2022-05-23, 16:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Eller helst at noen andre hadde gått til politiet blir min tanke. En som trampet inn på åstedet. Ønsket velkommen av en åpen dør som ble holdt på vid gap av et bakhon.
Dette mens han selv satt i kontorstol, alternativt massasjestolen i påvente av og håp om nettopp dette. Han reiste ikke hjem før i 13.30 tiden på tross av sin uttrykte, store og dype, bekymring for hva som kunne ha tilstøtt hans kone der hjemme. Må være en grunn til dette totalt meningsløse valget sett i sammenheng med bekymringen han utttrykker. Bakhonet gjorde, dessverre for han, ikke nytta. Så hjem å fikse biffen selv. Men det funka som kjent heller ikke.

Politiet rykket ikke ut med blålys, helikopter og hund. Ingen kunne påberope seg at de så og med det ble de frarøvet mulighet for å bruke bitcoinkoden som lød: politi leter rundt, ikke verdt for oss, hun er dø.

Flere har vel spurt seg hvorfor han ikke ba eldstedatter eller sønn om å ta en tur hjemom for å sjekke.
Siden han var så bekymret. Hadde intensjonen vært at noen andre skulle tråkke inn på åstedet først
tipper jeg han hadde gjort sitt for å legge til rette for et slikt hendelsesforløp.

Nei, jeg tror han måtte ha regien på dette selv, og at det var planen at han selv skulle "finne" brevet.

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ikke glem hypotesen om eventuelt sjalu ektemann hvis kone var utro mot han med TH og den sjalue ektemannen hevner seg på TH ved å kidnappe og å drepe AE.

Hvis noe skal kunne kalles en hypotese må det finnes konkrete indikasjoner som peker i en bestemt retning.
Ellers må man kalle det spekulasjon eller evt. fantasering.
Senast redigerad av Svartediket 2022-05-23 kl. 16:48.
Citera
2022-05-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Flere har vel spurt seg hvorfor han ikke ba eldstedatter eller sønn om å ta en tur hjemom for å sjekke.
Siden han var så bekymret. Hadde intensjonen vært at noen andre skulle tråkke inn på åstedet først
tipper jeg han hadde gjort sitt for å legge til rette for et slikt hendelsesforløp.

Nei, jeg tror han måtte ha regien på dette selv, og at det var planen at han selv skulle "finne" brevet.

Hvem tror du sønn og datter ville kontaktet først om en av de ramlet inn på dette åstedet? Far eller politiet? Ikke var de vel tilgjengelig heller, sovedyra.
Citera
2022-05-23, 16:54
Medlem
Citat:

Hvis noe skal kunne kalles en hypotese må det finnes konkrete indikasjoner som peker i en bestemt retning.
Ellers må man kalle det spekulasjon eller evt. fantasering.
Er du sikker på det? Spekulasjon-hypotese da?
Når vi ikke vet hvem som er GM kan vi jo heller ikke vite hva som har blitt gjort eller hva motivet for forbrytelsen var.
Politiet hadde jo mange hypoteser i starten; bl.a. frivillig forsvinning (hvis jeg husker rett).
Citat:
I en annen artikkel ble det skrevet at politiet fra begynnelsen hadde 6 hypoteser hvorav 4 av de raskt ble utelukket av politiet.

I en artikkel fra 28.06.2019 står dette (som jeg forstår som at ikke 4 av de 6 hypotesene raskt ble utelukket av politiet.) :

Dette er politiets fire teorier.
Hun ble mest sannsynlig drept, men politiet har også andre teorier om hva som kan ha skjedd med Anne-Elisabeth Hagen. Dette er politiets fire viktigste hypoteser.
...
Nå har politiet som hovedhypotese at bortføringen var «fingert» for å skjule et drap.

Men det er ikke den eneste teorien politiet har.
...
Overfor Dagbladet forteller politiinspektør og etterforskningsleder Tommy Brøske i Øst politidistrikt at politiet til sammen har fire hypoteser om hva som kan ha skjedd med Hagen, som skal ha blitt bortført fra sitt hjem i Lørenskog 31. oktober i fjor.
...
1) Alvorlig kriminell handling.
Politiet har ikke utelukket at Hagen ble bortført med økonomisk vinning som motiv, selv om de anser det som «mest sannsynlig at hun er drept», ifølge Brøske.
2) Frivillig forsvinning.
3) En ulykke. De kan ikke utelukke at et eventuelt dødsfall er resultatet av en ulykke.
4) Selvmord.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-politiets-fire-teorier/71286468
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-23 kl. 16:59.
Citera
2022-05-23, 16:59
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Er du sikker på det? Når vi ikke vet hvem som er GM kan vi jo heller ikke vite hva som har blitt gjort eller hva motivet for forbrytelsen var.
Politiet hadde jo mange hypoteser i starten; bl.a. frivillig forsvinning (hvis jeg husker rett).

ja och som ni borde veta hade polisen konkreta skäl för sina hypoteser, inte sjuka fantasier utan allvarliga saker som bevis, ledtrådar, erfarenheter och mycket mycket mer
Citera
2022-05-23, 17:08
Medlem
Legokatts avatar
---Gaffa tape--- (Enda et spor..)

