2022-05-24, 07:02
Medlem
Bodil ville berätta något som var viktigt för henne och att Hans skulle lyssna. Han faller då i den typiskt manliga fällan att börja lösa problemet istället för att bara lyssna och visa empati och förståelse.
Citera
2022-05-24, 07:03
Medlem
Eckiumbums avatar
Hade hellre sett en dokumentär om hur det gått till i produktionen:

-Nu har Märta och Axel gett upp.
-Fan fan fan. Vi kommer framstå som inkompetenta om vi misslyckas med ännu ett par. Kan vi inte få Hans och den där hästtjejen att komma med igen.
-Men hon vill inte.
-Erbjud henne en ny häst eller något. Lova vad fan som helst, vi måste lösa detta.
Citera
2022-05-24, 07:14
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
I det här programmet så är det inte så svårt att förstå vilket måste vara det största kraven hos de som söker och det gäller alla deltagare. En stor öppenhet för andra människor och en bred attraktion samt en vilja att få relationen att fungera. Det fungerar inte att bygga murar av kuddar och håna den andra även om det inte klickar direkt. Det är helt enkelt sådant man måste ha i sin personlighet om man om man blir antagen som deltagare och det är uteslutande experternas fel. Kräsen, stor kravbild på sin partner, uppblåst självbild etc är inte möjligt om man vill ge deltagarna någon chans.

Sedan kan det vara bra TV att göra det svårt för deltagarna men det är helt annan femma. Till exempel är det homosexuella paret mer underhållande. Men det är en helt otroligt märklig match. Där man har kombinerat två personer för att de ytligt skulle kunna passa varandra, samma hobbies och har två personlighetsdrag som man kan tycka matchar varandra på ett ytligt plan om man tror att de tillsammans skall nå någon form av jämvikt.

Så är dock inte fallet med två emotionella ytterligheter för det mesta och säkerligen minst så i ett sådant här program. De skapar drama och leder till att deltagarna kan bli ännu mer extrema i sina personlighetsdrag. Den som söker närhet och kan vara klängig förstärker dom dragen därför den andra är motsatsen och den som kan vara distanserad och omogen förstärker dom dragen.

Jag är ganska säker på att deltagarna inte berättar om sig själva för experterna på ett helt sanningsenligt sätt. Inte att de medvetet ljuger rakt av men alla deras särdrag ligger nog inte på bordet för experterna när de sedan parar ihop folk.
Inte en chans att Martin nämnt att han gärna tittar ned i flaskan, tutar å kör vid minsta tillfälle som han kan kalla en fest. Inte heller tror jag att Jonas sa att han gråter som ett gossebarn om han blir lämnad ensam och att det vänder sig i hela kroppen av att gå på stan själv.

Helt ärligt så tror jag att deltagarna inte vet allt det där om sig själva innan experimentet och kanske är det först under experimentet som dessa särdrag blir väldigt tydliga för dem. Dock inte de som verkar lägga benen på ryggen när relationen blir liiite djupare, de säger ju själva att det är ett mönster sedan tidigare. Men på det stora hela överraskas nog deltagarna av sig själva ibland. Aldrig att de har så djup kännedom om sig själva att de innan experimentet skulle säga att de nog kommer att välja fest med alkohol före egentid med sin partner, eller att man förmodligen kommer bygga en mur av kuddar i sängen för att markera att den andre ska hålla sig borta.
Citera
2022-05-24, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad var det för fel på Hans svar på videodagboken???
Det var ju ett jättegulligt svar.
Och klokt svar.
"Döm inte mig efter hur det varit innan. Oavsett vad som hänt tidigare och hur omgivningen varit mot dig.
Jag förstår hur du tänker, men jag är säker på att du aldrig träffat mig förut. Jag gillar ju dig som du är."
(ungefär så svarade Hans typ)

Men nej, det var fel, fel fel, att svara så.
Hon blev jätteledsen av hans svar.

Han skulle varit mer nyfiiiken i sitt svar.

Säg någon här överhuvudtaget på flashback, eller tittare i vårt avlånga land som skulle fatta huuur man skulle svara för att svara på rätt sätt????
Sanningen är att vad han än skulle svarat så skulle det vara fel för hon är helt enkelt inte attraherad av honom (och det förstår jag. Jo, jag tyckte ju själv i första anblick att han hade ett tilltalande utseende, men han ser träig och blek ut vid närmare betraktelse), och så hittar hon på det där tramset både med själva videon, samt även med att hans reaktion på videon är fel.

Märtha var tamejfan ärligare och skötte det mycket bättre.

Bodil gör här ett försök att börja ett samtal som, om Hans hade varit mer intelligent, kunnat bli fördjupande och intressant.
Hon säger rakt ut att hon kommit till en insikt som gör henne sorgsen. Varför? Hur? Vad har hänt? (Med kroppsspråket "Min kära Bodil, var inte rädd, jag stannar här med dig, det var väl ingenting att noja för!") - frågar inte Hans, och kroppsspråket är skolpojkens stressade "det här övergår mitt förstånd men jag fick bra på provet så fröken kanske ger mig godkänt ändå om jag babblar på lite bara".

Redan innan hon visar videon är Hans obekväm, ånej, ska det bli känsloprat något tungt och vad är nu detta?

Alla människor har erfarenheter som måste tas tillvara på. Erfarenheter som blivit en integrerad del av personligheten och som, om man avfärdar dem, i förlängningen blir ett avfärdande av själva personen. Det behövs inte 140 i IQ men ändå normal emotionell intelligens för att inse när en ny bekantskap har gjort sig redo för att riva av något av de yttre lagren och dela med sig av detta som ligger under ytan. Det brukar vara obligatoriska steg på stegen ftån just ytligt bekant till djupare vänskap eller relation.

