Krigets första offer brukar vara sanningen. Förutom svensk, amerikansk och brittiska bedömningar ifråm militära experter så förlitar jag mig på två andra källor vilka brukar göra bedömningar med hjälp av kartor, varje dag:
En ukrainare, vilken verkar vara ganska kritisk emot en hel del, även vad gäller ukrainsk militär, givet att han vet att Ukraina, fast i ännu högre grad, Ryssland dras med traditionell rysk/sovjetisk komandostyrning ifrån toppen. Ukraina har ju på den punkten, i alla fall förbättrats tack vare den träning som väst bistått med.
Vad gäller materiell så har t.ex Ryssland tillgång till 3000-4000 pjäser av sovjetiskt/rysk typ. Ukraina har tillgång till 2000-3000 av samma typ av pjäser. Då är inte 100 moderna amerikanska pjäser någon avgörande strategisk betydelse, men hjälper, förstås, ändå Ukraina. Han genomgångar kan kännas sega och hans engelska är lite dålig, men genomgångarna är grundliga och intressanta, om man ser dem som något pessimistiska/realistiska ur ett pro-ukrainskt perspektiv.
https://youtu.be/5bVVPWslbwg
Sedan har vi en amerikansk kille, som i vanlig amerikansk anda är optimistisk/realistisk. Han tar upp mycket i sina underhållande och intressanta genomgångar. Han försöker förbättra sina kartor och har jobbat med planering av amerikanska militära operationer. Mycket fokus på logistik och hur Ukraina kan försvåra för ryssarna där. Han visar även videos ifrån den ryska sidan och kommenterar rysk propaganda.
https://youtu.be/Vrg1KAk4PUM
Jag tror att "sanningen" om den militära, operativa, situationen i detta krig ligger någonstans mitt emellan dessa herrars bedömningar. Vilket också, väl, speglar det som de flesta kan se utspelar sig: Endast artilleridueller i Kyiv och sumiregionerna. Ukraina har återtagit områden norr om Khakiv men striden varierar lite med vissa ryska respektive Ukrainska framryckningar och reträtter. I Donbass har ryssarna ryck fram något, men till stora förluster. På sydfronten står det still och båda sidor har grävt ner sig.
Vad gäller förluster så började båda sidor med ca 200 000 man vardera. Realistiskt så har båds sidorna haft stora förluster. Ryssland pga ren inkompetens och för att, för de mesta, varit den part som operativt anfallit mest. Ca 70 000 man i, totala, förluster, (stupade, svårt sårade, krigsfångar som ej utväxlats), varav man lyckats ersätta ca 25 000. Varav Wagnergruppen varit den mest framgångrika ersättningen, då man där haft förmåga att ta egna taktiska/operativa beslut.
Ryssland har lidit stora materiella förluster men har, hittills lyckas ersätta dem med en mix av mer modernt material och äldre material, ( ibland mycket äldre materisl till seperatiststyrkorna). Stridsmoralen är med all säkerhet låg på den ryska sidan. Men man har ett klart övertag vad gäller flyg och marinstridskrafter, dock inte ett totalt herravälde.
Ukraina har haft mellan 50 000 och 60 000 man i totala förluster. Man har kunnat ersätta dessa med reservister/inkallade/frivilliga. Stridsmoralen är mycket hög men man har brist på tyngre vapen och utbildning av de vapensystem som sipprar/väller in ifrån väst. Ukraina kan, möjligtvis, utöka sina styrkor till 1 miljon man. Men jag har svårt att se hur väst skall kunna utrusta och utbilda alla dessa på västerlänskt material. Ryssland har, mycket troligt också materiell- och utbildningsproblem om man väljer att mobilisera 2 miljoner man. Mycket av de lagrade materiellet kan vara oanväntbart.ryska 40+ are har kanske, tidigare, blivit utbildade på gamla vapensystem, men behöver en grundlig repetitionsutbildning. Stora frågetecken vad gäller deras stridsmoral.
Min bedömning är att Ukraina kan vinna detta krig, i bemärkelsen ha kastat ut alla ryska styrkor ifrån hella sitt internationellt erkända territorium. Men att det, tyvärr kan ta några år. Och detta kräver då att väst tömmer sina vapenförråd och håller Ukrainas ekonomi under armarna under tiden. Visst hoppas jag på att det skall kunna gå snabbare än så, men det återstår att se....