En definisjon på Wikipedia:
Gaffateip kan ifølge entusiaster brukes til "alt mulig", med slagord som "Hvis du ikke får det til med gaffa, så har du ikke brukt nok gaffa".

Så for å for å tenke som "Sherlock Holmes":
1. Hvis taperullen var full = da var den ikke brukt = del av staging
(Gone Girl / eller del av staget kidnapings-åsted)

2. Hvis taperullen var brukt bare litt = da var det noen som ikke hadde brukt nok gaffa
(Kidnapping som hun galt)

3. Hvis taperullen var tom = da var det noen som hadde brukt nok gaffa
(Drap)
Citera
2022-05-23, 17:09
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
TH hadde aldri intensjoner om å "forhandle" noe som helst.
Han la selv til rette for at "kidnapperne" skulle ta livet av AE i det øyeblikket han gikk til politiet.
Det er kun i hans eget forskrudde hode at politiet noensinne ville blitt tillagt reell skyld.

TH har satt seg selv sjakk matt, uavhengig av om han blir tiltalt eller ikke.
Ettersom tiden går, vil flere og flere unngå ham. Han trodde han skulle bli en "fri mann"
når AE var borte, men sannheten er stikk motsatt. En slags Lørenskogs svar på Faust.
Er poeng er at så og si alle TH skyldig hypotesene kan debunkes enkelt gjennom tidslinjen. Det er nok en grunn til at TH ikke har blitt dømt for noe og at det har gått så lang tid uten at saken er løst. Han var vist på jobb da AEH forsvant.

Eksempel på debunking av "bortføringen var «fingert» for å skjule et drap". Motiv: AEH ville skilles / ekteskapsproblemer - (på generelt vis uten å vise til tidslinje)

Et slikt scenario ville vært mer sannsynlig hvis:
1. AEH i over ett år i forveien hadde uttrykkt at ekteskapet gikk mot slutten. Hun anskaffet seg da valp, søkte etter leilighet på Gjøvik og gjorde søk om skilsmisse, osv osv.
2. TH hadde deretter i skjul skaffet seg krypto-kunnskaper
3. AEH ble borte mens TH f.eks var i Kina eller mens han var bortreist
4. Politiet hadde siktet minimum to medhjelpere som de hadde klare indikasjoner på sto bak og som hadde tilknytning til TH.
5. Hytteturen ble ikke ble utsatt i SMS

Men rekkefølgen og detaljene er altså ikke slik, og de passer bedre inn i en annen hypotese.
Senast redigerad av Legokatt 2022-05-23 kl. 17:23.
Citera
2022-05-23, 17:17
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Er poeng er at så og si alle TH skyldig hypotesene kan debunkes enkelt gjennom tidslinjen. Det er nok en grunn til at TH ikke har blitt dømt for noe og at det har gått så lang tid uten at saken er løst. Han var vist på jobb da AEH forsvant.

Eksempel på debunking av "bortføring fingert som kidnapping for å skjule drap". Motiv: AEH ville skilles / ekteskapsproblemer - (på generelt vis uten å vise til tidslinje)

Et slikt scenario ville vært mer sannsynlig hvis:
1. AEH i over ett år i forveien hadde uttrykkt at ekteskapet gikk mot slutten. Hun anskaffet seg da valp, søkte etter leilighet på Gjøvik og gjorde søk om skilsmisse, osv osv.
2. TH hadde deretter i skjul skaffet seg krypto-kunnskaper
3. AEH ble borte mens TH f.eks var i Kina eller mens han var bortreist
4. Politiet hadde siktet minimum to medhjelpere som de hadde klare indikasjoner på sto bak og som hadde tilknytning til TH.
5. Hytteturen ble ikke ble utsatt i SMS

Men rekkefølgen og detaljene er altså ikke slik, og de passer bedre inn i en annen hypotese.