Bodil ger intryck av att vara välfungerande på ytan - hon är ändå strävsam, självständig och duktig - men innehar en hel del erfarenheter som hon tillskriver högt värde i det att dessa har format henne. Då kan man inte som Hans gör, bara släta över det med att inte ens ta reda på vad det är hon varit med om, kapa Bodils hela jag med att flytta över fokus på sig själv och sina tillkortakommanden. Det skulle han kunna göra en annan dag, om han själv var den som signalerade: "det här är viktigt för mig."
Hans reaktion är platt och barnslig.

Louise har haft en stroke och behövde prata om hur den påverkat. Det är inga konstigheter. Att bemöta det som någon dels varit med om på rätt sätt, är att vara genuint nyfiken på livet i sig (och i synnerhet på den man pratar med) och inte få panik när någon berättar om en erfarenhet, samt att kunna hålla isär det (i sitt huvud!) från en själv.

Ett sådant förhållningssätt hade fungerat.
Citera
2022-05-24, 11:13
Medlem
Nya avsnittet säsongens hittills starkaste. Mycket svärta och ångest - bra TV.
Citera
2022-05-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Jag tycker att han hade ett väldigt bekräftande och klokt svar. Att som Bodil bli uppriven och ledsen över hans svar, tycker jag är taskigt mot honom.
Vilken övermänniska skulle ens klara att svara på ett mer "rätt och bekräftande sätt".
Så jag kommenterar bara just den reaktionen från henne.
Men sen vet vi ju inte hur mycket tjafs det varit om andra problem i relationen.
Helt plötsligt säger de bara att det varit tjafs om det och det också, så det var inte bara om den där videodagboken.

Nej, Hans reagerade på ett snällt sätt och hade ett väldigt klokt svar, samtidigt som han bekräftade henne.
Många karlar som inte skulle kunna uttrycka sig på det sättet Hans klarade av att formulera sig.
Det är det han ska ha cred för imo. Nu kändes det som han blev dragen i smutsen för sitt svar.

Hans har ju hela tiden varit lyhörd för hennes behov. Jag tror att Bodil är bortskämd, hon är van vid att folk anpassar sig efter henne. Hon var inte nöjd med Hans respons, som var helt adekvat och respektfull och ingjöt hopp. Frågan är vad hon hade tänkt sig att Hans skulle göra? Hon begriper ju inte på sig själv.
Det var ju nåt konstigt med hur hon blev missnöjd med Hans reaktion vid parmiddagen då hon berättade att hon är introvert eller osocial eller vad hon sa.
Bodil kanske är en sån missnöjd människa innerst inne, en fröken tvärtemot och missnöjd och negativ?
Citera
2022-05-24, 12:53
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Hans har ju hela tiden varit lyhörd för hennes behov. Jag tror att Bodil är bortskämd, hon är van vid att folk anpassar sig efter henne. Hon var inte nöjd med Hans respons, som var helt adekvat och respektfull och ingjöt hopp. Frågan är vad hon hade tänkt sig att Hans skulle göra? Hon begriper ju inte på sig själv.
Det var ju nåt konstigt med hur hon blev missnöjd med Hans reaktion vid parmiddagen då hon berättade att hon är introvert eller osocial eller vad hon sa.
Bodil kanske är en sån missnöjd människa innerst inne, en fröken tvärtemot och missnöjd och negativ?
Hade hon ens några vänner på bröllopet?
Citera
2022-05-24, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Bodil ville berätta något som var viktigt för henne och att Hans skulle lyssna. Han faller då i den typiskt manliga fällan att börja lösa problemet istället för att bara lyssna och visa empati och förståelse.

Ja det där med tankens kraft kändes väldigt plumpt och klämkäckt. Stackars båda två, på så olika plan. Tyckte det var bra det experten Fredrik sa, att man inte bör ha orimliga krav på en partner. Men jag förstår nog hennes besvikelse.
Citera
2022-05-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Hade hon ens några vänner på bröllopet?

Jag tycker hon verkar sympatisk.
Känslig.
Citera
2022-05-24, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Tycker Bodil verkar helt okej. Men lite känslig bara. Hon borde kanske försöka förklara sina känslor istället för att ha dom inombords.
Hon verkar vara lite svår, samtidigt ska man komma ihåg att hon faktiskt försöker förklara det. Jag hade lätt stått ut med det, för att få lite kul i sänghalmen.
Nej men ärligt, Bodil är inte så farlig. Hon verkar sympatisk, sen så bad hon om ursäkt och vill försöka lösa situationen med pendlingen. Alltså att hon bor långt bort. Hon är också förstående för att Hans inte har kortkort. Jag gillar Bodil.

Å vad fint skrivet! Jag gillar också Bodil. Hon verkar genuin och äkta på ett sätt som få människor är idag.
Citera
2022-05-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpumlan
Intressant hur alla par gör en 360 i dagens avsnitt.

Perfekta-paret börjar råbråka vid minsta motsättning. Herregud, praktiska problem? En vuxen karl bör kunna skaffa körkort på en månads intensivkurs. Vissa människor har haft traumatiska förhållanden innan, vilket man måste smälta och prata om. Att kasta sig på personen och säga att den ska använda sig av tankens kraft är typ att förminska känslorna.

Stockholm-Örebroparet är helt plötsligt mysiga tillsammans. Kul att se.

Bara jag som är fascinerat hur Skara-killen tränat bort minsta aning av västgötska?

Är ingen expert på västgötska men nån slags dialekt anar man väl?
Citera
2022-05-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Både Bodil och Hans verkar väldigt känsliga för sin ålder.

Känslor har inget med ålder att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in