2022-05-23, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fast i sak har användaren inte fel, men personen har kanske lite problem med att uttrycka sig. Maggan blev statsminister mycket tack vare den politiska vilden som blev utkastad av vänstern. Denna person är absolut prokurd och propkk

Rena rama bondfångeri! Hon lyckades få sossarna att gå med på miljardinvestering och vapenleveranser till terrorgruppen som denna bergsapa är en del av, i utbyte mot att hon gav sin röst till sossarna om statsministerposten när det var dryga ett år kvar till valet.

Finns det en Brutus i Sverige!
Senast redigerad av Shageki 2022-05-23 kl. 15:32.
Citera
2022-05-23, 15:44
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fast i sak har användaren inte fel, men personen har kanske lite problem med att uttrycka sig. Maggan blev statsminister mycket tack vare den politiska vilden som blev utkastad av vänstern. Denna person är absolut prokurd och propkk

Jag lyssnade på P1-morgon idag. Där intervjuade man en turkisk statsvetare. Han bedömde att Turkiets problem egentligen är det parlamentariska läget i Sverige, där Kakabahve sitter som vågmästare och kan i princip ensam bestämma vem som är statsminister i Sverige.

Hans analys är att Turkiet förhalar fram till valet och hoppas på en annan parlamentarisk situation, och kan då tänka sig att släppa fram Sverige.
Citera
2022-05-23, 15:45
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttLiggMedLars
Turkiet kanske drar ut på det och inväntar valet i Sverige i september.
Det är ju möjligt att Sverige har en ny regering om bara lite drygt 3,5 månader och nya ministrar med en helt annan hållning än Linde,Andersson och Hultan.

Ja, det kan dom ju hoppas på, men det kan bli svårt. Är Ulf Kristersson beredd att skriva om lagstiftningen så att HD inte behöver godkänna en utlämning, eller göra ändringar i grundlagen om föreningsfriheten? Dessutom måste grundlagsändringar beslutas 2 gånger med ett val emellan.

Det är inte heller okomplicerat att terrorstämpla organisationer som våra andra allierade inte har terrorstämplat.

Det man däremot kan göra är att släppa vapenembargot.
Citera
2022-05-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag lyssnade på P1-morgon idag. Där intervjuade man en turkisk statsvetare. Han bedömde att Turkiets problem egentligen är det parlamentariska läget i Sverige, där Kakabahve sitter som vågmästare och kan i princip ensam bestämma vem som är statsminister i Sverige.

Hans analys är att Turkiet förhalar fram till valet och hoppas på en annan parlamentarisk situation, och kan då tänka sig att släppa fram Sverige.
Visst är det en litet kufisk situation, men det är knappast unikt för Sverige att en enda parlamentariker kan blocka eller släppa igenom vissa tunga politiska frågor. Liknande lägen uppstår ganska ofta i den amerikanska senaten med dess speciella regler ("super majority", filibusters m m) och ofta jämna läge mellan partierna.
Citera
2022-05-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Visst är det en litet kufisk situation, men det är knappast unikt för Sverige att en enda parlamentariker kan blocka eller släppa igenom vissa tunga politiska frågor. Liknande lägen uppstår ganska ofta i den amerikanska senaten med dess speciella regler ("super majority", filibusters m m) och ofta jämna läge mellan partierna.

Kan vara för att Kakabaveh är kurd. Men som jag uppfattat det har inte Turkiet något problem med Kakabaveh.

https://sverigesradio.se/artikel/turkiets-sverigeambassador-dementerar-uppgifter-om-kakabaveh
Senast redigerad av ittepa 2022-05-23 kl. 16:43.
Citera
2022-05-23, 16:15
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

För Turkiets del handlar det främst om att Kakabavhe är den hon är. En terrorist i deras ögon.
Citera
2022-05-23, 16:16
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

För Turkiets del handlar det främst om att Kakabavhe är den hon är. En terrorist i deras ögon. Hade det varit någon annan hade Turkiet inte haft några synpunkter på det.
Citera
2022-05-23, 16:19
Medlem
Citat:
För Turkiets del handlar det främst om att Kakabavhe är den hon är. En terrorist i deras ögon.
"One man's terrorist is another man's freedom fighter", som det brukar heta.