Hade man varit lite upplyst hade man vetat att det inte är vanligt att man lagför eller dömer någon innan utredningen är klar, det finns till och med rättegångar som har stoppats i väntan på nya spår som ska utredas...
dessutom är det ett tecken på ett sjukt psyke att tycka att det är roligt att fantasera fram hypoteser utan bevis eller andra tungt vägande fakta i botten...
Citera
2022-05-23, 17:20
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Er du sikker på det? Spekulasjon-hypotese da?
Når vi ikke vet hvem som er GM kan vi jo heller ikke vite hva som har blitt gjort eller hva motivet for forbrytelsen var.

Skal noe kalles en hypotese må det finnes et minimum av faktiske opplysninger som underbygger den.
Såvidt jeg vet er det ingen opplysninger i saken som tilsier at TH har hatt beilere som hadde motiv eller
evne til å utføre denne forbrytelsen. Hvis det fantes en slik person, er det mer nærliggende å tenke at
TH hadde et motiv for å gjøre plass til vedkommende. Såvidt meg bekjent har ingen flyttet inn i huset.
Det er også på det rene at eldstedatteren har påtatt seg mange av de huslige oppgavene som tidligere
var AE sine.
Citera
2022-05-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Godt poeng.
Printeren er sikkert forlengst kastet i søpla, men hvis GM har gjort "en feil" og tidligere benyttet printeren til å printe ut foto/kunst/bilder/dokumenter, så kan det kanskje være en mulighet å spore dette opp og sammenligne mot trusselbrev. Hvem vet.
Det er kanskje mulighet for at GM kan ha gjort slike feil. Jeg leste at noen skrev at folk flest ikke vet om disse nesten usynlige prikkene:
"På utskriften og i printeren legges det igjen små, nesten usynlige gule prikker – umulig å se med det blotte øyet – som kan avkodes av myndighetene. Folk flest vet ikke dette, men for de som jobber med datasikkerhet er denne sporingsmuligheten velkjent."
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-23 kl. 17:31.
Citera
2022-05-23, 17:32
Medlem
first.springs avatar
Citat:
"Du vill kjøp for maximum €1 million per dag og sakte så ikke pris går opp for mye".
https://www.vg.no/nyheter/i/lVRBB3/loerenskog-saken-nye-opplysninger-om-trusselbrevet

Hvorfor skrev GM dette i trusselbrevet?...

Dette underbygger at kryptorigget er en bevisst villedning. Hvorfor skulle den den påståtte kidnapperen ta hensyn til TH sin økonomi? Hen burde jo drite langt i hvor dyrt dette ble for TH.

Hvis det hadde vært en ekte kryptoGM inne i bildet her, så hadde hen faktisk vært interessert i å påvirke XMR-kursen høyest mulig slik at han fikk makset ut profitten sin når hen skulle selge seg ut.

Min konklusjon: forfatteren av trusselbrevet forstår ikke hvordan kryptomarkedet fungerer. Altså en amatør.
Senast redigerad av first.spring 2022-05-23 kl. 17:34.
Citera
2022-05-23, 17:36
Medlem
Åpen dør i timer gir økt strømforbruk.

Badekar som flyter over tømmer en varmtvannstank = økt strømforbruk.

Dersom badekarhistorien ikke er sann, da ble aldri en varmtvannstank tømt. Dersom man da kan påvise eller kom til å påvise et økt strømforbruk i SV4 den dagen, hva ville forklaringen på det økte strømforbruket være når TH ikke har fortalt om åpne dører eller vinduer i boligen i sitt møte med politiet?

Ble det til et badekar som fløt over, mens Teddy alternativt sovna på sofaen?

Jeg tror «strømkongen» sitter på svaret. Teddyen også.
Senast redigerad av Kokadu 2022-05-23 kl. 17:39. Anledning: Tillegg
Citera
2022-05-23, 17:36
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Det er kanskje mulighet for at GM kan ha gjort slike feil. Jeg leste at noen skrev at folk flest ikke vet om disse nesten usynlige prikkene:
"På utskriften og i printeren legges det igjen små, nesten usynlige gule prikker – umulig å se med det blotte øyet – som kan avkodes av myndighetene. Folk flest vet ikke dette, men for de som jobber med datasikkerhet er denne sporingsmuligheten velkjent."
Ja mulig.
Opplysning om at det skal tas bilder i flere vinkler kan vel også tyde på noen som er litt over gjennomsnittet opptatt av fotografering, derfor nevnes også Photoshop, samt at trusselbrev ble skrevet ut på en blekkprinter.
GM hadde vel ikke trengt å nevne Photoshop i kryptert e-post, men gjorde det
.
Kan GM ha kjøpt en lisens til Photoshop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in