skjutvapen är ett problem i usa så var det.
Citera
2022-05-25, 04:28
Avslutad
Osäker på geväret som S.Ramos hade men det liknar ett AR-15 vilket har använts vid tidigare masskjutningar. Pris 4700 kr.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178806

S.Ramos gevär:

https://www.bildtagg.se/bild/1bpun5l1zilqs7lnv9yrjdlm
Citera
2022-05-25, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Osäker på geväret som S.Ramos hade men det liknar ett AR-15 vilket har använts vid tidigare masskjutningar. Pris 4700 kr.

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178806

S.Ramos gevär:

https://www.bildtagg.se/bild/1bpun5l1zilqs7lnv9yrjdlm

Så väldigt lätt att få tag på med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in