2022-05-24, 19:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok. Hur då bara på en rund jord, förklara närmre.
En cirkels omkrets är 6.2 gånger dess radie. Alltså är avstånden 4000 mil vs 1000 mil en omöjlighet på en platt jord. Det stämmer bara på rund jord.
Citera
2022-05-24, 19:37
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att de fungerar är ett bevis för att jordens form inte är okänd.

Så du hävdar att geometrin på en platt yta är samma som på en sfärisk yta? Att det inte är några som helst skillnader på avstånd på en sfär respektive en platt yta?

Nä jag hävdar att du inte vet om de rätta proportionerna öht.
Och att du utgår från en nördigt rollspel med siffror snarare än att utforska. Om några fick reda på exakt hur det ligger till kan man nog skapa en falsk modell av det.
Citera
2022-05-24, 19:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och att du utgår från en nördigt rollspel med siffror snarare än att utforska. Om några fick reda på exakt hur det ligger till kan man nog skapa en falsk modell av det.
Är ganska ointressant vad du hävdar då avstånden är kända sedan århundraden av alla som flyger eller kör med fartyg.
Citera
2022-05-24, 19:56
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ganska ointressant vad du hävdar då avstånden är kända sedan århundraden av alla som flyger eller kör med fartyg.

Ja färdvägar brukar vara uppmätta.
Citera
2022-05-24, 20:03
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ok. Hur då bara på en rund jord, förklara närmre.

Jorden är inte symmetriskt rund…
Citera
2022-05-24, 20:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja och eftersom man mätt upp avstånd som stämmer på en rund boll och inte på en skiva så vet vi att jorden är rund och inte platt.
Citera
2022-05-24, 20:34
Medlem
Citat:
Vi är nog båda rätt dumma när det kommer till detta. Jag förstår vad du menar men kom inte och säg att det absolut är den absoluta sanningen och du inte missat nåt väldigt viktigt.
Ingen av oss är särskilt smart, men det är en liten skillnad. Det jag hävdar stämmer perfekt överens med en rund jord och med vad vi själva kan observera, om vi så vill. Du har ingen förklaring till hur de fenomen jag har presenterat här passar ihop med en platt jord, och det hade varit intressant att veta vad det viktiga jag har missat är.
Citera
2022-05-24, 20:56
Medlem
Citat:

Så vi hittar inte på jorden och våra kartor är felaktig?

Du verkar tro att det går att förena kända avstånd med okänd form. Det gör det inte. Om du vill tro på att jorden är platt måste du samtigt förneka att vi känner till avstånd.

Jag har däremot den bestämnda uppfattningen att vi faktiskt hittar på jorden och därmed känner till dess form. Och den uppfattningen grundar jag på det faktum att vi har färdats kors och tvärs över jorden i hundratals år. Jorden är liksom utforskad.

Citat:
... en nördigt rollspel med siffror snarare än att utforska. ...

Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är ett "nördigt rollspel" att känna till kvoten mellan en cirkels omkrets och dess radie? Och att en platt cirkel inte har samma geometri som en sfär?

Diskussioner med plattisar brukar sluta på det här viset. Antingen tystnar ni eller så målar ni er i ett löjligt litet hörn där ni tvingas ifrågasätta något så uppenbart som Pi.
Citera
2022-05-24, 22:16
Medlem
Citat:

Hur mäter du avstånd på en platt jord och stämmer de med verkligheten?
Har du några exempel på avstånd som stämmer med verkligheten och samtidigt med övriga avstånd som vi väl känner till?

Förstått att du älskar att tramsa likt de flesta som hävdar en platt jord.

Reser du med flyg någon gång? Hur tror du piloten vet vilken väg som ska tas, hur lång tid det tar, hur mycket bränsle det går åt? Tror till och med du kan få göra ett besök i cockpit så du kan få se hur navigeringen går till. Varje pilot är ansvarig för navigeringen och resenärernas säkerhet så vill du påstå att just den piloten ljuger så ljuger samtliga piloter. Skeppare navigerar precis likadant, bara elementet som skiljer sig. Både flyg och skepp navigerar efter storcirkel, vad är din förklaring till att det är kortaste vägen mellan två punkter om jorden är platt?

Du kan ju dessutom skramla till en resa med Kelly 74Gear så får du vara med på en officiell test som visar på en sfärisk jord. Fast han ljuger kanske också med vad han gör för att komma fram på rätt tid, med rätt mängd bränsle och säkra passagerare?

Men börja med avstånden på en platt jord, hur stämmer dessa med varandra och verkligheten? Är väldigt nyfiken på hur du tänker förklara detta.
Citera
2022-05-24, 22:23
Avstängd
Finns det verkligen folk som på allvar tror att jorden skulle vara platt med tanke på den teknologi vi idag besitter?

Hur ser det ut längst ut på kanten??
Kan någon som tror på detta hänvisa till trovärdig fakta?
Citera
2022-05-25, 07:01
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Finns det verkligen folk som på allvar tror att jorden skulle vara platt med tanke på den teknologi vi idag besitter?

Hur ser det ut längst ut på kanten??
Kan någon som tror på detta hänvisa till trovärdig fakta?

Mer intressant är varför antarktis är så välbevakat av 30 länder. Du måste fylla i miljoner papper för att ens få sätta foten på ett ställe med 40 minus.

Och varför utforskades detta område så sent som på 40-50 - talet av Admiral Bird. Och norrmannen Amundsen som var den första vid sydpolen för hundra år sedan.

Jag menar! Vad fan gjorde folk innan dess.
Citera
2022-05-25, 08:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Mer intressant är varför antarktis är så välbevakat av 30 länder. Du måste fylla i miljoner papper för att ens få sätta foten på ett ställe med 40 minus.

Och varför utforskades detta område så sent som på 40-50 - talet av Admiral Bird. Och norrmannen Amundsen som var den första vid sydpolen för hundra år sedan.

Jag menar! Vad fan gjorde folk innan dess.
Jo men om vi nu fantiserar om tanken att jorden skulle vara platt, varför skulle det isf "hemlighållas"?
Finns ju varken någon "fördel" eller logisk anledning till det.

Det är ju bevisat att samtliga himlakroppar är någorlunda runda. Och det har ju sin förklaring i den tes vi har om universums historia.
Betänk logiken i det motsatta. Det blir i mitt synsätt märkligt, dvs att alla himlakroppar skulle vara platta..
Det finns ingen vetenskaplig logik i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in