Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Att inte vara bokstavstroende handlar för min del om att se den värdefulla andemeningen bortom bokstäverna.
Det handlar om vissheten att de arketypiska berättelserna som uppträder i religionen, men även i den klassiska litteraturen är representationer av djupa sanningar om människans existens.
Det ger mig möjligheten förstå religiösa begrepp på djupet.
Jag förstår att det kan förgylla ens liv att va religiös; de gör det för mig med.
Jag tänker mer på att man hamnar i något slags lås där man liksom tror på det,
men man ändå ser det lite som sagohistorier.
Sekularism är ett ytterst mäsnkligt påfund tror jag.
Citat:
Men alla funkar inte så. Vissa är bokstavstroende, och om det funkar så för flertalet troende är det ju det enklaste. Människan verkar vara evolutionärt hardwired i den riktningen. Se på dagens ideologier som exempel. Inte mycket utrymme för rationellt tänkande hos de fanatiska, oavsett vilken "gud" de tillber. Var det den premissen du utgick ifrån när du ställde frågan om bokstavstroende, eller syftade du på något annat?
Ja jag tycker om de mer extrema formerna av satanism.
Redan i dom mer liberala, "mainstream" LaVey-leden förväntas du utöva en viss grymhet och känslokyla
mot fiender. Du förväntas mer eller mindre vara beredd att sopa mattan med dom som kommer i din väg.
Och dom mer radikala satanism-kyrkorna ser de mer som att alla icke-satanister är ovärdiga din respekt tills dom har bevisat sig värdiga, man utgår från att alla e fiender först.
sen så ser man 'mundanes', icke-satanister som boskap ungefär som judendomens 'goyim'.
de e okej att offra eller ta en mundanes liv om de är för ett större syfte
eller för en satanistisk ritual.
en satanist förväntas också vara just det som kristendomen beskriver:
1. Ondskefull 2. Listig 3. Lurig 4. Grym 5. Malicious (kom inte på ett bra svenskt ord)
Citat:
Förtydliga gärna varför en satanist inte kan vara bokstavstroende på samma sätt.
Vad menar du med att satanismen har objektivt rätt?
Vad menar du med "inte direkt så mesig i hur radikal ja är i min tro."?
-Vad menar du med att sananismen har objektivt rätt?
För att du ska kunna övertyga någon att det inte är möjligt att veta att ens religion är verklig måste du först övertyga denne om att objektiv sanning inte existerar. Du måste först ta bort dennes egna förmåga att avgöra vad man tror/ser/vet är verkligt och inte, och att allting i vår värld är baserat på relativistiska gissningar där inget i slutändan är sanning. Du måste invagga denne i att vi lever i en värld av lögner och att dess egna förmåga att avgöra vad den tycker är verkligt inte går att lita på, utan bara en trist 3:de part såsom vetenskap ska förblinda dess tro med vad fysikens eller biologins lagar begränsar oss till.
Satanismen har objektivt rätt | Inte direkt så mesig i vad jag tror på
- Jag skulle väl vilja säga att jag mer eller mindre är en bokstavstroende djävuldsdyrkare, om det nu går att va bokstavstroende satanist. Satan;lucifer bär flamman för mitt liv. alla som kommer i min väg ska förgöras, ja är beredd att använda våld för att försvara mig mot okunniga mundanes. vetenskap är 100% sekundärt till min tro och det är även politik. Ja följer inte aspieliberalers råd när ja går in för satanismen och om människor skadas elr börjar gråta längs vägen e de troligtvis deras fel.
- Ja med att satanismen har objektivt rätt så menar ja just det; satanismen har rätt och alla andra religioner har fel. Dom som kommer i vägen ska konverteras till att gå över till oss; den vita eldens flamma.