Eller som en amerikan kärnfullt kommenterade på Youtube: "My six-year old daughter understands that the heroes of the original Star Wars trilogy are terrorists" (nämligen ur imperiets synvinkel)
Citera
2022-05-23, 16:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
För Turkiets del handlar det främst om att Kakabavhe är den hon är. En terrorist i deras ögon. Hade det varit någon annan hade Turkiet inte haft några synpunkter på det.
Haha, spännande. Men Kakabaveh tror jag att man ser till att manövrera ut relativt snart, eller i alla fall i god tid innan valet. Givet Nato-yran i Sverige bör andra finnas som egentligen inte bör men ändå kan tänka sig att släppa fram en eller annan regering så att PKK-jäntans röst blir överflödig.

Jag har dock svårt att tro att problemet skulle vara det parlamentariska läget i Sverige.
Citera
2022-05-23, 16:45
Bannlyst
Någon som vet när Maggan flyger regeringsplanet till fjällen i norra Irak och möter amineh kakabavehs chef?
Citera
2022-05-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Och här har vi lite fler exempel på vad kurder sysslar med i dagsläget (enbart 2022)
  • Kurdish woman stabbed to death by her husband in Erbil, Iraqi Kurdistan 21.4.2022
  • Woman shot dead by her cousin in Zakho, Iraqi Kurdistan 1.4.2022
  • In Iraqi Kurdistan, deadly attacks on Kurdish women are on the rise 20.3.2022
  • Father shot dead his teen daughter in honor killing in Iraqi Kurdistan 18.3.2022
  • Masrour Barzani who hides his wife from public, calls for ‘gender equality’ 8.3.2022
  • Young Kurdish woman Iman Sami Maghdid, aka Maria, killed in Erbil, Iraqi Kurdistan 7.3.2022
  • A woman shot dead by her husband in Sulaimani, Iraqi Kurdistan 17.2.2022
  • Kurdish woman killed by 10 bullets in Koya, Iraqi Kurdistan: police 9.2.2022
  • US demands investigation into killing of transgender woman Doski Azad in Duhok, Iraqi Kurdistan 3.2.2022
  • Kurdish transgender woman Doski Azad killed by brother in Duhok: police 31.1.2022

Ni kanske ska börja med att lösa problemet hos er själva?

https://ekurd.net/related-articles/honor-killings-in-kurdish-society
https://thearabweekly.com/worrisome-increase-honour-crimes-iraqi-kurdistan
Vad har detta med diskrimination emot kurder att göra? Håller verkligen med om att mycket behöver förändras därför föredrar jag pkk och ypgs ideologier som är inriktiade på jämnlikhet mellan könen och är inte religöst riktade. Du försöker bara byta ämne nu för att du vet själv att kurder blir diskriminerade emot i Turkiet. Om du inte har något vettigt svar skriv inte då
Citera
2022-05-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Om vi ska hålla på med exempel så kan du få några. Och dessa exempel är bara från vad det lilla antalet kurder som finns i Sverige har gjort:

Följande hedersmord begångna i eller med anknytning till Sverige:
1986 - Mordet på Ibrahim och Bafreen Fatah (kurdiska makar från Irak).
1996 - Mordet på Sara Abed Ali i Umeå (kurdisk kvinna från Irak)
1999 - Mordet på Pela Atroshi (kurdisk kvinna från Irak). Mordet begicks fysiskt sett i Irak, men inom en i Sverige bosatt familj.
2002 - Mordet på Fadime Sahindal (kurdisk kvinna från Turkiet)
2010 - Mordet på Jian Subhi Aref (kurdisk kvinna från Irak)
Igen, vad har detta med det jag sa att göra? om du går igenom min historik och mina tidigare inlägg så ser du själv att jag skrivit om detta. detta har fortfarande inget med det vi diskuterade att göra. Vi pratade om statlig och systematisk diskriminering samt individuel diskriminering emot kurder i turkiet, du bad mig visa några exempel, jag gjorde det och du tar upp massor av hedersmord för att försöka dumförklara mig. visar ju bara på vilken sorts efterbliven människa du är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in